کد خبر: ۲۵۰۲۳۲
زمان انتشار: ۱۱:۳۹     ۲۲ شهريور ۱۳۹۳
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوربا اعلام اینکه امسال حداقل 246 طرح نیمه تمام بالای 80 درصد را به اتمام خواهیم رساند، گفت: اعتبارات 46 درصد طرح‌های عمرانی پرداخت شده است.
به گزارش پایگاه 598 ؛ به نقل از بازار خبر محمد باقر نوبخت امروز در نشست توجیهی نحوه واگذاری طرح ها و پروژه های نیمه تمام دولتی به بخش های خصوصی و تعاونی با حضور معاون اول رئیس جمهور، یکی از بحث‌های اصلی که به عنوان معضل و مشکل در مسیر حرکت توسعه و پیشرفت دولت قرار داشت را موضوع طرح های عمرانی نیمه تمام اعلام کرد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری با بیان اینکه بر این اساس نه تنها دولت مسئولیت سامان بخشی این طرح ها را دارد بلکه اقتصاد هم منتظر بهره برداری از آغاز آن بود، افزود: با گذشت یک سال از فعالیت دولت و پس از بررسی شرایط کشور؛ دولت تلاش کرد که مشکلات باقی مانده را به نحو شایسته ای شناسایی و گره گشایی نماید.

وی با اشاره به پرداخت 46 درصدی اعتبارات طرح‌های عمرانی، گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در سال جاری حداقل 246 طرح نیمه تمام بالای 80 درصد را که در بودجه 93 هم پیش بینی شده است را به اتمام و بهره برداری می رسانیم.

نوبخت گفت: در اسفند سال گذشته 4 هزار و 810 میلیارد دلار از بدهی‌های پیمانکاران مستهلک شد و تاکنون 85.3 درصد اعتبارات هزینه‌ای از سهمیه شش دوازدهم بودجه سال جاری پرداخت شده است.

معاون رئیس جمهور عنوان کرد: 46.5 درصد اعتبارات تملک دارایی‌هایی سرمایه‌ای ملی و استانی پرداخت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.7 دهم برابر است و نیز طرح‌های استانی 70 درصد تخصیص داده شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 8.1 برابر است.

وی با اشاره به اینکه دولت بر تعهد خود به پیمانکاران برای اتمام طرح ها و پرداخت بدهی به آنها مصمم است، افزود: اخیرا نیز 4 هزار و 500 میلیارد تومان به خزانه تخفیف دادیم که هنوز دستگاه های اجرایی مطالبه نکرده اند و با اختصاص این میزان نیز به 100 درصد تخصیص بودجه عمرانی می رسیم که برای خروج از رکود یک موضوع مهم است.

نوبخت با اشاره به رویکرد دولت برای استفاده از توان بخش خصوصی گفت: سیاست دولت این نیست که برای رددیون خود به بخش غیردولتی از ظرفیت های اصل 44 قانون اساسی استفاده کند و آنچه را خود در آن مانده است بر دوش بخش خصوصی قرار دهد بلکه سیاست ما این است که با تعامل سازنده و منصفانه با بخش خصوصی از ظرفیت بالای این بخش در پیشبرد اهداف اقتصاد ملی نهایت بهره برداری بعمل آید.

وی با رد تمرکز دولت از یکسو و نگاه صددرصد غیردولتی به اقتصاد افزود: دولت باید با حفظ مسئولیت و وظایف خود از ظرفیت بخش غیردولتی نیز نهایت استفاده را بعمل آورد به عنوان نمونه در بخش آموزش و پرورش دولت هم با واگذاری صددرصدی به بخش خصوصی مخالف است و هم با دولتی کردن کامل آموزش و پرورش بلکه دولت معتقد است مسئولیت آموزش و پرورش را باید برعهده گیرد اما در مواردی از توان و ظرفیت بخش خصوصی هم استفاده کند.

نوبخت گفت: در مورد اتمام طرح های عمرانی نیمه تمام نیز این نگاه وجود دارد و چون منابع محدود دولت نمی تواند تمام این طرح ها را به بهره برداری برساند دولت با حفظ وظایف خود درنظر دارد از فعالان بخش خصوصی و تعاونی و همچنین خیرین برای اتمام این طرح ها استفاده کند.

وی افزود: درحال حاضر برای طرح های عمرانی کمتر از 50 درصد پیشرفت دولت درنظر دارد از توان بخش غیردولتی استفاده کند و نگاه برنامه ششم نیز به ساماندهی به طرح های نیمه تمام همین است.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: دولت مصمم است در سفرهای استانی بجای شادکردن موقت مردم و کلنگ زدن طرح های جدید با تخفیف منابع لازم بخشی از طرح های نیمه تمام را در استان ها به پایان برساند و به عنوان نمونه در آخرین سفر هیئت دولت به خراسان رضوی مقرر شد 129 طرح نیمه تمام در اولویت اتمام و بهره برداری قرار گیرد که تا آخر سال 107 طرح مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

نوبخت با بیان اینکه قرار است در اسفند امسال تمام طرح های استانی که در سفر ریاست جمهوری وعده پایان آن داده شده است به صورت ویدئوکنفرانس افتتاح شود، امسال 100 درصد اعتبارات لازم در سفر مقام معظم رهبری به استانها و 100 درصد منابع مالی لازم برای اتمام طرح های سفرهای استانی دولت اختصاص خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه امسال 5 هزار و 200 میلیارد تومان صرف مهار آب های مرزی خواهد شد، افزود: ما ایران را خواهیم ساخت و تمام موانعی که در سالهای گذشته باعث شد با وجود 800 میلیارد دلار درآمد نفت دو سال رشد منفی را داشته باشیم کنار خواهیم زد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها