کد خبر: ۲۵۳۳۹۱
زمان انتشار: ۱۲:۱۲     ۳۱ شهريور ۱۳۹۳
وقتی هدف رسانه تنها سرگرمی است؛
رسانه ملی نقش بسیار تعیین کننده ای در وضعیت فعلی و ساخت فکری جامعه دارد. درست است که در بین گروه های مرجع ، بازیگران و ورزشکاران از مرجعیت بالایی درحال حاضر برخوردارند و این نقد ، نفی کننده ارزش این عزیزان نیست؛ اما سوال اینجاست که آیا این جایگاه را چیزی غیر از رسانه به آنها داده است؟!

به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه 598؛ در برنامه سازی های رادیو و تلویزیون برای آحاد مردم ، آیتم های متنوعی وجود دارد. دعوت از کارشناسان و میهمانان برای بیان دیدگاه ، انجام گفتگو ، شرکت در مناظره ، تهیه گزارش و یا با عنوان مجری-کارشناس یکی از ارکان اساسی برنامه سازی های سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی رسانه ملی است.

کارشناسان نیز با عناوین مختلف فعال سیاسی ، تحلیل گر مسائل روز، کارشناس امور بین الملل ، کارشناس اقتصادی ، جامعه شناس ، کارشناس ورزش ، کارشناس هنری ، چهره ورزشی ، بازیگر سینما و عناوین دیگر در این برنامه ها حضور پیدا می کنند. برنامه های ویژه ای نیز به مناسبت های خاص دینی و ملی در ایام سال تهیه می شوند که آنها را نیز عمدتاً با دعوت از بازیگران سینما ، تلویزیون و تئاتر ، خواننده ها و قهرمانان رشته های ورزشی می سازند.

اما سوال این است که آیا در برنامه های رادیو و تلویزیونی شما شنیده و یا دیده اید که از کسانی به نام فعال رسانه ، نویسنده رسانه ، تحلیل گر رسانه و گزارشگر رسانه دعوت شده باشد که در زمینه های موردبحث اظهارنظر کنند؟ در برخی از جوامع ، نویسندگان و گزارشگران رسانه از سیاستمداران و چهره های سرشناس آنجا محسوب می شوند و هویت اجتماعی برجسته ای دارند. اما ماسفانه ما به نقطه ای رسیده ایم که بیشتر به جنبه های نمایشی و سرگرم سازی مردم روی آورده و با این جهت گیری ها نیز آرزو داریم یک جامعه فرهیخته ، پیشرفته ، هوشمند و بابصیرت برای همیشه داشته باشیم!

رسانه ملی نقش بسیار تعیین کننده ای در وضعیت فعلی و ساخت فکری جامعه دارد. نویسنده به این مطلب وقوف دارد که در بین گروه های مرجع ، بازیگران و ورزشکاران از مرجعیت بالایی درحال حاضر برخوردارند و این نقد ، نفی کننده ارزش این عزیزان نیست؛ اما سوال اینجاست که آیا این جایگاه را چیزی غیر از رسانه به آنها داده است؟! مگر غیر از رسانه بوده که بازیگران و ورزشکاران و.. را به ستاره ها و الگوهای جامعه تبدیل کرده است؟!

البته این نوشتار نافی نقش این بزرگواران نیست اما معتقد است که نباید توجه به ایشان موجب فراموشی دیگران شود. نقش کسانی که با هزار و یک مقدمه و موخره در رسانه ها اعم از نوشتاری و مجازی ، تحلیل و دیدگاه ارایه می کنند و به ارتقای سطح فرهنگی و فکری فرزندان و شهروندان این جامعه می اندیشند و دغدغه های بسیار جدی دارند و معتقدند یک جامعه متعالی را از شان نیروهای فکری آن باید شناخت.

جامعه شناسی سیاسی به عنوان یک علم میان رشته ای در علوم انسانی به بررسی نقش نهادها و کانون های قدرت، گروه های مرجع و تاثیر متقابل تحولات اجتماعی و سیاسی می پردازد. برای مثال در ایران ، بررسی نقش روحانیت در شکل گیری ، پیروزی و تداوم انقلاب شکوهمند اسلامی و نقش بسیج در دوران طلائی دفاع مقدس دو عامل تعیین کننده برای شناخت جامعه و حکومت در تاریخ معاصر ایران به شمار می روند. بررسی نقش نهادهای اجتماعی و فرهنگی در قبل و بعد از انقلاب اسلامی ، روی دیگر بررسی نقش گروه های مرجع در کشور است. پیشتازی مسجد در شکل گیری رویدادهای بزرگ دهه های اخیر و کارکرد بسیج در سازماندهی نیروهای مردمی در عرصه دفاع مقدس دیروز و جنگ نرم امروز ، از اهمیت خاصی در جامعه ما برخوردار هستند. پدیدآوران آثار هنری و قهرمانان رشته های ورزشی نیز به تناسب در افزایش سطح روحیه و آگاهی مردم نقش مهمی بازی می کنند.

باید پذیرفت که پدیدآوران رسانه در ایران نه تنها نسبت به سینما ، تلویزیون ، تئاتر ، موسیقی ، ماهواره و ورزش ظرفیت کمتری ندارند بلکه چون بطور مستقیم تولید فکر و اندیشه می کنند و خبرسازان بدون واسطه هستند می توانند نقش های مهم تری را از این پس ایفا کنند لیکن به دلایل متعددی که نیاز به فرصت دیگری برای طرح و بررسی آن است متاسفانه در رادیو و تلویزیون ، مغفول مانده اند و سهم ناچیز و نزدیک به صفر در جریان برنامه سازی های رسانه ملی برای مردم داشته و درحال حاضر نیز دارند.

فعالان رسانه از مطلع ترین و واقع بین ترین کسانی هستند که از نزدیک با مسائل و دغدغه های جامعه آشنایی داشته و می توانند جامع ترین و ملموس ترین ایده ها و نظرات را به مردم ارایه دهند مشروط بر آن که رسانه ملی ، زمینه های این ارتباط فراگیر را در برنامه سازی های خود فراهم آورد. همه می دانیم رسانه های تخصصی از قبیل رسانه های پژوهشی ، اقتصادی ، ورزشی ، هنری ، فرهنگی همواره با مخاطبان خاص سر و کار داشته و دارند و محتواهای استاندارد می سازند و رسانه های عام نیز از سرویس های تحریریه وزینی بهره مند هستند که در زمینه های موردنیاز جامعه باوجود سختی ها و پیچیدگی های کار رسانه ، محتواهای ارزنده تولید می کنند.

بی شک در صورت برقراری این ارتباط و ایجاد شرایط موردانتظار در این نوشتار ، پدیدآوران رسانه های محلی نیز که نزدیک ترین و گسترده ترین سطح تماس را با مردم و نخبگان جامعه دارند می توانند از طریق مراکز صدا و سیمای استان‌ها ، سهم مهمی از برنامه سازی های رسانه ملی را در کشور داشته باشند.

و در پایان نباید فراموش کرد که آشتی رسانه ملی با پدیدآوران رسانه های مرکز و محلی ، می تواند عصر جدیدی در برنامه سازی های اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی رادیو و تلویزیون و نیز توسعه کمی و کیفی رسانه ها در ایران اسلامی پدید آورد.

*علیرضا سعدآبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها