کد خبر: ۲۵۳۸۰
زمان انتشار: ۱۳:۳۲     ۱۴ آبان ۱۳۹۰
در آستانه انتشار گزارش فصلي مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره ايران جار و جنجال‌هاي تبليغاتي درباره اين گزارش كه انتظار مي‌رود دامنه اتهاماتي بي‌اساس عليه ايران را گسترش دهد، تشديد شده است .
در اين ميان خبرگزاري آسوشيتد پرس مدعي شد كه نسخه‌اي از پيوست جنجالي اين گزارش كه در روزهاي آينده منتشر مي‌شود در اختيار ايران قرار گرفته است.

به گزارش ايسنا خبرگزاري آسوشيتدپرس به نقل از ديپلمات‌ها از وين گزارش داد كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قصد دارد اطلاعاتي كه بر اساس ادعاي آن، نشان مي‌دهد ايران مدل‌هاي كامپيوتري يك كلاهك هسته‌يي را ساخته است و نيز ديگر جزيياتي را فاش كند كه پيشتر فاش نشده است.

اين ديپلمات‌ها روز جمعه گفتند كه ديگر اطلاعات محرمانه جديد كه آژانس قصد دارد با 35 عضو شوراي امنيت در ميان گذارد شامل تصاوير ماهواره‌اي چيزي است كه آژانس اعتقاد دارد يك كانتينر فولادي بزرگ است كه از آن براي آزمايشات انفجاري با قدرت بالا و مرتبط با سلاح هسته‌يي استفاده مي‌شود.

آژانس پيشتر فهرستي از فعاليت‌هايي را ارايه مي كرد كه مدعي است نشان‌گر كار كردن احتمالي بر روي تسليحات هسته‌يي توسط ايران بوده است اما اطلاعات گردآوري شده جديد به لحاظ ماهيت و دامنه قابل توجه است و ديپلمات‌ها مي‌گويند به ترديدهايي اشاره خواهد كرد كه پيشتر علني نشده است.

اين ديپلمات‌ها كه نمايندگان كشورهاي عضو آژانس هستند از افشاي نام‌شان خودداري كردند.

يكي از آنها گفت كه اين اطلاعات در يك ضميمه حدودا 12 صفحه‌اي تهيه شده و به سري گزارشات معمول آژانس درباره برنامه غني سازي هسته‌يي و ديگر فعاليت‌ها پيوست خواهد شد.

اين اطلاعات به گفته ديپلمات‌ها شامل اطلاعات جاسوسي از دولت‌هاي عضو كه به نام‌شان اشاره‌اي نمي‌شود است.

اين گزارش مي‌گويد كه دو "منبع " خارجي- ظاهرا كشورها يا گروهها غيردولتي درون داخل كشورها- به ايران براي توسعه يك طرح تسليحاتي كمك كرده‌اند اما به نام آنها اشاره نمي‌كند.

يكي از دپيلمات‌ها ادعا كرد كه اوايل هفته جاري ايران يك نسخه از اين پيوست را دريافت كرده است تا فرصت اظهار نظر داشته باشد و در زماني كه گزارش در اختيار دولت‌هاي عضو قرار گيرد در آن لحاظ شود. ايران در ابتدا از پذيرش اين نسخه خودداري كرده است تا مخالفتش با اين اتهامات را نشان دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها