کد خبر: ۲۵۵۹۵۸
زمان انتشار: ۰۰:۱۹     ۰۸ مهر ۱۳۹۳
گزارش رسمی وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت دولت یازدهم از کاهش 9 درصدی صدور جواز واحدهای صنعتی و کاهش 13 درصدی سرمایه‌گذاری برای پروانه‌های بهره‌برداری فعالیت‌های صنعتی حکایت دارد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مشرق، در حالی که انتقادات کارشناسان درباره رشد اقتصادی 4/6 درصدی در سه ماهه نخست امسال همچنان ادامه دارد، گزارش رسمی وزارت صنعت درباره میزان سرمایه‌گذاری در بخش صنعت کشور در همین مدت، کفه ترازو را به نفع منتقدان، سنگین می‌کند.

منتقدان آمار رشد 4/6 درصدی اقتصاد کشور معتقدند اوضاع واقعی اقتصاد کشور به هیچ وجه نشانی از خروج از رکود نشان نمی‌دهد.

بانک مرکزی در گزارش خود اعلام کرده که به بخش صنعت بالاترین سهم را در رشد 4/6 درصدی اقتصاد کشور در فصل بهار امسال داشته است (5/1 درصد). این در حالی است که اتفاقا فعالان بخش صنعت، منتقدترین وضع موجود هستند و همچنان از رکود شدید خبر می‌دهند و حتی بسیاری از بدتر شدن اوضاع نسبت به سال گذشته سخن می‌گویند.

در همین حال، یک گزارش آماری رسمی وزارت صنعت نیز اظهارات فعالان بخش صنعت درباره تشدید رکود در سال جاری نسبت به سال گذشته را تایید می‌کند.

گزارش وزارت صنعت از کاهش چشمگیر جواز صنعتی در فصل بهار

بر اساس نماگر ماهانه صنعت، معدن و تجارت که از سوی معاونت برنامه‌ریزی وزارت صنعت منتشر می‌شود، در فصل بهار امسال میزان اقبال سرمایه‌گذاران به بخش صنعت کشورمان ناامیدکننده‌تر از فصل مشابه سال قبل بوده است.

بر اساس این گزارش، تعداد جواز تأسیس واحدهای صنعتی صادرشده در فصل بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 9 درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین شاخص پیش‌بینی اشتغال ناشی از جوازهای صنعتی در فصل بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد کاهش داشته است.

شاخص دیگری که گویای تشدید رکود در صنایع کشور است، شاخص میزان سرمایه‌گذاری بر اساس پروانه‌های بهره‌برداری صادرشده است که در بهار امسال نسبت به بهار پارسال، 13 درصد افت نشان می‌دهد. همچنین میزان اشتغال بر اساس پروانه‌های بهره‌برداری هم تقریبا ثابت مانده است.

گزارش وزارت صنعت از کاهش چشمگیر جواز صنعتی در فصل بهار

آمارهای فوق همگی گویای تشدید سایه رکود بر صنایع کشور و کاهش امید فعالان بخش خصوصی به آینده سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های صنعتی است. با توجه به این آمارهای دولتی که مؤید واقعیات زندگی و روزمره مردم کشورمان نیز هست، به سختی باید پذیرفت که اقتصاد کشور با رشد نسبتا بالای 4/6  درصدی در فصل بهار امسال مواجه شده باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها