کد خبر: ۲۵۵۵۸۶
زمان انتشار: ۰۸:۵۲     ۰۷ مهر ۱۳۹۳
کارشناسان می گویند بی رغبتی به صرف وعده صبحانه، خودداری از مصرف شیر و خوردن تنقلات شور به جای مواد غذایی سالم از عادات تغذیه غلط رژیم غذایی برخی از کودکان سنین مدرسه که نیازمند اصلاح است.
اهمیت تغذیه سالم و اصولی بر فرایند یادگیری کودکان سنین مدرسه از سویی و قرار داشتن دانش آموزان مقطع ابتدایی در سن جهش رشد جسمانی و پیامدهای اجتماعی، فردی سوء تغذیه بر آینده کودکان لزوم توجه جدی تر به این امر را دوچندان کرده است.
در این میان گنجاندن مواد غذایی سالم و کافی از اصولی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا با رسیدن منابع غذایی مورد نیاز بدن بدون افراط و تفریط که منجر به سوء تغذیه یا اضافه وزن شود سلامت نسل فردای کشور تضمین شود.
یک کارشناس تغذیه گفت: رعایت نکردن رژیم غذایی متناسب نیاز بدن منجر به کوتاهی قد، سوء تغذیه، کاهش بهره هوشی و افت تحصیلی می شود.
حیدر دارابی افزود: حذف وعده صبحانه و استفاده از مواد ناسالم غذایی برای میان روزی ها در طول سال تحصیلی از مهمترین آسیب های وارد شده به رژیم غذایی روزانه کودکان و نوجوانان در سنین مدرسه است.
وی با اشاره به این نکته که 25 در صد انرژی روزانه بدن از طریق وعده صبحانه تامین می شود افزود: مسوولان مدارس و والدین برای آموزش کودکان در مورد پیامدهای منفی خودداری از صرف وعده صبحانه اقدام کنند.
وی بیان کرد: صرف شام در ساعات نخست شب، خوابیدن به موقع کودک و سحرخیزی والدین از تکنیک هایی است که میل کودکان به خوردن وعده صبحانه را افزایش می دهد.
دارابی بهترین غذاهای صبحانه را یک لیوان شیر، پنیر و گردو، یک لیوان شیر، عسل و گردو، یک لیوان شیر یک ساندویج تخم مرغ و یک لیوان شیر، کره و مربا ذکر کرد.
وی اظهار کرد: خوردن سه میان وعده سالم مانند نخود، کشمش، انواع مغزها و ساندویج های خانگی در فواصل زمانی منظم برای کودکان ضروری است.
این کارشناس تغذیه با اشاره به شایع بودن بیماری فشارخون و عارضه های چاقی و لاغری مفرط در برخی دیگر از کودکان بر لزوم توجه جدی والدین برای ارایه آموزش های لازم برای تغذیه سالم در کودکان تاکید کرد.
دارابی گفت: تغذیه نامناسب عامل بیماری های فشارخون، قلبی و عروقی،دیابت و انواع سرطان است.
وی گفت:کمبود ید، آهن، کلسیم، روی،ویتامین هایی مانند A وD از شایع ترین کمبودهای کودکان ناشی از رفتارهای نادرست تغذیه ای کودکان است.
وی ابراز داشت:خودداری از مصرف میوه، سبزیجات خام، شیر،گوشت و مصرف بی رویه شکلات و تنقلات شور از مهمترین عادات بد رژیم غذایی کودکان سنین مدرسه است که در صورت اصلاح این رفتارها با استفاده از آموزش در مدارس و رسانه های ارتباط جمعی زمینه پیشگیری از سوء تغذیه و بسیاری از بیماری ها در سنین بزرگسالی را فراهم می کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها