کد خبر: ۲۴۹۷۹۲
زمان انتشار: ۱۳:۱۴     ۲۰ شهريور ۱۳۹۳
حجت الاسلام والمسلمین هریسی گفت: روحانیت در کمک به دولت به دنبال هدفی از جنس تقویت دین و اعتلای معنویت و تقوا است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به مواضع رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به عملکرد دولت یازدهم اظهار داشت: رهبری در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری فرمودند؛ «من اطلاع دارم کارهای خوبی در دولت انجام شده است.»


وی خاطرنشان کرد: هر چند این جمله مهم رهبری؛ هیچ گاه معنای مطلق ندارد و به آن معنا نیست که دولت هیچ ضعف و کاستی ندارد اما به هر حال برداشت کلی از سخنان رهبری می‌توانست این باشد که ایشان اقدامات دولت را تأیید می‌کنند. حال این‌که عده‌ای بیایند و دولت را تضعیف کنند، اقدام‌شان با اظهارات رهبری تناسب نخواهد داشت.


نماینده خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که رهبری از تمامی دولت‌ها حمایت کرده‌اند، تصریح کرد: این دولت از رهبر معظم انقلاب حکم تنفیذ گرفته و همین که دولتی حکم تنفیذ بگیرد، به معنای آن است که رهبر به آن اعتماد کرده است و حال می‌بینیم که افزون بر این اعتماد چندین بار بر تأیید دولت تأکید کرده‌اند.


وی تبعیت از مواضع رهبری نظام را وظیفه‌ای همگانی دانست و افزود: این به معنای آن نیست که اگر تذکری لازم بود از بیان آن صرفنظر شود. هرچند لازم است اگر تذکری لازم بود، تخریبی نباشد؛ بلکه خیرخواهانه باشد. این جهت‌گیری هم موضوع پنهانی نیست. افراد جامعه به خوبی متوجه می‌شوند که چه کسی با چه نیتی دارد انتقاد می‌کند و خصومت،‌ کارشکنی یا اعتراض پشت کدام انتقاد پنهان شده است و کدام انتقاد خیرخواهانه است.


حجت الاسلام والمسلمین هریسی افزود: کسانی که خصومت و غرض دارند تأیید‌ات رهبری را برنمی‌تابند. حتی شاید موضع‌شان این باشد که این تأیید‌ها نباید مطرح شود. در صورتی که مقام معظم رهبری نه تنها با کسی رودربایستی ندارند، بلکه صراحت و صداقت دارند. اگر نخواهند دولت را تأیید کنند چنین سخنانی را بر زبان نمی‌آورند و ظاهرسازی نمی‌کنند. این توجیه خوبی برای تخریب دولت نیست.


نماینده خبرگان رهبری در تبیین دلایل تأیید و حمایت مکرر رهبری از دولت افزود: نخستین دلیل رأیی است که مردم در 22 خرداد سال 92 در صندوق‌های رأی ریختند، دلیل دیگر اشرافی است که ایشان بر مشکلات موجود بر سر راه دولت دارند. می‌دانیم که دولت با چه مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و در عین حال سعی دارد از قرار گرفتن بار این مشکلات بر دوش مردم کم کند.


وی افزود: وجه دیگر این حمایت آن است که از دولتی که از همه حمایت‌های لازم برخوردار شده است، می‌توان مسؤولیت خواست و تنها اگر باوجود همه حمایت‌ها از عهده مسؤولیتش برنیامد، آن را ملامت کرد. حال اگر اگر دولتی را تخریب و تضعیف کنیم و آن دولت نتواند کاری پیش ببرد، جای ملامتی باقی نمی‌ماند. از همین منظر است که مقام معظم رهبری بر تأیید دولت و لزوم حمایت از آن تأکید می‌کنند.


حجت الاسلام والمسلمین هریسی با بیان این‌که فضای کلی مجلس خبرگان رهبری مخالف دولت نبوده است، افزود: در اجلاس اخیر بعضی‌ها حمایت مشخصی از دولت داشتند و برخی دیگر اصلاً در این وادی صحبتی نکردند. اما ساز مخالفی در مجلس خبرگان شنیده نشد. البته کسی هم حمایت تند و تیزی از دولت نکرد.


وی با بیان این‌که در جامعه‌ دو سطح از رهبری وجود دارد، افزود: نخست مقام معظم رهبری که در جایگاه ولی فقیه رهبری نظام را برعهده دارند و دیگر روحانیت که رهبری عام جامعه را برعهده دارند. این است که در صورت کارایی نظام این روحانیت است که اقتدار پیدا می‌کند و در اثر آن دینی که مورد تبلیغ روحانیت است، اقتدار پیدا می‌کند.


نماینده خبرگان رهبری افزود: روحانیت در کمک به دولت به دنبال هدفی از جنس تقویت دین و اعتلای معنویت و تقواست، روحانیان همان طور که در منابر خود و در پشت تریبون‌های نماز جمعه و جماعت از دین سخن می‌گویند باید با سخنان‌شان بر اقتدار دولت نیز بیفزایند و زمینه تقویت دین، انقلاب و نظام را فراهم کنند.


وی ادامه داد: تذکر و انتقاد روحانیت نسبت به برخی کاستی‌های دولت در هنگامی بیشتر و بهتر شنیده می‌شود که پیش از آن در جهت تقویت و حمایت آن گام برداشته باشد. روحانیت باید کارهای خوب دولت را تأیید کند، خوشبینی القا کند و با جلوگیری از تخریب‌ها محبت مردم را نسبت به دولت افزایش دهد، آنگاه هر وقت اشکالی وجود داشت، تذکر بدهد. چنین تذکری دیگر بهانه‌جویی تلقی نخواهد شد.


حجت الاسلام والمسلمین هریسی تصریح کرد: در سوی مقابل نیز دولت که خواستار حمایت روحانیت است، باید برای ارتباطش با روحانیت ساماندهی و برنامه‌ریزی خاص خود را داشته باشد. زیرا از این ارتباط نور متبلور خواهد شد. نوری که معیشت مردم و آزادی و آبادی کشور در آن تجلی پیدا می‌کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها