کد خبر: ۲۵۷۸۱۷
زمان انتشار: ۲۳:۴۲     ۱۳ مهر ۱۳۹۳
رئیس کمیته اشتغال و کارآفرینی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جدی بودن مشکل اشتغال گفت دولت تدبیر و امید برای حل مشکل بیکاری تا پایان عمر خود باید ۸ میلیون فرصت شغلی جدید ایجاد کند.
به گزارش پایگاه 598 ، عباس قائد رحمت در گفت وگو با تسنیم، درباره راه‌کارهای مهار بیکاری گفت: در حال حاضر بین ۳ تا ۳.۵ میلیون نفر متقاضی شغل در کشور وجود دارد و حدود ۴.۵میلیون دانشجو داریم که قطعاً‌ پس از پایان تحصیل نیازمند شغل خواهند بود.

وی ادامه داد: اگر به حالت خوشبینانه نگاه کنیم تا پایان کار دولت تدبیر حدود ۸ میلیون فرصت شغلی باید برای صفر کردن میزان بیکاری ایجاد شود. به طور خوشبینانه‌ترین حالت ممکن, باید سالیانه حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد تا بیکاری مهار شود.

خروج از رکود شرط اول حل بیکاری
رئیس کمیته اشتغال و کارآفرینی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ساز وکارهای موجود تأمین کننده این نیاز نیست اظهار کرد:در شرایطی که رکود تورمی در دولت حاکم است،‌رشد اقتصادی تغییر زیادی نمی کند و زمانی که رشد اقتصادی محقق نشود،‌حل مشکل بیکاری امکان پذیر نیست.

قائد رحمت بیان کرد: دولت برای فرصت‌های شغلی جدید تلاش می‌کند, اما متأسفانه با تعطیل شدن برخی از کارخانجات، روند بیکاری رو به بهبود نمی‌رود. در حال حاضر تعدادی کاهش نیروی بیکار و تعدادی افزایش نیروی بیکار داریم. با تعطیلی کارخانجات تعدادی نیروی بیکار اضافه می شود که هر چقدر هم دولت فرصت شغلی جدید ایجاد کند،‌بی فایده است. چرا که جایگزین نیروی تعدیل شده جدید می شود. از همین رو نرخ بیکاری تغییر چندانی نمی‌کند.

رئیس کمیته اشتغال و کارآفرینی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه تلاش دولت طی یکسال فعالیتش حفظ وضعیت موجود بوده است گفت:از این پس باید وضعیت متفاوت شود. یعنی درکنار رونق اقتصادی، فعالیت کارخانه‌ها بیشتر شود،‌تولید افزایش یابد.

وی با تأکید بر اینکه بهبود در روابط بین‌المللی می‌تواند بخشی از مشکلات رکود فعلی اقتصاد را حل کند بیان کرد: در کنار حل مشکلات اقتصادی در حوزه بین الملل باید اقتصاد مقاومتی در داخل کشور را تقویت کنیم.در حال حاضر وزیر کار علائمی مانند افزایش تعداد بیمه شدگان را مطرح کردند. که آمارها نشان دهنده افزایش تعداد بیمه شدگان بوده است و این مسئله حاکی از ایجاد اشتغال در کشور است.

نقد بر آمار رشد اقتصادی ۴/۶ درصدی
قائد رحمت گفت: آمارهای ربیعی مبنی بر علائم مشاهده خروج از رکود را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم درست باشد، و تا سال آینده مشکلات کشور برطرف شود. اما واقعیت این است که تا مشکلات اقتصادی حل نشود نرخ بیکاری کاهش نمی‌یابد.

رئیس کمیته اشتغال و کارآفرینی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به اعتقاد کارشناسان به ازای هر یک واحد رشد اقتصادی ۱۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود افزود: در حال حاضر که رشد اقتصادی از منفی ۵.۴ درصد به رشد مثبت ۴.۶ درصد رسیده است یعنی حدود ۱۰ واحد تغییر به سمت مثبت شده است، باید طی یکسال گذشته یک میلیون فرصت شغلی ایجاد می‌شد. به طور یقین این تعداد شغل ایجاد نشده است.

وی با بیان اینکه دولت باید بر روی آمارهای اقتصادی تجدید نظر کند گفت: اگر طی یکسال گذشته یک میلیون فرصت شغلی جدید ایجاد شده است،‌دولت باید با آماری مانند افزایش بیمه شدگان این مسئله را اطلاع رسانی کند. ما اعتقاد داریم علائمی از خروج رکود در حال دیده شدن است, اما به آماری که طی روزهای گذشته از سوی مسئولان برای رشد اقتصادی بیان شده است نقد داریم.

 راه کارهای مهار نرخ بیکاری
قائد رحمت درباره راه‌کارهای مهار نرخ بیکاری بیان کرد: دولت باید در دو برنامه کوتاه مدت و بلند مدت مشکلات اقتصادی را حل و فصل نماید. از جمله برنامه های کوتاه مدت در مهار نرخ بیکاری، تلاش برای فراهم شدن خروج از رکود است. یکی از اقدامات مهم تولید برای خروج از رکود لایحه ۴۰ بندی بود که ارائه کرد و اکنون باید به صورت جدی در جهت اجرایی کردن آن عمل کند. خوشبختانه دولت برای کاهش نرخ تورم طی یکسال گذشته موفق بوده است برای خروج از رکود نیز باید با جدیت و تلاش این لایحه را دنبال کند.

وی ادامه داد: همچنین لایحه حمایت از تولید نیز به عنوان دومین سیاست کوتاه مدت باید دنبال شود. دولت این لایحه را در ۴۲ بند نیز تهیه و ابلاغ کرد که به بهبود فضای کسب و کار کمک می‌کند اما باید از سوی دولت اجرایی شود. سومین اقدام کوتاه مدت از سوی دولت برای خروج از رکود باید پرداخت سهم تولید از قانون هدفمندی یارانه‌ها باشد، اگر این کار اجرا نشود،‌تولید با مشکل مواجه و کسی در مسیر تولید سرمایه گذاری نمی‌کند.

رئیس کمیته اشتغال و کارآفرینی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه حدود۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در سطح جامعه وجود دارد اظهار کرد:این نقدینگی در حال حاضر به دلیل مشکلات متعدد در مسیر تولید، در این بخش سرمایه گذاری نمی‌شود. در صورتی که اگر تولید رونق یابد انگیزه برای سرمایه گذاری از سوی مردم افزایش می‌یابد.

قائد رحمت با بیان اینکه ایجاد شغل از طریق تراش سنگ های قیمتی و ... راه‌کاری برای حل معضل بیکاری نیست گفت:دولت باید به صورت زیرساختی راه‌کاری برای حل مشکل بیکاری پیدا کند. اینکه وزارت کار تصدی ایجاد شغل را داشته باشد راه‌کار مناسبی در جهت حل مشکل بیکاری نیست. درست است کارهایی مانند تراش سنگ‌های قیمتی و ... ایجاد تعدادی شغل می کند اما نمی تواند راه‌کاری برای حل معضل بیکاری در این سطح گسترده باشد.

ضرورت اجرای طرح ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل در شرایط فعلی بیکاری

رئیس کمیته اشتغال و کارآفرینی مجلس شورای اسلامی اجرای طرح ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل را امری ضروری خواند و گفت: این طرح در رفت و آمد بین مجلس، شورای نگهبان و دولت ... مانده است. از مجلس و رئیس جمهور تقاضا می کنیم در شرایطی که تعدادی در تلاش برای داشتن یک شغل هستند؛ عده ای در چند شغل فعالیت نداشه باشند.

وی تاکید کرد: در صورتی که این قانون اجرا شود, بین ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون فرصت شغلی جدید آزاد می شود و می‌تواند بخشی از بیکاران را کاهش دهد. امیدواریم شورای نگهبان با سرعت بیشتری در این طرح اعمال نظر کند که اگر اجرایی شود بخشی از مشکلات اشتغال حل می‌شود.

وی اظهار کرد: در برخی از استان‌ها نرخ بیکاری دو برابر متوسط بیکاری در کشور است و برای جوانان حدود ۵۰ درصد است. این آمار نشان دهنده بحران است و در آینده ای نزدیک در صورتی که برطرف نشود؛ با مشکلات متعدد روبرو خواهیم شد. در برخی از استان‌ها که نرخ بیکاری اینگونه است, دولت باید برنامه ویژه ای در نظر داشته باشد.

توجه به طرح‌های نیمه تمام راهکاری برای بیکاری

قائد رحمت با تاکید بر توجه دولت به طرح‌های نیمه تمام و تعطیل شده افزود: دولت باید با شناسایی واحد‌های تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل و همچنین نیمه تمام بخشی از مشکلات بیکاری در استان‌ها را برطرف کند. باید مواردی که برای ادامه فعالیت این واحد ها مشکل آفرین است را تسهیل کنند، همچنین طرح‌های نیمه تمام را نیز به بهره‌برداری برسانند. وی با تاکید بر اینکه طرح های نیمه تمام،‌طرح های زودبازده هستند گفت: اگر دولت با سرعت رسیدگی به این موارد را در دستور کار قرار دهد می تواند در کوتاه‌ترین زمان خروجی مثبتی را دریافت کند.

رئیس کمیته اشتغال و کارآفرینی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ارتقای بهره‌وری در کارخانه ها گفت: برخی از کارخانه ها با ۵۰ درصد ظرفیت مشغول فعالیت هستند. یکی از دلایل تکمیل ظرفیت آنها مشکلات بیمه ای و۳۰درصد مالیات بر ارزش افزوده است. اگر دولت این موانع را از سر راه آنها حل کند می توانند با ظرفیت تکمیل فعالیت کنند و بخشی از نیروی جویای کار کاهش می‌یابد.

ضرورت حمایت از تولید در برنامه ششم توسعه/ ضرورت استفاده از ظرفیت‌های تکمیل نشده

وی با اشاره به ضرورت حمایت از تولید در برنامه ششم توسعه گفت: مالیات بر ارزش افزوده یکی از مشکلات کارخانه‌هاست،‌که اگر بتوانیم این مسئله را حل کنیم و سیاست‌ها را در برنامه ششم توسعه در جهت حمایت از تولید قرار دهیم تا کارخانه ها با ۱۰۰ درصد ظرفیت فعالیت کنند به اشتغال موجود کشور ۵۰ درصد اضافه خواهد شد. چرا که در حال حاضر بیشتر کارخانه‌ها با ظرفیت ۵۰ درصدی مشغول فعالیت هستند.

قائد رحمت گفت: به طور مثال میزان بیکاری در استان لرستان دو برابر متوسط کشوری است که اوج بحران است. دولت یازدهم اقداماتی را در جهت خروج از رکود شروع کرده است اما نباید دیر جنبید؛ هر کاری که می‎خواهد صورت بگیرد باید قبل از اینکه این ۴ سال به نیمه برسد, انجام شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها