کد خبر: ۲۵۴۲۲
زمان انتشار: ۱۸:۰۵     ۱۴ آبان ۱۳۹۰
معاون رييس‌جمهور گفت: اکنون در حال تصميم‌گيري در اين‌باره هستيم تا کشورمان را بيش‌تر در زمينه هسته‌يي خودکفا کنيم و به سمت صادرات هم برويم.

فريدون عباسي ـ معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان انرژي اتمي ـ در مقاله‌اي كه در پايگاه اطلاع‌رساني دولت با عنوان "شجاعت، رمز دستيابي به پيشرفت هسته‌يي" نوشته آورده است:

در سال‌هاي اخير، پيشرفت‌هاي قابل ملاحظه و بسياري در عرصه‌هاي مختلف فن‌آوري، علمي و هسته‌يي کشور روي داده است. به عنوان نمونه مي‌توان به راه‌اندازي مقدماتي نيروگاه بوشهر اشاره کرد. با راه‌اندازي مقدماتي اين نيروگاه، برق آن به شبکه متصل شد که اين برق پايدار بوده و مشکل خاصي در اين زمينه وجود ندارد.

اکنون روند راه‌اندازي کامل اين نيروگاه در حال طي شدن است و آزمايش‌هاي استاندارد نيز در حال انجام شدن است. سرعت انجام امور و کارها در دولت‌هاي نهم و دهم با شجاعتي که دکتر احمدي‌نژاد در مسائل مختلف داشته و دارد، افزايش يافته و بودجه بيش‌تري نيز به کار اختصاص داده شده است.

اين شجاعت به بقيه افراد و خدمتگزاران نيز تسري پيدا کرده، چرا که اگر کسي در مسائل علمي و فني بخواهد به پيشرفت قابل ملاحظه‌اي دست‌يابد، بايد در اين زمينه جسورانه رفتار کند و شجاعت لازم را داشته و آن را به کار ببرد.

خوشبختانه هم‌دلي و هميت جواناني که مشغول کار شده‌اند و پرسنل باسابقه و باتجربه سازمان انرژي اتمي در کنار حمايت‌هاي دولت خدمتگزار موجب جلو رفتن و رشد کشور در عرصه هسته‌يي شده است. دستاوردهاي بزرگي هم‌چون توليد سوخت، راه‌اندازي مقدماتي نيروگاه بوشهر، غني‌سازي و توليد راديو‌دارو همه و همه مرهون همين حمايت‌هايي است که مسوولان کشور داشته‌اند که در آن، دولت سهم قابل ملاحظه‌اي دارد.

موضوع ديگري که بايد به آن اشاره شود، بحث تحريم‌ها است. نمي‌توان گفت که تحريم هيچ اثري ندارد. ممکن است اين تحريم‌ها در برخي مسائل موجب کندي حرکت ما شود، اما خوبي‌هايي هم دارد، از جمله: باعث مي‌شود که ما به توان داخلي و توليد داخل کشور بيش‌تر بها دهيم، موجب رشد قدرت فکري و ابتکار عمل ما مي‌شود و... به‌طور کلي خريد کالاها امري ساده و آسان است، زماني که در بازار کالايي وجود دارد، به راحتي خريداري مي‌شود، اما زماني که آن کالا فروخته نمي‌شود، نبايد دست روي دست گذاشت، بلکه بايد براي توليد آن تلاش کرد. به‌طور مثال براي خريد يک کالاي صنعتي مانند خيلي از کشورها آن را از بازارهاي جهاني تهيه مي‌کرديم و روي آن سرمايه‌گذاري نمي‌کرديم، اما برخي قدرت‌هاي غربي فروش اين کالاها را در بازار براي ما محدود کردند.

ممکن است مثلاً چند ماه در کار ما اختلالي ايجاد شود، اما مطمئناً اگر ادامه پيدا کند به سمت ساخت و توليد آن خواهيم رفت، مانند تکنولوژي خلإ. نزديک به 30 سال است که ايران در زمينه تکنولوژي خلإ تحت تحريم است. در داخل کشور کالاهايي که مربوط به اين تکنولوژي است، وارد شده، اما اخيراً آمده‌اند و در محصولات مرتبط خرابکاري يا تحريم‌ها را تشديد کرده‌اند.

اکنون در حال تصميم‌گيري در اين‌باره هستيم تا کشورمان را بيش‌تر خودکفا کنيم و به سمت صادرات هم برويم. مطمئناً در زمينه سرمايه‌گذاري حتماً به صادرات فکر مي‌کنيم، چرا که آن محصول بايد مقرون به صرفه نيز باشد، زيرا مگر نياز ما به تجهيزات خلإ چقدر است؟ اين مسائل جملگي باعث مي‌شود که ايران به عنوان يک صادر‌کننده تجهيزات خلإ وارد بازار جهاني شود. من از اين تحريم استقبال مي‌کنم، چرا که تصور مي‌کنم اين مسائل باعث ايجاد اشتغال در کشور و حذف واسطه‌گري‌ها و دلالي‌ها مي‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها