کد خبر: ۲۴۹۵۰۴
زمان انتشار: ۱۲:۲۰     ۱۹ شهريور ۱۳۹۳
اگر تعرفه واردات خودرو در جهت حمایت از تولید داخل وضع شده، پس چرا با وجود تعرفه بالای واردات و پرداخت حقوق و عوارض گمرکی همچنان واردات خودرو هر روز افزایش می‌یابد؟ آیا سود واردات خودرو آنقدر زیاد است که همچنان واردکنندگان علاقمند به انجام آن هستند؟
به گزارش پایگاه 598 به نقل از باشگاه خبرنگاران، از سال 83 تردد خودروهای وارداتی در کشور با آزادسازی واردات خودرو آغاز شد اما در چند سال گذشته تردد این خودروها در کشور افزایش چشمگیری یافته است.
 
این در حالیست که خودروهای وارداتی به کشور با تعرفه بالا وارد می‌شوند و با قیمتی چند برابر قیمت واقعی به دست مصرف کننده داخلی می‌رسد.
 
در این بین تنها سود در جیب وارد کنندگان خودرو می‌رود چرا که با واردات خودرو و سپس احتساب سود، برخی خودروها را با چند برابر قیمت واقعی به فروش می‌رسانند.
 
حال باید دید اگر تعرفه واردات خودرو در جهت حمایت از تولید داخل وضع شده پس چرا با وجود تعرفه بالای واردات خودرو و پرداخت حقوق و عوارض گمرکی همچنان واردات خودرو هر روز افزایش می‌یابد؟ آیا سود واردات خودرو آنقدر زیاد است که همچنان واردکنندگان علاقمند به انجام آن هستند؟
 
* رقم ناچیز واردات در برابر تولید داخل
 
در مقایسه واردات خودرو با تولید خودرو در کشور این امر مشهود است که واردات خودرو در برابر تولید داخل در پنج ماهه نخست سال جاری ناچیز است.
 
ولی الله افخمی راد رییس سازمان توسعه و تجارت ایران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اشاره به میزان تولید خودرو داخلی در کشور گفت: در 5 ماهه سال جاری بیش از 410 هزار خودرو در کشور تولید شده است.
 
وی افزود: مقایسه آمار واردات خودرو در برابر تولید داخلی نشان می‌دهد که واردات تهدیدی برای تولید داخل نیست و حتی می‌تواند موجب ایجاد فضای رقابتی و بهبود کیفیت خودرو داخلی و همچنین موجب تنظیم قیمت شود.
 
* تولید 65 هزار خودرو در یک ماه
 
بر اساس این گزارش، در مرداد ماه سال جاری تولید خودروهای سواری با رشدی معادل 70.8 درصدی نسبت به مردادماه سال گذشته مواجه شده و به 65 هزار و 478 دستگاه رسیده است.
 
تولید انواع خودروهای سواری در مردادماه امسال به این شرح است: "پراید نسیم و صبا" 14 هزار و 727 دستگاه، "پژو 405" به تعداد 7 هزار و 703 دستگاه، "پژو پارس" به تعداد 9 هزار و 440 دستگاه، "سمند" 6 هزار و 146 دستگاه، "پژو 206" به تعداد 6 هزار و 817 دستگاه، "تندر90" به تعداد یک هزار و 600 دستگاه و "تیبا" به تعداد 6 هزار و 211 دستگاه و "MVM" به تعداد 3 هزار و 967 دستگاه تولید شده است. 
 
همچنین در این مدت تولید سایر خودروهای سواری؛ "پراید نسیم و صبای دوگانه سوز" به تعداد 3 هزار و 541 دستگاه، "رانا" به تعداد 3 هزار و 541 دستگاه، "محصولات رنو" به تعداد 604 دستگاه تولید شده است. 
 
در مردادماه امسال وانت 9هزار و 915 دستگاه، کامیون 717 دستگاه، اتوبوس 22 دستگاه و مینی بوس 7 دستگاه تولید شد.
 
* واردات 9 هزار خودرو در مرداد ماه
 
این گزارش می‌افزاید: تنها در مرداد ماه 9 هزار و 852 خودرو به ارزش 181 میلیون و 453 هزار و 462 دلار به کشور وارد شد. 
 
این میزان واردات از نظر تعداد 126 درصد و از نظر ارزش 109.39 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
 
همچنین در پنج ماهه نخست سال جاری 43 هزار و 986 خودرو به ارزش 865 میلیون و 159 هزار و 762 دلار به کشور وارد شد. 
 
این میزان واردات از نظرتعداد 157 درصد و از نظر ارزش 143.07 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
 
رقم واردات 43 هزار خودرو در پنج ماهه نخست سال در برابر تولید 410 هزار خودرو در مدت یاد شده در کشور کاملا ناچیز است.
 
* تعرفه 40 تا 55 درصدی واردات خودرو
 
سید عباس حسینی مدیرکل دفتر مقرات صادرات و واردات سازمان توسعه و تجارت در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: تعرفه واردات خودروهای سواری در سال 93، 40 درصد تعیین شده است.
 
وی افزود: البته برای برخی خودروها این تعرفه واردات تا 55 درصد هم می‌رسد.
 
اما نکته ای که قابل تامل است این امر است که چرا با وجود تعرفه نسبتا بالا  و افزایش تولید داخل در حالیکه به طور منطقی واردات خودرو باید کاهش بیابد اما شاهد افزایش 157 درصدی تعداد واردات خودرو هستیم ؟

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها