کد خبر: ۲۵۰۳۷۳
زمان انتشار: ۱۳:۴۷     ۲۲ شهريور ۱۳۹۳
در حالی که بیش از ۸۰ درصد ناوگان هوایی تجاری روسیه را هواپیماهای غربی تشکیل می‌دهد و به ادعای اغلب مسئولان سابق این کشور، توپولف از نظر ایمنی در رتبه پایین قرار دارد، ظاهراً قرار است باز هم پای توپولف‌های ۲۰۴ به ایران باز شود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، بعد از دیدار وزیر انرژی روسیه و وزیر نفت ایران که سه‌شنبه شب (۱۸ شهریور) در تهران انجام شد، ‌تفاهم‌‌نامه‌های همکاری مشترک دو طرف در زمینه‌های مختلف اقتصادی به امضاء رسید.

در این راستا یکی از رسانه‌های روسی روز چهارشنبه اعلام کرد که طی این تفاهمات و مذاکرات ایران و روسیه، دو کشور درباره ‌‌راه‌اندازی خط تولید هواپیما مذاکره می‌کنند.

مسکو تایمز با اشاره به تقویت روابط اقتصادی میان تهران-مسکو نوشت که ایران و روسیه به زودی درباره راه‌اندازی خط تولید هواپیمای توپولوف تی‌یو-۲۰۴ مذاکره خواهند کرد؛ ظاهراً این مساله میان هیأت‌های مذاکره کننده ایرانی و روسیه‌ مطرح شده است.

‌در این راستا وزیر انرژی ر‌وسیه نیز بعد از این مذاکرات به خبرنگاران گفت که توپولف به عنوان مطمئن‌ترین هواپیمای مسافربری در طول ۳۰ سال گذشته در کل قلمرو روسیه فعالیت کرده است، در روسیه مطمئن تر از هواپیمای توپولف، هواپیمای دیگری وجود ندارد.

به گزارش فارس این سخنان توسط الکساندر نواک در حالی عنوان می‌شود که در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد ناوگان هوایی مسافری روسیه را هواپیماهای غربی تشکیل می‌دهد.

وزیر انرژی روسیه حتی در پاسخ به این گفته خبرنگاران که سازمان هواپیمایی ایران پرواز توپولف‌ها را در ناوگان هوایی کشور به دلیلی حجم بالای سوانح و ایرادات کارخانه‌ای ممنوع کرده است، گفت:‌ به هر حال روسیه آماده صادرات هواپیماهای مسافربری به ایران است.

نواک همچنین در مورد هواپیماهای مسافربری توپولف ۲۰۴ گفته است: ‌این هواپیماهای جدید مسافربری از نظر ایمنی و کیفیت در سطح بسیار بالایی قرار دارند و روسیه آماده صادرات این نسل جدید هواپیماهای مسافربری به ایران است.

نکته حائز اهمیت این مسأله این است که بر خلاف ادعای برخی از رسانه‌ها، روسیه قصد صادرات توپولف‌های ۲۰۴ خود را به ایران دارد نه صدور مجوز مونتاژ این هواپیما در ایران.

به هر حال مقامات روسی درک کرده‌اند که صنعت حمل و نقل هوایی ایران در شرایط فعلی تحت ظالمانه‌ترین تحریم‌ها قرار دارد و تلاش می‌کنند از این ‌آب گل آلود ماهی گرفته و بازار هواپیماسازی خود را رونق بخشند و در این شرایط چه بازاری بهتر از ایران.

نکته جالب اینجاست که اواخر سال ۱۳۸۹ بود که در کشور روسیه که خود تولید‌کننده توپولف هستند، با آتش‌ گرفتن یک موتور این هواپیما آن هم روی زمین فعالیت تمامی توپولف‌های موجود در ناوگان هوایی آن کشور متوقف می‌‌شود؛ البته ذکر این موضوع نیز جالب است که همان زمان‌ رئیس‌جمهور‌ سابق روسیه از کیفیت پایین هواپیماهای ساخت این کشور به شدت انتقاد کرده بود.

«دیمیتری مدودف» در نشست شورای امنیت ریاست جمهوری روسیه گفته بود: متأسفانه حتی درباره‌ جدیدترین هواپیماهای ساخت روسیه نیز حرف و حدیث‌هایی وجود داشته و گفته می‌شود این هواپیماها هم دچار مشکل و نقص هستند.

وی گفته بود ‌که شخصاً تجربه‌ای دارد که ثابت می‌کند کیفیت هواپیماهای روسیه چندان خوب نیستند.

نکته جالب‌تر‌ قضیه آنجاست که در همان‌ سال ۱۳۸۹ شمسی، رسانه‌های روسی گزارش داده بودند که هواپیمای توپولف ۲۰۴ رئیس‌جمهور سابق روسیه بارها به هنگام فرود دچار نقص فنی شده بود از این رو نهاد ریاست جمهوری روسیه آن ‌را به فروشنده پس داده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها