کد خبر: ۲۵۳۲۳
زمان انتشار: ۱۰:۰۰     ۱۴ آبان ۱۳۹۰
در رد ادعای سوء قصد علیه سفیر عربستان؛
ایران در پاسخ به نامه دبیرکل سازمان ملل که در آن، به نامه نماینده آمریکا در سازمان ملل اشاره شده بود، ادعای دخالت مقامات یا نهادهای وابسته به ایران را در ادعای سوء قصد علیه سفیر عربستان رد کرد.

به گزارش598 به نقل از سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، در این نامه آمده است: ایران به عنوان قربانی تروریسم بین المللی و دولتی، هر نوع اعمال تروریستی را محکوم می کند.

در نامه رسمی کشورمان خطاب به بان کی مون با اشاره به اینکه نتیجه تحقیقات نشان می دهد، فرد مورد ادعای مقامات آمریکایی از اعضای گروهک منافقین است، تاکید شده: بدین ترتیب مشخص می شود ادعاهای آمریکا در زمینه دخالت عناصر یا مقامات دولت ایران به هیچ وجه واقعی نیست و هیچ مدرک معتبری وجود ندارد که ارتباط یا وابستگی متهم و یا اتهام این توطئه را با نهادهای جمهوری اسلامی ایران از جمله سپاه قدس اثبات کند.

این نامه می افزاید: از این منظر، ایراد اتهام علیه ایران آن هم بر اساس چند مکالمه تلفنی مشکوک یا انتقال پول، نشان از پوچی ادعاهای آنان دارد و فقط اسباب استهزاء طرح کنندگان را فراهم کرده است.

این نامه تاکید دارد: عجیب است که مقامات آمریکا، دولت ایران را طبق اظهارات فردی متهم می کنند که وی هنوز در برابر دادگاه ذی صلاح و بی طرف حاضر نشده و به اعتراف رسانه های آمریکا، حتی در جلسه دادگاه دوم آبان، اتهاماتش را نپذیرفته است.


این نامه می افزاید: ایران خود را در قبال کنوانسیون 1973 درباره جلوگیری و مجازات جرائم علیه اشخاص مورد حمایت بین المللی، از جمله ماموران سیاسی متعهد می داند و به محض اطلاع از احتمال حضور یکی از متهمان طرح توطئه ادعایی در ایران، از طریق پلیس بین الملل (اینترپل) وارد عمل شد و از نیروی انتظامی خواست بررسی های لازم را در این زمینه بعمل آورد.

در بخش دیگری از این نامه که توسط نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل تحویل دبیر کل آن سازمان شده، آمده است: این بار نیز آمریکا با جعل سناریویی مضحک که با هدف فشار بر ایران و افزایش روند ایران هراسی صورت گرفت، شتابزده عمل کرده است.


ایران در نامه خود، این قبیل تناقضات و اتهام پراکنی آمریکائی ها را نشان از رویکردهای خصمانه دولت آمریکا دانسته و به دبیرکل سازمان ملل متحد یادآوری کرده است: دولت آمریکا که این اتهام توطئه سوء قصد را با موجی از تبلیغات رسانه ای بر ضد ایران همراه کرد، در انجام تعهدات خود بر اساس ماده 4 کنوانسیون 1973 قصور کرده است.


این نامه می افزاید: البته این نخستین بار نیست که از دولت آمریکا چنین رویکردی سر می زند، بلکه سیاست آن دولت در قبال جمهوری اسلامی ایران و کشورهای مستقل، همواره توام با اتهامات بی اساس بوده است.


ایران همچنین در نامه خود خطاب به بان کی مون، ضمن دعوت از آن سازمان و کشورهای عضو به حفظ هوشیاری، درباره عواقب تبلیغات مبتنی بر ادعاهای واهی و اطلاعات جعلی هشدار داده و تصریح کرده است: ایران، این قبیل اقدامات دولت آمریکا را تهدیدی بر ضد صلح و امنیت بین المللی تلقی می کند.

نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل متحد در پایان از دبیرکل سازمان ملل متحد خواست با ثبت این نامه به عنوان سندی رسمی، مفاد آن را نیز برای اعضای سازمان ملل متحد منتشر کند.

اين نامه پاسخ ايران به نامه بان كي مون در تاريخ 22 مهر ماه است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها