به گزارش پایگاه 598 ؛ آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور در گفتگو با دنیای خودرو گفت: از نظر ما نباید صد درصد مانع واردات خودرو شد چون واردات خودرو جزیی از حقوق مردم است و مصرف کننده باید این حق را داشته باشد که از تنوع محصولات استفاده کند.
وی با اشاره به طرح ساماندهی واردات خودرو و قطعات آن اظهار داشت: هدف از این طرح به هیچ عنوان انحصاری نمودن تولید داخل خودرو و یا مخالفت با واردات خودرو نمی باشد بلکه جلوگیری از ضربه خوردن تولید داخلی بدلیل عدم مدیریت صحیح واردات خودرو وقطعات خودرو به کشور است.
محبی نژاد ادامه داد: صنعت کشور و بخصوص صنعت خودرو بدلیل مشکلات متعدد از قبیل افزایش نرخ ارز، کمبود شدید نقدینگی، عدم مدیریت صحیح، قیمت گذاری دستوری، تحریم ها و ده ها عامل دیگر ضربه پذیر شده ودر این میان عکس العمل دولت و مجلس به سیر تحولات بسیار کند و ناکافی بوده است بعضا به منظور حل موضعی یک مشکل و بدلیل عدم توجه به تبعات و اثرات میان مدت و بلند مدت تصمیمات متخذه اتفاقاتی می افتد که باعث تشدید مشکلات و تهدیدها میگردد.
وی خاطر نشان کرد: کاهش یکباره ۵۰ درصدی واردات خودرو، عدم جلوگیری از ورود خودروهای ساخت کشور های تحریم کننده صنعت خودرو کشور و اتفاقات مشابه در بدترین سالهای صنعت خودرو نشان از عدم توجه کافی مسئولین به این موضوع می باشد.
وی در ادامه گفت: واردات خودروی سواری در سال ۱۳۹۲ با افزایش ۷۵% نسبت به سال ۱۳۹۱ و ۹۷% نسبت به سال ۱۳۹۰ بیشتر از ۷۸۰۰۰ دستگاه گردیده و این تعداد واردات۶/۱۲% تولید داخل می باشد در حالیکه همین نسبت در سال ۱۳۹۰، ۸/۲% بوده است.شایان ذکر است متاسفانه نه تنها شاهد رشد نسبی ۵/۴ برابری واردات خودرو ظرف سه سال بوده ایم، حرکت تدریجی و خزشی واردات خودرو و قطعات آن طی سه سال گذشته بسیار نگران کننده است.
محبی نژاد با بیان اینکه جامعه قطعه سازی صدمه بیشتری از بابت واردات بی رویه خواهد دید، گفت: با ورود هرخودرو علاوه بر از دست دادن بازار قطعات خودرو تولید داخل، بمدت ۱۵ الی ۲۰سال قطعات یدکی خودرو های وارداتی نیز توسط قطعه سازان خارجی تامین خواهد شد و قطعه ساز ایرانی تماشاگر بی گناه این واقعه خواهد بود.
وی اظهار داشت: ضربه مضاعف به صنعت قطعه سازی از بابت ورود قاچاق یا رسمی قطعات خارجی وارد می آید که متاسفانه به دلیل تنوع و پراکندگی تعرفه های واردات قطعات، فرار تعرفه ای و قاچاق قطعات خودرو امکان ارائه آمار رسمی برای این معضل وجود ندارد.
محبی نژاد در پایان گفت: ما معتقدیم طرح جامع مدیریت واردات خودرو و قطعات آن میبایست تدوین و به سرعت اجرایی گردد. فراموش نکنیم که در راستای سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴، ابلاغی مقام معظم رهبری”دست یافتن به جایگاه نخست اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی با تاکید بر جنبش نرم افزاری و تولید علم”، صنعت خودرو به عنوان پیشتاز و لکوموتیو صنعت کشور از طریق ایجاد توانمندیها و قابلیتهای علمی، فنی و … میتواند در دستیابی به چشمانداز کشور ایفای نقش نماید.