کد خبر: ۲۵۲۱۶۵
زمان انتشار: ۱۴:۵۰     ۲۷ شهريور ۱۳۹۳
تکدی گری فارغ از هر دلیلی که داشته باشد، ریشه های پویایی و فعالیت های کارآمد و صحیح را از بین می برد و همچنین از جامعه صحنه ای سیاه به نمایش می گذارد .
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فرهنگ نیوز، جامعه شناسان و روانشاسان اجتماعی گدایی و تکدی گری را یکی از شغل های کاذب می دانند. اما این شغل کاذب دارای اسیب های اجتماعی و فرهنگی زیادی است. متأسفانه برخی باورهای غلط و ترحم های نابجا به طور فزاینده ای این شغل را افزایش داده و برای آن انواع هم تعریف کرده است.

این انواع شامل مدل ها و ورژن های جدیدی برای آن شده است که تقریبا در همه فضای اجتماع رشد پیدا کرده است، مانند مدل هایی که در وسایل نقلیه عمومی رواج پیدا کرده است. اتوبوس، تاکسی و بدترین اش در مترو. هر کدام از این گروه های متکدی برای کارشان سبک و سیاق خاصی دارند. 

یکی از مواردی که این روزها در کوچه و بازار و در حاشیه خیابان ها هم کم وجود ندارد، گدایی کردن به همین شیوه ی مدرن است. جوانی یا جوانانی که با استفاده از ابزارهای هنری به خصوص آلات موسیقی به گدایی کردن می پردازند. در گذشته کوچه گردهایی بودند که با دستگاه آکاردئون در کوچه ها پرسه می زدند و با خواندن برخی قطعات معروف و خاص از هنرشان استفاده می کردند یا برخی با خواندن برخی تصنیف های عاشقانه یا عارفانه در مدح اهل بیت امرار معاش می کردند؛ اما این روزها استفاده کردن از هنر و آلات موسیقی کمی فرق کرده است. مثل اینکه یک نفر با بوم و قلم در برابر یک منظره ایستاده است و سعی در به تصویر کشیدن منظره مقابلش دارد یا یک جوان با ویولن به دیواری تکیه داده و ساز می زند و یا اینکه دو یا سه جوان به همراه چند ابزار موسیقی در گوشه ای نشسته اند و مشغول نواختن اند. همه و همه این ها از مدل های جدید گدایی محسوب می شود.
 
وجه مشترک همه این موارد ظاهر هنری و استفاده از وسیله ای برای جمع کردن پول است. این وسیله گاهی کلاه هنرمند است که به صورت وارونه روی زمین قرار گرفته یا این که جعبه یکی از ابزارها, مانند کیف ویولن یا سنتور است. که به صورت نیمه باز در کنار آنها قرار دارد و تعدادی اسکناس چند هزار تومانی در آن است. منظره ای که در ذهن مخاطب احساس ترحم را به جوشش می اندازد.
 
این مورد که تا چندی پیش در برخی نقاط خاص مانند نزدیک دانشگاه ها و محیط هایی همچون کافی شاپ ها وجود داشته؛ این روزها دیگر محیط خاصی را شامل نمی شود. این گروه ها حالا در حاشیه پیاده روها و در مقابل فروشگاه های مختلف، از لوازم آرایش گرفته تا مانتو فروشی و لوازم التحریر هم می نشینند. حال این سوال پیش می آید که آیا این ها کسانی هستند که به لحاظ مالی دارای مشکل اند و توانایی اداره مالی زندگی شان را ندارند؟ و به جایی رسیده اند که دیگر هیچ کاری از آنها بر نمی آید؟
 
 
چندی قبل خبرگزاری ها محتوایی را منتشر کردند مبنی بر این که لباس و بعضا زيور آلات ميليوني مارك‌ دار آويزان به سر و گردن و دستان برخی از این نوازندگان که شاید هنرمند هم باشند؛ نشان مي‌دهد؛ این جماعت حتي مثل گداهاي نسل قبل هيچ اصراري به مظلوم‌ نمايي و نمايش فلاكت ندارند. آن ها با سر و وضع مرتب و بعضا شیک و به روز مشغول گدایی کردن هستند.
 
ابزار قیمتی در دست متکدیان هنر
 
در ادامه همین موضوع نکته جالب دیگری هم وجود دارد و آن ابزارهای مورد استفاده برای گدایی هنری است. برخی معتقدند تعدادی از ابزار آلات موسيقي اين افراد و تجهيزات جانبي آن، چند ده ميليون تومان!! قيمت دارد. علی.ن، دانشجوی موسیقی دانشگاه تهران است. او معتقد است بعضی از آلات موسیقی در دست این افراد دیده تا هفت میلیون تومان هم ارزش دارد. او می گوید اگر این ها گدا هستند و تکدی گری می کنند چطور می توانند چنین ابزارهای با کیفیت و گرانی را تهیه کنند. 
 
علاوه بر این موارد نکته های دیگری در مورد این ژانر متکدی وجود دارد. این متکدی ها با نشستن در حاشیه پیاده رو ها علاوه بر اینکه زیبایی بصری شهر را برهم می زند به نوعی سیاه نمایی و احساس ناخوشایندی به مخاطبان و در واقع رهگذران القا می کند. احساس نا امیدی و ناخوشایندی برای کسانی که در جامعه زندگی می کنند و با نگاه ترحم آمیز به این جوانان نگاه می کنند از اثرات این اتفاق است.

 
نکته ی دیگر در همین باره اصالت تکدی گری است. این نوع از گدایی با این که ظاهری متفاوت دارد ولی ماهیت آن در واقع همان گدایی کردن است و همان آسیب های اجتماعی را دارد که گدایی به سبک و سیاق های دیگر در معابر دارد. 
بلد نیستند 
 
محمد رضا . ع؛ در یکی از هنرکده های موسیقی حوالی میدان ونک مشغول به تدریس است. او می گوید: تاکنون تعداد زیادی از این نوازنده ها را دیده است؛ او معتقد است در قالب های هنری خاصی ساز نمی زنند و بعضی های شان حتی قواعد موسیقایی را هم رعایت نمی کنند.
 
او معتقد است برخی از این افراد صرفا می توانند صدایی از آلت موسیقی شان در بیاورند و نوازندگی شان به خصوص در مورد ویولن اصلا اصولی نیست. او می گوید: من قطعا نمی توانم در مورد همه این افراد نظر قاطع و بدون تغییربدهم. اما در مواردی که دیده ام معتقدم این ها این کاره نیستند. با این توضیحات می توان علت نیازمند بودن به کمک مالی و یا در برخی موارد نیاز به جلب توجه و ترحم را هم از جمله عواملی دانست که این افراد به گدایی هنری روی می آوردند؛ دانست. 
 
تکدی گری فارغ از هر دلیلی که داشته باشد، ریشه های پویایی و فعالیت های کارآمد و صحیح را از بین می برد و همچنین از جامعه صحنه ای سیاه به نمایش می گذارد که در یک جمله به مخاطب این پیام القا می شود که وضعیت جامعه آنقدر سیاه شده است که دیگر متمولین و شیک پوش ها هم برای امرار معاش راهی جز تکدی گری ندارند. پیامی که فارغ از مشکلات موجود در جامعه با واقعیت ها فاصله ای بسیار دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۶
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۴ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۳
۱۱
۵
اگر یک کار آبرومندانه داشتند که دخل خانه و حداقل شکمشان در بیاد هیچوقت همچون کاری نمیکنند اول باید بفکر تامین کار جوانان ابن مملکت باشیم نه از در انتقادات وارد شویم!!!!!!!!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۲ - ۰۱ مهر ۱۳۹۳
برو ديوانه
وقتي يك گدا ببيند كه با گدايي . درآمدش از يك كاسب و تاجر و دكتر و مهندس بيشتر است مگر ديوانه است كه به دنبال كار برود كه سختي دارد ؟!!!
HRSB
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۵ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۳
۱۰
۲
598 عزیز! هرچند بنده از این روش کسب درآمد دفاع نمی کنم ولی کاملاً بدیهی است که استفاده از لفظ گدا یا متکدی برای این افراد اشتباه است. شاید نزدیک ترین واژه «دستفروشی هنری» باشد که اونهم کمی نا مأنوس است.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۹ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۳
۱۲
۰
آقایان محترم اشتباه نگیرید این تکدی گری نیست بلکه یک نوع فرهنگ غربی است که در آن کشورها رواج دارد و چشم شما ها هم روشن به این پدیده جدید. آیا میدانید قیمت گیتاری که در دست این آقایان است چند است؟؟؟؟؟؟
پاسخ
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۸ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۳
۴
۱
کجا بزنند
پاسخ
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۱۲ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۳
۳
۲
کجا بزنند
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۳۸ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۳
۷
۰
من نمیدونم تحلیلتون درسته یانه ولی چند تا نکته:
1- این افراد هنرمند اند (و نیز هنری را آموخته و آنرا اجرا میکنند)
2- اگر اینکار را در کنسرت، رستوران و یا... اجرا میکردند اینگونه تحلیل نمیشدند.
2- اصرار بر دریافت پول از کسی نمیکنند
3- اینکه یگوییم تکدی، شاید توهین و یا معصیت باشد.
پاسخ
محمد علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۹ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۳
۰
۳
تن پروری کار ادم را به کجا میرساند. طبعشان بالاست و هر کاری نمیکنند اما گدایی میکنند
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۶ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۳
۶
۵
خاک بر سر شما که فرق گدا و نوازنده را نمی فهمید
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۴ - ۰۱ مهر ۱۳۹۳
همين لفظ خاك بر سري كه استفاده كرده ايد معلوم است كه استاد هنرهاي از نوع افساد طلبي مي باشيد.

هههههههههههههههههه
ناشناس
UNITED STATES
۱۳:۰۸ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۳
۱
۰
اینا هم عشق وحال خودشون میکنند پول در میارن بازم بهتر اینکه یه زن بره تو شرکت هزار یک جور باش کار کنند الی کا اصلی بعله اگه میتونن شغل مناسب بزارن اره داداش بنده کارشناسم دنبال کارم همشون سابقه کار میخان یکی نیس بگه بابا بزار بیام کار تا سابقه بشه بنده پول ندارم تا دانشگاه پول اتوبوس بدم وپیاده میرم در کل اه ندارم با ناله سودا کنم ...
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۶ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۳
۱
۵
حرف مفت نزن بابا گدا پدرته . بدبخت خارج نرفتی که ببینی.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۵ - ۰۱ مهر ۱۳۹۳
خب خدا را شكر كه خارج نرفتيم و زنان فاسدشده و .......... آن را نديديم.
خدا تو را به همانها محشور فرمايد
آمين
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۱ - ۰۴ مهر ۱۳۹۳
خف... بینم با
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۷ - ۰۴ مهر ۱۳۹۳
ادبم خوب چیزیه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۲ - ۰۴ مهر ۱۳۹۳
۰
۰
چه می توان گفت وقتی کار نباش ؟
باور کنید همین برنامه به من انگیزه می دهد ؛ که یه جورای منهم اینکارها را بکنم
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها