به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا، تنوع محصولات پروتئینی در بازار مصرف همواره روبه افزایش است و در
حال حاضر انواع گوشت و امیاء و احشام آن اعم از گوشت گوسفند، شتر، گوساله،
گاو، مرغ، شترمرغ، بوقلمون، ماهی، میگو، بلدرچین و ... در بازار مصرف عرضه
میشود که قیمت هر کدام بسته به تازگی، کیفیت و تقاضای آن متفاوت است.
سرانه
مصرف ماهی در تهران بسیار پایین است؛ به طوری که به گفته یکی از فروشندگان
محصولات پروتئینی این سرانه مصرف این نوع گوشت نزدیک به صفر است البته طبق
بررسیهای صورت گرفته از فروشگاههای بزرگ تهران مشخص شد که اکثر مشتریان
گوشت فیله شده ماهی را می پسندند. ماهیهایی که استخوان کمتری داشته باشند
محبوبیت بیشتری دارند و البته بالعکس این انتخاب نیز صادق است.
از
عمومیت داشتن این سبک انتخاب میان مردم میتوان فهمید که شاید علت مصرف
پایین گوشت ماهی در بین مردم دشواری تمیزی آن و البته بوی نا مطبوع گوشت
ماهی برای اکثر افراد است چنانچه در این بازدید میدانی از مراکز فروش مواد
پروتئینی متوجه شدیم که بیشتر مشتریان ماهی منجمد را به ماهی تازه ترجیح
میدهند!
مورد دیگری که شاید کمتر به آن توجه شده است، میزان مصرف
گوشت شترمرغ است. این گوشت با وجود اینکه سرشار از آهن و پروتئین است و
البته نسبت به سایر اقلام گوشت قرمز قیمت کمتری دارد، کمتر مورد استقبال
قرار می گیرد. این موضوع در مورد گوشت بوقلمون نیز صادق است.
در
مورد گوشت شتر نیز میتوان گفت که کمتر از گوشت گوساله،گوسفند و مرغ مورد
استقبال قرار میگیرد. به گفته مشتریان، این گوشت با وجود فواید بسیار، به
لذیذی گوشت گوسفند و البته گوساله نیست به همین علت مورد استقبال قرار نمی
گیرد البته با وجود این استقبال کمرنگ، گوشت شتر همقیمت گوشت گوسفند است.
یکی
از فروشندگان مواد پروتئینی ضمن تاکید بر اینکه گوشتهای بسته بندی به
خصوص گوشت چرخ کرده بسته بندی شده از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست، گفت:
تشخیص گوشت تازه کشتار روز از گوشت غیر تازه مشکل است و همه افراد متوجه
تفاوت آن نمیشوند. در مورد گوشت چرخ کرده نیز همین موضوع صادق است.
به
گفته وی استفاده از گوشت با مرغوبیت درجه یک ضمن هزینه بستهبندی و حمل
صحیح گوشت، برای فروشگاهها مقرون به صرفه نیست خصوصا در مورد گوشت چرخ
کرده.
به گفته یکی دیگر از فروشندگان محصولات پروتئینی شغل های
خدماتی زیادی وجود دارند که حساسیت همه آنها با یکدیگر برابر نیست؛ بر خلاف
باور عموم همه این مشاغل نیازمند تخصص و مهارت هستند اما مواد پروتئینی به
علت حساسیت بالا در نحوه نگهداری و عرضه به مشتری، مهارت خاصی را میطلبد
چراکه برای این دست مشاغل خدماتی که مستقیما با مردم در ارتباط است
تاییدیهای به عنوان "کارت مهارت " صادر نمیشود. تاییدیه ای که توسط
کارشناس و متخصص امر تصدیق شود و صلاحیت فرد شاغل به مشاغل خدماتی را نیز
تایید کند.
وی همچنین یادآور شد: به طور عرف برای تمیز کردن گوشت
هزینه ای دریافت نمی شود اما در صورتی که فروشنده بخواهد مبلغ اندکی از
مشتری دریافت میکند.
بر اساس بررسی میدانی خبرنگار ایسنا از
مغازههای سطح شهر و تعاونیهای میوه و ترهبار قیمت انواع گوشت به شرح زیر
است البته قیمتهای سطح شهر با تعاونی ها تفاوت بسیار اندکی با یکدیگر
دارند و به نظر می رسد هماهنگی نرخ گوشت بیشتر از سایر اقلام مصرفی است.
همچنین همه بخشهای گوشت شتر، همقیمت گوشت گوسفند است.
ع محصول | قیمت هر کیلوگرم به تومان | نوع محصول | قیمت هر کیلوگرم به تومان |
گوشت گوساله | 31 تا 34 هزار | گوشت جوجه باکتف | 10 تا 13 هزار |
گوشت گوساله مخلوط | 27 تا 29 هزار | گوشت ران مرغ | 5000 تا 7000 |
گوشت ران گوساله | 32 تا 34 هزار | گوشت ران پاک کرده مرغ | 9000 تا 11 هزار |
گوشت راسته گوساله | 33 تا 35 هزار | بال مرغ | 6000 تا 8000 |
گوشت ماهیچه گوساله | 33 تا 35 هزار | گوشت کتف مرغ | 7000 تا 9000 |
گوشت استیکی گوساله | 40 تا 42 هزار | گردن مرغ | 3000 تا 4000 |
گوشت گوسفند شقه با گردن | 26 تا 28 هزار | گوشت بوقلمون | 9000 تا 11 هزار |
گوشت سردست گوسفند | 27 تا 28 هزار | گوشت بوقلمون بدون استخوان | 16 تا 18 هزار |
گوشت ران،کتف و دست | 28 تا 33 هزار | گوشت زبان گوساله تمیز شده | 30 تا 32 هزار |
گوشت گردن گوسفند | 26 تا28 هزار | پاچه گوساله | 5000 تا 7000 |
دنبه گوسفند | 6000 تا 8000 | ماهی قزل آلا تمیز شده | 15 تا 17 هزار |
دست کامل کله و پاچه | 30 تا 32 هزار | ماهی قزل آلا تمیز نشده | 11 تا 14 هزار |
دست کامل جگر گوسفند | 28 تا 35 هزار | اشپل(تخم ماهی)ماهی سفید | هر ریف 5000 |
گوشت مرغ | 6600 تا 6800 | اشپل (تخم ماهی) قزل آلا | هر ریف 1000 |
گوشت فیله مرغ | 12 تا 15 هزار | دل مرغ بسته بندی 600 گرمی | 4000 تا 6000 |
گوشت سینه جوجه کبابی | 12 تا 14 هزار | گوشت میگو | 24 تا 36 هزار |
گوشت سینه مرغ | 6000 تا 7000 | گوشت بوقلمون | 6000 تا 8000 |