کد خبر: ۲۵۵۴۲
زمان انتشار: ۱۲:۴۴     ۱۵ آبان ۱۳۹۰
هوآ لیمینگ، سفیر اسبق چین در ایران:
سفیر اسبق چین در ایران با اعلام اینکه ایران بزرگ‌ترین برنده «بهار عربی» است، هدف آمریکا از انتخاب «طرح ترور سفیر عربستان»‌ را افزایش فشارها بر ایران و کاهش قدرت ایران در منطقه خاورمیانه دانست.
به گزارش مشرق، هوآ لیمینگ، سفیر اسبق چین در ایران، با ارائه مقاله‌ای در روزنامه چاینا دیلی به بررسی انگیزه‌ها و علل آمریکا برای متهم ساختن ایران به ترور سفیر عربستان پرداخت.
وی در مقاله خود هدف اصلی آمریکا را افزایش اقدامات خود علیه ایران، تلاش برای سرنگونی حکومت ایران، افزایش سلطه خود در منطقه خاورمیانه، و در نهایت کاهش اقدامات مخالفت‌آمیز علیه رژیم صهیونیستی اعلام کرد. متن این مقاله به شرح زیر می‌باشد:
 
ماه گذشته، آمریکا اعلام کرد که منصور ارباب سیار، یک شهروند 56 ساله آمریکایی که دارای ویزای کشورهای ایران و آمریکا است، و غلام شکوری، یکی از اعضای سپاه پاسداران، متهم به حمایت و ترویج تروریسم از جمله برنامه‌ریزی برای ترور سفیر عربستان شده‌اند.

آمریکا پس از اعلام تلاش ایران برای ترور سفیر عربستان، سریعاً دست به برپای «جنگ‌های» رسانه‌ای و دیپلماتیک علیه ایران زد تا بلکه بتواند حمایت جامعه جهانی را برای پیشبرد اهداف خود جلب کند، در حالیکه تهران در پاسخ اظهار کرد که اتهامات واشنگتن یک «طرح شیطانی» برای منزوی‌سازی ایران است.

با توجه به شرایط پیچیده موجود در خاورمیانه نیت سیاسی واشنگتن از این حرکت نیز مشخص است. آمریکا و متحدان غربی‌اش شدیداً درگیر طوفان سیاسی شده‌اند که از سال گذشته در سراسر کشورهای آفریقای شمالی و خاورمیانه شروع به وزیدن گرفته است. اما ایران، که همچون خاری در چشمان آمریکاست، تقریباً بدون هیچ‌گونه آسیبی بر جای خود باقی مانده است. علاوه بر این، غرب فکر می‌کند که ایران از این فرصت ارزشمند استفاده کرده تا «برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود را توسعه دهد»، و با افزایش قیمت نفت در طی جنگ داخلی لیبی سود کلانی را نیز بدست آورده است.

علاوه بر این، تغییرات سیاسی در خاورمیانه و آفریقای شمالی، همچون سرنگونی متحد مصری آمریکا،‌ حسنی مبارک، نگرش اکثر کشورهای عربی نسبت به آمریکا و اسرائیل را تغییر خواهد داد. پیش از این نیز اسرائیل در خاورمیانه دچار انزوا شده بود و حتی با مخالفت‌های بیشتری از سوی دیگر کشورهای منطقه مواجه می‌شود، که در نهایت سبب تقلیل نفوذ آمریکا در منطقه خواهد شد. و برخلاف انتظارات سیاستمداران آمریکایی، ایران تبدیل به بزرگ‌ترین برنده «بهار عرب» شده است.

در چنین شرایطی، تعجبی ندارد که آمریکا برای دیوسان کردن ایران «طرح ترور»‌ را انتخاب کند. با توجه به این که عادل الجبیر، سفیر عربستان سعودی در آمریکا، نگرشی خصومت‌آمیز نسبت به ایران دارد، لذا واشنگتن فکر کرد که اگر تهران را گروهی همچون القاعده به تصویر بکشد که طرح‌های تروریستی حمله به خاک آمریکا را در سر دارد، می‌تواند به آسانی حمایت افکار عمومی آمریکا و جهان را جلب کند.

هدف دیگر آمریکا درگیر کردن ایران و عربستان سعودی با هم بود. مدتهاست که این دو کشور با هم مناقشاتی دارند اما تا کنون منجر به درگیری واقعی نشده است.

در واقع ریشه‌های نزاع شدید بین ایران و آمریکا بر سر قدرت در خاورمیانه است. غرب فکر می‌کند که ایران، به عنوان یکی از قدرت‌های منطقه، می‌خواهد تا سلطه آمریکا در منطقه را به چالش بکشاند و دست به توسعه ظرفیت نظامی خود از طریق اعمال قدرت به کشورهای همسایه همچون عراق، افغانستان، لبنان، و فلسطین می‌زند تا بلکه بتواند نفوذ آمریکا در خلیج فارس و خاورمیانه را کم کرده و در نهایت از بین ببرد.

آمریکا در نظر دارد تا نه تنها مانع از تبدیل شدن ایران به یک قدرت منطقه‌ای شود بلکه در صورت امکان رژیم اسلامی آن را نیز سرنگون سازد. یکی از تاکتیک‌های آمریکا این است که جامعه بین‌الملل را با بهره‌گیری از پرونده هسته‌ای ایران، علیه این کشور بسیج کند.

انگیزه آمریکا از انجام اقدامات خود در خاورمیانه ــ ترک کردن رهبر تونس زین العابدین بن علی، رهبر مصر حسنی مبارک، و رییس‌جمهور یمن علی عبدالله صالح، کمک به دستگیری رهبر لیبی معمر قذافی، حمایت از ثبات‌سازی بحرین، و فشار به رییس‌جمهور سوریه بشار اسد ــ در واقع به خاطر تقویت نقش استراتژیک خود در منطقه و کاهش تأثیرات خصومت‌آمیز علیه اسرائیل است و نه «ترویج دموکراسی در خاورمیانه بزرگ». یکی از اهداف مهم آمریکا گسترش موج ضددولتی به ایران و سوریه است.

در حقیقت آمریکا و ایران بر سر یافتن نقش برتر در خاورمیانه رقابت می‌کنند. در طی سی سال گذشته، جنگ سرد بین واشنگتن و تهران تا کنون شاهد چنین افرایشی نبوده است. لذا اتهام واشنگتن به تهران برای طرح ترور سفیر عربستان مقدمه‌ای برای تشدید اقدامات آمریکا علیه ایران است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها