کد خبر: ۲۴۹۵۷۶
زمان انتشار: ۱۸:۵۵     ۱۹ شهريور ۱۳۹۳

به گزارش پایگاه 598،در هفته های ابتدایی لیگ یازدهم بود که لوکا بوناچیچ بعد از داستان حذف عجیب و غریب سپاهان در مقابل السد قطر به واسطه دو کارته بودن رحمان احمدی بنای ناسازگاری را با سپاهانی‌ها گذاشت و به واسطه آن اخلاق مخصوص به خودش با بازیکنان بزرگ‌تر تیم درگیر شد تا سرانجام صبر علیرضا رحیمی سر آمد و حکم اخراج زودهنگام بوناچیچ را از سپاهان صادر کرد تا سپاهان بعد از کسب دو عنوان قهرمانی متوالی با امیر قلعه نویی در لیگ یازدهم روزهای نا آرامی را سپری کند. جدایی بوناچیچ مصادف شد با بازگشت دوباره کریم قنبری و نشستن او بر روی نیمکت سپاهان که اتفاقاً با نتایج بسیار خوبی همراه بود اما سرانجام یک مربی کروات برای هدایت سپاهان به ایران آمد، این بار زلاتکو کرانچار که بعد از جدایی از پرسپولیس برای یک‌سال هدایت تیم ملی مونته نگرو را بر عهده داشت برای دومین بار وارد چرخه مربیگری در فوتبال ایران شد.

شروع کرانچار با پرسپولیس

کرانچار تا قبل از پیوستن به سپاهان یک بار در لیگ نهم برای ۲۱ هفته سرمربیگری پرسپولیس را بر عهده داشت که بعد از تساوی مقابل صبا و در حالیکه نتایج خوبی هم با پرسپولیس بدست آورده بود جایش را به علی دایی داد و در ششم آبان سال ۱۳۹۰ بعد از دو سال دوری به ایران برگشت تا جانشین هموطنش لوکا بوناچیچ شود. ورود کرانچار به ایران و پیوستنش به سپاهان مصادف شد با اولین بازی لیگ برتری او در مقابل پرسپولیس و تماشاگرانش در ورزشگاه آزادی و کرانچار با وجود عدم شناخت کافی از بازیکنانش در نهایت قرمزها را متوقف کرد و اولین امتیاز خودش با سپاهان را از همان تیمی گرفت که دو سال قبل عذرش را خواسته بودند.

هت تریک قهرمانی و درخشش در آسیا

کرانچار در هفته دوم حضورش در سپاهان هم انتقام شکست جام حذفی کریم قنبری را از فولاد گرفت و هر چند که تا رسیدن به نیم فصل نتایج آنچنان قابل قبولی با سپاهان بدست نیاورد اما با آغاز نیم فصل دوم تیمش به یکباره اوج گرفت و با کسب بردهای متوالی در نهایت موفق شد با دو گل دیرهنگام مهدی کریمیان و محرم نویدکیا شاهین بوشهر را در ورزشگاه فولادشهر شکست دهد و به نوعی سومین قهرمانی متوالی سپاهان را در لیگ برتر تکمیل کند.

قهرمانی با کرانچار از این جهت برای سپاهان ارزشمند بود که تیمی سرخورده به واسطه حذف غیرمنتظره از لیگ قهرمانان آسیا که مشکلات فراوانی را هم با لوکا بوناچیچ تجربه کرده بود در نهایت موفق شد جام قهرمانی لیگ را در بین تمامی مدعیان بدست آورد. سپاهان لیگ یازدهم با هدایت مشترک کرانچار و مرزبان و حضور بازیکنانی مثل رحمان احمدی، محسن بنگر، سید جلال حسینی، هاشم بیک زاده، امید ابراهیمی، محرم نویدکیا، مهدی کریمیان، فابیو جانواریو و برونو سزار یک تیم رویایی بود که بهترین بازی‌ها را از خودش ارائه داد. این سپاهان که به واسطه قهرمانی در لیگ دهم شانس حضور در لیگ قهرمانان آسیا را هم پیدا کرده بود در این مسابقات هم به رقبایش رحم نکرد و در گروهی که تیم‌های الاهلی عربستان، النصر امارات و لخویای قطر هم حضور داشتند مقتدرانه با کسب سیزده امتیاز به عنوان صدرنشین راهی مرحله حذفی شد و در این مرحله هم در یک بازی تاریخی با دو گل استقلال تهران را شکست داد تا بهترین فرصت برای قهرمانی سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا فراهم شود.

سال دوم: قهرمانی ارزشمند در جام حذفی

اما در حالی که سپاهان جدی‌ترین مدعی برای فتح لیگ قهرمانان آسیا بود و برای صعود به مرحله نیمه نهایی الاهلی عربستان را در پیش رو داشت زلاتکو کرانچار در فصل نقل و انتقالات لیگ دوازدهم یه یک‌باره با مشکلات فراوانی روبرو شد و جدایی بازیکنان تأثیرگذار این تیم سپاهان را به شدت تضعیف کرد. اگر از جدایی اجباری بازیکنی مثل برونو سزار فاکتور بگیریم باید گفت که کرانچار خودش عذر بازیکنانی مثل مهدی کریمیان و فابیو جانواریو را خواست و همین مسئله برای سرمربی سپاهان  حاشیه هایی را ایجاد کرد که در نهایت منجر به کناره گیری مرزبان از کادر فنی سپاهان شد.

سرمربی کروات سپاهان دومین سال حضور خودش در تیم سپاهان را با یک نتیجه بد در برابر الاهلی عربستان که منجر به حذف سپاهان از لیگ قهرمانان آسیا شد شروع کرد و امروز فقط باید افسوس تیمی را خورد که به راحتی می‌توانست به عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا برسد و به واسطه چند سهل انگاری بزرگ این فرصت را از دست داد. کرانچار بعد از جدایی مرزبان تک و تنها تیمش را در لیگ دوازدهم به میدان می‌فرستاد و عجیب اینکه در حضور بازیکنانی مثل خلعتبری، فرشید طالبی، علی احمدی، کلاه کج، اشجاری و محمد باقر صادقی خوب هم نتیجه گرفت و حتی در رقابتی شانه به شانه با استقلال در نهایت موفق شد عنوان قهرمانی نیم فصل را هم بدست آورد.

البته این رقابت در جام حذفی هم ادامه پیدا کرد و سپاهان در نوروز ۱۳۹۲ موفق شد با شکست استقلال در ورزشگاه آزادی راهی فینال جام حذفی هم شود. در بازی‌های لیگ هم یک غفلت کوچک از سوی بازیکنان سپاهان در مقابل داماش گیلان کافی بود تا سپاهان فرصت قهرمانی در لیگ را از دست بدهد و در عوض در فینال جام حذفی پرسپولیس را در مقابل چشم تماشاگران پرتعدادش مغلوب کند تا زلاتکو کرانچار در دومین سال حضورش در سپاهان دومین جام را هم بدست آورد و از محبوبیتی دو برابر در بین هواداران سپاهان برخوردار شود. این قهرمانی از جهتی ارزشمند بود که سپاهان بر خلاف سه سال گذشته‌اش تیمی پرستاره و کهکشانی نبود و بدون شک دانش فنی کرانچار نقش مهمی در این قهرمانی سپاهان ایفا کرد. البته در لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۱۳ اوضاع بر وفق مراد کرانچار نبود و سپاهان در مرحله گروهی از پس الاهلی عربستان و الغرافه قطر بر نیامد تا کرانچار شانسی برای رسیدن به مرحله بعد پیدا نکند.

سال سوم بدون جام قهرمانی

طبیعی بود که زلاتکو کرانچار بعد از کسب دو جام قهرمانی در طی دو سال باز هم به عنوان سرمربی در تیم سپاهان فعالیت کند و این بار اشتباه بزرگ را کرانچار مرتکب شد که به جای تقویت منطقی تیمش دست به خرید ستاره های پرحاشیه ای مثل مجتبی جباری و آرش افشین زد که در همان نیم فصل اول نزدیک بود او را از کار برکنار کنند. کسب دو نتیجه ضعیف در برابر تراکتورسازی و فجر سپاسی در هفته های چهارم و پنجم لیگ قبلی زمزمه هایی را مبنی بر اخراج کرانچار از سوی رحیمی و جانشینی محرم نویدکیا بر سر زبان‌ها انداخت که به نظر می‌رسید با مخالفت قاطع هیات مدیره روبرو شد تا کرانچار با اخراج جباری از بازی مقابل صبا در اصفهان تیمش اوج بگیرد و با کسب بردهای متوالی خودش را دوباره به جمع مدعیان برساند.

بازی دور رفت سپاهان در مقابل پرسپولیس و داستان قضاوت محسن قهرمانی هم یک چالش بزرگ در دوران مربیگری کرانچار بوجود آورد و که منجر به درگیری لفظی کرانچار با علی دایی هم شد. کرانچار و سپاهان در راه قهرمانی نیم فصل دچار یک اشتباه بزرگ شدند و باخت خانگی به ملوان در ورزشگاه فولادشهر کار این تیم را در آغاز نیم فصل دوم سخت کرد و نزدیک بود که تساوی‌های بدون گل و متوالی دوباره زمزمه جدایی کرانچار را مطرح کند که ستاره ای مثل مهدی شریفی وارد میدان شد و با درخشش در لیگ باعث نتیجه گیری های متوالی تیم سپاهان شد. البته معرفی بازیکنانی مثل مهدی شریفی، علی کریمی، امین جهان عالیان و محمد حسیم مرادمند هم به پای زلاتکو کرانچار نوشته شد و سپاهان تا سال‌ها می‌تواند از آنها استفاده کند. اختلافات کرانچار با بازیکنانی مثل آرش افشین، محمد غلامی و احمد جمشیدیان هم چالش دیگری در دوران مربیگری سپاهان ایجاد کرد.

سپاهان تا قبل از رسیدن به پایان لیگ همچنان شانس قهرمانی خودش را هم حفظ کرده بود اما معادلات در هفته پایانی به هم ریخت و کرانچار به واسطه یک گل زده کمتر شانس کسب سهمیه آسیایی را هم از دست داد. از طرف دیگر باخت در برابر نفت آبادان در اولین مرحله از جام حذفی و ناکامی دوباره در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا باعث شد تا کرانچار بعد از کسب دو جام متوالی در طی دو سال یک سال بی جام را پشت سر بگذارد. جنگ رسانه ای کرانچار با کی‌روش هم اتفاق دیگری در دوران مربیگری کرانچار بود که می‌توان گفت به نوعی به صورت غیر مستقیم اسباب تضعیف او را فراهم کرد. 

پرونده کرانچار با دو جام مختومه شد

اما برای اولین بار در دوران حضور زلاتکو کرانچار در اصفهان سپاهانی‌ها برای تمدید قرارداد سرمربی تیمشان دچار شک و تردید شدند تا در نهایت کمیته فنی سپاهان این اختیار را به خلیلیان داد تا قرارداد کرانچار را تمدید کند. سرمربی کروات سپاهان هم به واسطه نتایج نه چندان موفق فصل گذشته یک تخفیف خوب به سپاهان داد و خلیلیان هم با جذب پنج بازیکن مطرح و گرانقیمت در کنار حفظ بازیکنان قدیمی تیمی کهکشانی را تحویل زلاتکو کرانچار داد.

فصل برای سپاهان بسیار خوب شروع شد و سه برد متوالی در برابر پیکان، گسترش فولاد و استقلال باعث شد تا همه از سپاهان به عنوان مدعی اصلی قهرمانی در لیگ یاد کنند اما مشکلات فراوانی مثل محرومیت خلیل زاده، غیبت حاج صفی، مصدومیت حمودی و سوکای در کنار جدایی امید اراهیمی سپاهان و البته اختلافات داخلی بین عوامل اجرایی و دستیاران، سپاهان را دچار مشکل کرد تا کرانچار از چهار مسابقه فقط سه امتیاز با تیمش بدست آورد و درست در هفته ای که قرار بود زلاتکو به دیدار دوست قدیمی‌اش در تیم پدیده برود همه چیز زیر و رو شد و کرانچار امروز دیگر سمتی در تیم سپاها ندارد و جای خودش را حسین فرکی داده است تا داستان زلاتکو کرانچار و سپاهان با کسب دو جام قهرمانی فعلا مختومه اعلام شود.

عمر حضور کرانچار در سپاهان به سه سال نرسید

زلاتکو کرانچار که از اواسط لیگ یازدهم به عنوان سرمربی سپاهان انتخاب شده بود بعد از مدت زمانی نزدیک به سه سال از این تیم جدا شد. این سرمربی کروات در تاریخ ۶ آبان ۱۳۹۰ به صورت رسمی به عنوان سرمربی سپاهان انتخاب شد و بعد از اینکه یک عنوان قهرمانی در لیگ و یک قهرمانی در جام حذفی را با این تیم بدست آورد در نهایت در تاریخ ۱۷ شهریور سال ۱۳۹۳ از این تیم جدا شد تا عمر حضورش به عنوان سرمربی سپاهان به ۲سال و ۱۰ ماه و ۱۱ روز برسد.

مسعود افشاری


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها