معاون کیفیت گروه خودروسازی سایپا افزود: کار خودروسازان اتصال قطعات به یکدیگر است، از این رو باید سازمانهای کلان، بانکها و مجلس پشتیبانی از این صنعت کنند تا قطعه سازی فارغ از خودروسازی نقش ایفا کند.
وی با بیان اینکه ما هر روز درگیر افزایش قیمت قطعات هستیم در حالیکه این حوزه دچار بحران مالی شده است، گفت: قطعه سازی کشور دچار بحران مالی شده و دیگر توان انباشت طلبهایش را ندارد.
به گفته معاون کیفیت سایپا، زمانی که قطعه سازی به تیراژ بالا برسد، افزایش کیفیت نیز مورد توجه قرار می گیرد.
وی همچنین به لوازم یدکی موجود در بازار اشاره کرد و گفت: به شدت خواستار حضور سازمان استاندارد و نظارت این ارگان در حوزه لوازم یدکی خودرو هستیم.
طراحی پلتفرم نیاز به حمایت دولتی دارد
غزایی همچنین با بیان اینکه در بخش طراحی نیاز به کار بیشتری داریم افزود: ما در پی طراحی پلت فرم داخلی هستیم چرا که نمیخواهیم به پلت فرم خارجی و یا چینی وابسته باشیم.
وی تاکید کرد: با توجه به سند چشمانداز ۲۰ ساله کشور، دولت میتواند سرمایه گذاری کند و با به حرکت درآمدن طرحهای صنعت، اقدام به واگذاری کند تا به پیشبینی های خود در حوزه خودروسازی برسیم.
وی همچنین به خدمات پس از فروش اشاره کرد و گفت: این حوزخ نیاز به کار بیشتری دارد و با توجه به تاکید مسئولان امر، اقداماتی را برای نزدیک شدن به نظر مشتری در دستوکار قرار داده و بعضا انجام داده ایم.
رشد کیفیت بستگی به میزان قیمت خودرو دارد
معاون کیفیت سایپا در خصوص کیفیت خودرو اظهار داشت: ما در پی صفر کردن نقص ایمنی خودروهای خود هستیم.
وی افزود: برنامه گروه خودروسازی سایپا بازنگری و بروز کردن زیرساختهای کیفی محصولات است.
وی درادامه با بیان اینکه خودرو X100 سایپا ایمن است، اظهار داشت: ما بر این موضوع تاکید داریم ولی متاسفانه بعضا اظهارنظرهایی در این خصوص میشود که کارشناسی نیست.
غزایی با اشاره به اینکه هماکنون حدود ۵ میلیون دستگاه از گروه X100 در بازار وجود دارد،گفت: خودروهای قدیمی نقصهایی داشته اند ولی خودروهایی که امروز تولید میشوند صد در صد منطبق بر استانداردهای کشور است و اگر اشخاصی معتقد به غیرایمنی بودن این خودروها هستند باید یک بازنگری داشته باشند.
معاون کیفیت سایپا با تاکید مجدد بر اینکه قیمت در میزان کیفیت بسیار موثر است،گفت: قیمت جهانی پراید ۶ هزار دلار است بنابراین اگر میخواهیم در خصوص کیفیت صحبت کنیم باید این خودرو را با خودروهای ۶ هزار دلاری دنیا مقایسه کنیم.
وی افزود: اگر پراید در ایران مشتری نداشته باشد در بازارهایی همچون عراق، وزوئلا و بخشهایی از آفریقا دارای مشتری است و به دلیل به روز نبودن ظاهر به اروپا صادر نمیشود.
وی با بیان اینکه خودروهای پلت فرم X200 به روسیه صادر می شود، گفت: بنابراین اگر ظاهر خودرو به روز شود به تمام دنیا صادر میشود.
وی افزود: برنامه افزایش تولید خودروهای تیبا ۲۱۱ و ۲۳۱ را به ۱۲۰۰ دستگاه داریم که از سال ۹۶ از تیراژ تولید پراید کاسته شده و بر تولید خودروهای X200 متمرکز خواهیم شد.
به گفته غزایی خودرو ساینا تا پایان سال به بازار عرضه میشود.
تجارت زیر ۱۰ درصدی با چین خواهیم داشت
معاون کیفیت سایپا در ادامه تصریح کرد: چین در پی خودروساز شدن است و به دلیل قدرت استراتژی هماکنون در حال تبدیل شدن به این مهم است.
وی افزود: چین جزی از برنامه کاری ما است که برنامه ما بر تجارت کمتر از ده درصد با این کشور است.
زیانهای وارده اجازه راهاندازی آزمون جادهای را نمیدهد
وی به آزمون تست جاده ای اشاره کرد و گفت: برای راه اندازی این آزمون به کمک دولت نیاز داریم.
غزایی افزود: هم اکنون با توجه به زیانهایی که داریم نمیتوانیم آزمون جادهای را راهاندازی کنیم.
وی تاکید کرد: زیرساختهای ما نیاز به سرمایهگذاری دارند که امیدواریم دولت در این راستا حمایتهای خود را داشته باشد.
غزایی تصریح کرد: البته ما باید به صورت رقابتی در بازار حضور یابیم چرا که با توجه به سهم ۱۰ درصدی واردات از بازار، انحصاری وجود ندارد.
معاون کیفیت سایپا در ادامه اظهار داشت: شماره گذاری برخی محصولات سایپا به دلیل عدم نصب کپسول آتش نشانی متوقف شده و همین امر منجر به صفر شدن گردش مالی برخی روزهای این گروه خودروسازی شده است.