کد خبر: ۲۵۵۳۶۱
زمان انتشار: ۱۴:۰۷     ۰۶ مهر ۱۳۹۳
می توان از معاملات آتی برای مدیریت ریسک استفاده کرد به عبارتی دارنده سهم می تواند سهام خود را با قیمت مشخص برای تاریخ معینی در آینده به فروش برساند و بازده خود را روی عدد معینی تثبیت کند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پول نیوز ؛ برخلاف بازار نقدی که خریداران باید 100 درصد مبلغ خرید سهام را بپردازند و فروشندگان صرفا با داشتن سهام مورد نظر می توانند در جهت فروش آن اقدام کنند، در بازار آتی خریداران با بهره گیری از این اهرم، صرفاً یک پنجم مبلغ خرید را می پردازند و فروشندگان می توانند با نداشتن سهام از نزول سهام منتفع شوند.

فعالان بازار آتی می توانند با پرداخت حدود 20 درصد ارزش سهام از فرصت های بازار سرمایه هم در زمان صعود وهم در زمان نزول منتفع شوند.

به عنوان مثال قیمت سهام در بازار نقدی 4 درصد افزایش یا کاهش می یابد بدین ترتیب در بازار آتی سود و زیان آن 5 برابر یعنی 20 درصد خواهد بود.

همچنین می توان از معاملات آتی سهام برای مدیریت ریسک سرمایه گذاری در بورس استفاده کرد به عبارتی دارنده سهم می تواند سهام خود را با قیمت مشخص برای تاریخ معینی در آینده به فروش برساند و بازده خود را روی عدد معینی تثبیت کند.

به عنوان مثال قیمت سهام مخابرات ایران در تاریخ 2 مهر ماه 1393 در بازار نقدی 2578 ریال و تقاضای خرید برای سهام مذکور در بازار آتی برای سررسید 30 شهریور 1394 در قیمت 3275 ریال وجود داشته است لذا شخصی که سهام مزبور را دارد می تواند آن را از همین حالا برای سررسید حدوداً یک سال آینده به قیمت 3275 ریال به فروش رساند وحدود 27 درصد سود سالانه را برای خود تثبیت نماید. این بدان معناست که صرف نظر از نوسانات و تغییرات قیمت سهام مخابرات در یک سال آینده وی اطمینان می یابد که سهام خود را در قیمت مورد نظر یعنی 3275 ریال به فروش رسانده است.

بر این اساس سرمایه گذاران با سلیقه ها واستراتژی های معاملاتی مختلف می توانند از مزایای بازار آتی سهام منتفع شوند البته سهامداران این نکته را در نظر داشته باشند که داد و ستد در بازار آتی مناسب افراد حرفه ای با درجه ریسک پذیری بالا است.

گفتنی است، در حال حاضر بازار آتی سهام بر روی 6 شرکت ایران خودرو، مپنا، مخابرات ایران، فولاد مبارکه، چادر ملو و نفت وگاز پارسیان برای سررسیدهای اردیبهشت و شهریور 94 فعال شده و انتظار می رود در روزهای آینده مورد استقبال ویژه فعالان بازار قرار گیرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها