کد خبر: ۲۵۳۲۷
زمان انتشار: ۱۰:۰۸     ۱۴ آبان ۱۳۹۰
در سال‌های اخیر، پیشرفت‌های قابل ملاحظه و بسیاری در عرصه‌های مختلف فناوری، علمی و هسته‌ای کشور روی داده است. به عنوان نمونه می‌توان به راه‌اندازی مقدماتی نیروگاه بوشهر اشاره کرد. با راه‌اندازی مقدماتی این نیروگاه، برق آن به شبکه متصل شد که این برق پایدار بوده و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.
اکنون روند راه‌اندازی کامل این نیروگاه در حال طی شدن است و آزمایش‌های استاندارد نیز در حال انجام شدن می‌باشد. سرعت انجام امور و کارها در دولت‌های نهم و دهم با شجاعتی که دکتر احمدی‌نژاد در مسائل مختلف داشته و دارد، افزایش یافته و بودجه بیشتری نیز به کار اختصاص داده شده است.
این شجاعت به بقیه افراد و خدمتگزاران نیز تسری پیدا کرده، چرا که اگر کسی در مسائل علمی و فنی بخواهد به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای دست‌یابد، باید در این زمینه جسورانه رفتار کند و شجاعت لازم را داشته و آن را به کار ببرد.
خوشبختانه همدلی و همیت جوانانی که مشغول کار شده‌اند و پرسنل باسابقه و باتجربه سازمان انرژی اتمی در کنار حمایت‌های دولت محترم و خدمتگزار باعث جلو رفتن و رشد کشور در عرصه هسته‌ای شده است. دستاوردهای بزرگی همچون تولید سوخت، راه‌اندازی مقدماتی نیروگاه بوشهر، غنی‌سازی و تولید رادیو‌دارو همه و همه مرهون همین حمایت‌هایی است که مسئولان کشور داشته‌اند که در آن، دولت سهم قابل ملاحظه‌ای دارد.
موضوع دیگری که باید به آن اشاره شود، بحث تحریم‌ها است. نمی‌توان گفت که تحریم هیچ اثری ندارد. ممکن است این تحریم‌ها در برخی مسائل موجب کندی حرکت ما شود، اما خوبی‌هایی هم دارد، از جمله: باعث می‌شود که ما به توان داخلی و تولید داخل کشور بیشتر بها دهیم، موجب رشد قدرت فکری و ابتکار عمل ما می‌شود و... به‌طور کلی خرید کالاها امری ساده و آسان است، زمانی که در بازار کالایی وجود دارد، به راحتی خریداری می‌شود، اما زمانی که آن کالا فروخته نمی‌شود، نباید دست روی دست گذاشت، بلکه باید برای تولید آن تلاش کرد. به‌طور مثال برای خرید یک کالای صنعتی مانند خیلی از کشورها آن را از بازارهای جهانی تهیه می‌کردیم و روی آن سرمایه‌گذاری نمی‌کردیم، اما برخی قدرت‌های غربی فروش این کالاها را در بازار برای ما محدود کردند.
ممکن است مثلاً چند ماه در کار ما اختلالی ایجاد شود، اما مطمئناً اگر ادامه پیدا کند به سمت ساخت و تولید آن خواهیم رفت، مانند تکنولوژی خلأ. نزدیک به 30 سال است که ایران در زمینه تکنولوژی خلأ تحت تحریم است. در داخل کشور کالاهایی که مربوط به این تکنولوژی است، وارد شده، اما اخیراً آمده‌اند و در محصولات مرتبط خرابکاری یا تحریم‌ها را تشدید کرده‌اند.
اکنون در حال تصمیم‌گیری در این‌باره هستیم تا کشورمان را بیشتر خودکفا کنیم و به سمت صادرات هم برویم. مطمئناً در زمینه سرمایه‌گذاری حتماً به صادرات فکر می‌کنیم، چرا که آن محصول باید مقرون به صرفه نیز باشد، زیرا مگر نیاز ما به تجهیزات خلأ چقدر است؟ این مسائل جملگی باعث می‌شود که ایران به عنوان یک صادر‌کننده تجهیزات خلأ وارد بازار جهانی شود. من از این تحریم استقبال می‌کنم، چرا که تصور می‌کنم این مسائل باعث ایجاد اشتغال در کشور و حذف واسطه‌گری‌ها و دلالی‌ها می‌شود.
٭ معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها