کد خبر: ۲۴۶۰۰۸
زمان انتشار: ۰۹:۲۵     ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
تلاش رسانه های آمریکایی برای انحراف افکار عمومی:
خبرگزاری های دیگر ایالات متحده نیز با طرح موضوعات حاشیه ای، سعی کردند طور دیگری اذهان عمومی را از اصل ماجرا و ریشه یابی قتل این نوجوان منحرف سازند. به عنوان مثال ای بی سی نیوز می نویسد:”مردم منطقه ی فرگوسن حق زندگی در یک فضای آرام را دارند و این اعتراضات آنان را از داشتن چنین فضایی محروم کرده است.“همچنین فاکس نیوز نیز از معترضین خواست کمی هم به فکر زنده ها باشند!
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، با گذشت نزدیک به دو هفته از قتل ظالمانه ی مایکل براون، نوجوان سیاهپوست امریکایی به دست یک پلیس سفیدپوست، جهت اخبار رسانه ها در این خصوص در حال تغییری عجیب است. روزنامه ها و سایت های خبری امریکایی که این قتل و اعتراضات پس از آن در منطقه ی فرگوسن ایالت میسوری را سوژه ای جالب و وسیله ای برای بالا بردن میزان مخاطبین خود می دیدند در اوایل کار، عمده ی اخبارشان عامه پسند و در جهت محکومیت پلیس و دلجویی از سیاهپوستان بود، اما اینک با فروکش کردن نسبی موج اعتراضات نسبت به روزهای نخست، رویه ی تازه ای در پیش گرفته اند: محکوم کردن مردم!

اما ماجرا چیست؟ حوالی ساعت 12 ظهر 9 آگوست پلیس به یک نوجوان هجده ساله سیاهپوست مشکوک می شود و از او می خواهد خود را تسلیم کند، اما پیش از اینکه مایکل بتواند توضیحی مبنی بر غیر مسلح بودن خود به پلیس بدهد، افسر با شلیک چند گلوله او را به قتل می رساند.



قسمت غیر قابل توجیه ماجرا، باقی ماندن جسد غرقه به خون این نوجوان زیر آفتاب ظهر تابستان تا چهار ساعت بعد از تیراندازی است و پس از چهار ساعت بالاخره سردخانه منتقل می گردد. به گزارش شاهدین حاضر در صحنه تا یک ساعت پس از قتل، پلیس حتی جسد را نپوشانده بود تا جنازه خون آلود مایکل از دید افراد رهگذر و سوژه ی فیلمبرداری آنان با تلفن های همراهشان در امان باشد.

اما در حالی که سیاهپوستان خمشگین امریکایی -که مدتهاست در حسرت عدالت و برابری بین سفیدپوستان و رنگین پوستان هستند- خود معترض به بی احترامی به جسد این نوجوان می باشند، توسط رسانه ها محکوم می شوند! نیویورک تایمز مدعی است مردم پیش از تماس گرفتن با پلیس، با شبکه های خبری محلی و دوستان خود تماس گرفته اند تا هر کدام اولین کسی باشد که خبر این اتفاق هولناک را منتشر می کند.



نیویورک تایمز در این باره می نویسد: ”افرادی که در صحنه حاضر بودند به جای خبر دادن به پلیس، مشغول فیلمبرداری از جسد و ارسال آن به فیسبوک و توئیتر خود بودند... این رفتار غیر قابل قبول است."اما جوابی که سیاهپوستان امریکایی که به این فرافکنی داده اند دست نیویورک تایمز برای فرار به جلوی مسئولین با طرح چنین مسائلی را برای همگان رو می کند: آیا انتظار دارید مردم از یک متخلف نزد دیگر متخلفین شکایت کنند؟

سایت خبری بوستون گلوب در این باره می نویسد: ”پلیس جسد مایکل را چهار ساعت و نیم پس از مرگ وی از خیابان به سردخانه منتقل کرد... پلیس از ابتدای ماجرا آنجا حضور داشت." اما یک افسر پلیس به نام برایان اسکیلمن مدعی شد پلیس نتوانست وظیفه ی خود را به خوبی انجام دهد زیرا تعداد آنها به اندازه ی کافی نبود!

موضوع دیگری خشم مردم را بیش از پیش برانگیخته است نسبت دادن اتهام های واهی به مایکل براون به منظور تبرئه ی افسری است که به وی شلیک کرده است. برخی روزنامه ها و سایت ها که شاید سر و سری با مجموعه ی نژادپرست پلیس امریکا دارند مدعی هستند مایکل براون خاطی بوده و پلیس بی جهت به او شلیک نکرده است. اما جرم وی چه بود؟



پس از اینکه برخی سایت ها مایکل براون را مظنون به دزدی و بی توجه به اخطار پلیس برای متوقف شدن عنوان کردند، سایت افشاگر وُکس در مطالبی مستند واقعیت را اینگونه بیان می کند: نسبت دادن اتهام دزدی به یک سیاهپوست به دلیل قرینه ی ذهنی است که سیستم پلیسی و همچنین فرهنگی جامعه ی امریکا بین نام سیاهپوستان و مسائل منفی نظیر دزدی، قتل، آشوب و غیره در اذهان مردم ایجاد کرده است. اما ”تام جکسون رئیس پلیس فرگوسن اعتراف کرد مایکل نه تنها مظنون به سرقت نبوده بلکه تنها جرم وی، عبور از قسمتی از خیابان بوده که گذشتن از آن برای افراد پیاده ممنوع است!"

خبرگزاری های دیگر نیز با طرح موضوعات حاشیه ای، سعی کردند طور دیگری اذهان عمومی را از اصل ماجرا و ریشه یابی قتل این نوجوان منحرف سازند. به عنوان مثال ای بی سی نیوز می نویسد:”مردم منطقه ی فرگوسن حق زندگی در یک فضای آرام را دارند و این اعتراضات آنان را از داشتن چنین فضایی محروم کرده است."همچنین فاکس نیوز نیز از معترضین خواست کمی هم به فکر زنده ها باشند!

اما حقیقت این است که اگر چنین مسئله ای به طور ریشه ای حل و فصل نگردد هر از گاهی شاهد نظایر واقعه ی فرگوسن خواهیم بود، کما اینکه درست 50 سال پیش در ماه آخر تابستان سال 1964 چنین اعتراضاتی به دلیل تبعیض نژادی های پلیس امریکا در ایالت های نیویورک، نیوجرسی، پنسیلوانیا و ... به وقوع پیوسته بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها