کد خبر: ۲۵۸۱۰۳
زمان انتشار: ۱۹:۴۰     ۱۴ مهر ۱۳۹۳

رقابت پرسر و صدای سوشا مکانی و نیلسون برای ایستادن در چارچوب دروازه پرسپولیس، کش و قوس دو دروازه بان ملی پوش آبی ها در لیگ پنجم حرفه ای را تداعی می کند. در آن برهه هم رقابت نه چندان دوستانه وحید طالب لو و سید مهدی رحمتی آرام آرام به مجادله رسانه ای تبدیل شد.

طی چند سال اخیر این ماجرا کم و بیش در تیمهای لیگ برتری تکرار شده و مربیان لیگ برتری به جز استفاده چرخشی از دو دروازه بان هم سطح راهکار دیگری برای جمع و جور کردن حاشیه های چنین غائله ای در آستین نداشته اند.

وحید قلیچ، دروازه بان ممتاز دهه 60 پرسپولیس اما حضور تومان دو دروازه بان بزرگ در یک تیم را یک استراتژی شکست خورده می داند. قلیچ که مدتی قبل با اظهار نظر درباره عملکرد نیما نکیسا در جام جهانی 98 فرانسه خبر ساز شد، این بار هم با صراحت می گوید سوشا مکانی به لحاظ فنی در حد و اندازه های دروازه بان برزیلی نیست و درلابه لای صحبتهایش طعنه ای می زند به مربی دروازه بانهای پرسپولیس.

-حضور توامان سوشا مکانی و نیلسون در پرسپولیس را به صلاح می دانید؟

قبل از پیوستن سوشا مکانی به پرسپولیس از جمله کسانی بودم که گفتم حضور دو دروازه بان بزرگ در یک تیم به صلاح نیست. اغلب تیمهای دنیا یک دروازه بان اصلی دارند و یک دروازه بانی که سطحش کمی پائین تر است. دو سال قبل نیلسون گلر اول بود و محمدی که به نفت مسجد سلیمان پیوست ذخیره بود و هیچ مشکلی هم پیش نیامد.

- کدام یک به لحاظ فنی وضعیت بهتری دارند؟

به نظرم سوشا مکانی از نظر فنی اصلا در حد و اندازه های نیلسون نیست. او فوتبالیست باشخصیتی است اما اگر از نظر فنی گلر قابلی بود جزو سه دروازه بان اول تیم ملی بود. در حال حاضر بیرانوند دروازه بان دوم تیم ملی است اما اگر سوشا مکانی درزواه بان ششدانگی بود و صلابت داشت به جای بیرانوند انتخاب می شد.

- سوشا مکانی در مقایسه با نیلسون چه ضعف هایی دارد؟

بزرگترین ایراد سوشا این است که به شدت تحت تاثیر جریان بازی قرار می گیرد ، در حالیکه یک دروازه بان ششدانگ هر لحظه بازی بازی را دنبال می کند و از دقیقه یک تا دقیقه 90 تمرکز دارد. یک دروازه بان اگر قرار است بازی را تماشا کند می تواند مثل تماشاگران برود روی سکوها بنشیند. ایراد بزرگ او هم این است که در لحظاتی کلیدی بازی درست تصمیم نمی گیرد و درصد اشتباهاتش بالاست.

- استفاده از سیستم چرخشی برای انتخاب دروازه بان اصلی در عملکرد دروازه بانها تاثیر مثبتی دارد؟

استفاده از سیستم چرخشی برای بازی دادن به دروازه بانها در تمام کشورهای دنیا منسوخ شده اما این رویه در پرسپولیس ادامه دارد. اگر نیلسون از ابتدا دروازه بان اصلی بوده تا پایان فصل باید به عنوان گلر اصلی به میدان بروداما ظاهرا به درخشان اطلاعات غلط می دهند. مجید باقری که در حال حاضر به عنوان مربی دروازه بانهای پرسپولیس کار می کند 6 ماه بیشتر در این تیم بازی نکرده و سابقه مربیگری هم ندارد.

- در مجموع شیوه بازی پرسپولیس را می پسندید؟

شیوه بازی پرسپولیس مورد پسند تماشاگران و پیشکسوتان نیست. در همین بازی با سپاهان تیم در دقیقه 94 گل خودر اما به نظر در همان ده دقیقه ابتدایی بازی باید گل می خوردیم چون حمید درخشان تیم را برای مساوی به اصفهان برده بود و با سه هافبک دفاعی بازی کرد. پرسپولیس در دوران ما در همان 20 دقیقه اول دو گل به حریف می زد و کار را تمام می کرد اما الان به روزی افتاده که توان گرفتن یک مساوی را هم ندارد. پرسپولیس مربی قاطع و با صلابت می خواهد و به جز محمد مایلی کهن یک کدام از پیشکسوتان باشگاه چنین خصوصیتی ندارد. تنها کسی که بین قدیمی پرسپولیس جنم مربیگری دارد و می تواند تیم را جمع و جور کند مایلی کهن است. درخشان حتی در مقایسه با علی دایی مربی ضعیف تری است. حداقل حسن دایی این بود که جنم و جذبه مربیگری داشت و بازیکنان از او حساب می بردند.

- عملکرد کدام دروازه بان لیگ برتری را می پسندید؟

تردید ندارم که مهدی رحمتی هنوزم بهترین دروازه بان ایران است و یک تنه پیکان را سرپا نگه داشته است. ما نباید اجازه بدهیم که کی روش به یکی از بهترین فوتبالیست های معاصر کشورمان توهین کند و به راحتی او را از تیم ملی خط بزند. وقتی کانون مربیان علیه کی روش بیانیه داد همه انتقاد کردند اما حالا می بینید که سرمربی تیم ملی چگونه با یکی از سرمایه فوتبال مملکت لجبازی می کند.

- بین دروازه بانهای فعلی فوتبال ایران پدیده هم داریم؟

بین دروازه بانهای فعلی لیگ برتر کار محسن فروزان را می پسندم و به نظرم بعد از رحمتی دومین گلر لیگ برتر است. مربیان تیم ملی باید روی دروازه بانی مثل او سرمایه گذاری کنند چون تمام شاخصه های تبدیل شدن به یک دروازه بان بزرگ را دارد. اگر استقلال رحمتی را از دست داد در عوض صاحب یک دروازه بان ششدانگ و آینده دار دیگر شد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها