کد خبر: ۲۴۲۵۲
زمان انتشار: ۱۴:۲۵     ۰۲ آبان ۱۳۹۰
مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه امسال یک هزار کیلومتر راه آهن در کشور ساخته می شود، گفت: نسبت واگن مسافری در کشور ما به‌ازای هر یک میلیون نفر نصف این نسبت در منطقه خاورمیانه است.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار مهر، عبدالعلی صاحب‌محمدی امروز در سیزدهمین همایش بین‌المللی حمل و نقل ریلی و ششمین نمایشگاه دستاورد‌های صنعت ریلی، با اشاره به اینکه حداقل سالانه باید 10 هزار میلیارد تومان در صنعت ریلی هزینه شود، گفت: تاکنون سالانه 350 کیلومتر خط آهن ساخته شده که امسال هزار کیلومتر خط آهن هم به شبکه‌ ریلی اضافه خواهد شد و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت راه آهن با اشاره به برنامه‌ای شدن حرکت 25 درصد قطارهای باری، از برنامه‌ای شدن حرکت 50 درصد حمل و نقل قطار‌های باری تا پایان سال خبر داد و گفت: نسبت طول خط راه‌آهن و جمعیت کشور ما 103 کیلومتر است در حالیکه در کشور‌های منطقه این نسبت به 195 کیلومتر رسیده است همچنین نسبت طول خط به مساحت کشورمان 4.4 کیلومتر است که این میزان در کشور‌های منطقه به 4.9 کیلومتر می رسد.

صاحب محمدی افزود: نسبت واگن باری در کشور ما 2.9 و در منطقه‌ خاورمیانه 4.9 است و نسبت واگن مسافری در کشور ما به‌ازای هر یک میلیون نفر نصف این نسبت در منطقه خاورمیانه است.
مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به افق چشم انداز 1404 ،اظهار داشت: براساس چشم انداز 20 ساله باید طول خطوط ریلی از 10 هزار کیلومتر به 25 هزار کیلومتر افزایش یابد و سالانه بیش از 6.5 میلیون تن بار از طریق ترانزیت ریلی جابه‌جا شود همچنین سهم جابه‌جایی بار توسط حمل و نقل ریلی باید به 30 درصد و مسافری به 18 درصد برسد.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه ایران در کریدور شمال - جنوب و شرق به غرب بستر مناسبی برای رشد و توسعه‌ی راه‌آهن است، افزود: باید با فعال‌سازی خطوط ترانزیتی حلقه‌های مفقوده را کامل کنیم تا جایگاه ایران در منطقه در موقعیت برتر قرار گیرد.
 
وی تصریح کرد: اگرچه هزینه‌های اولیه سرمایه‌گذاری در ساخت خط آهن بالا است، اما مزایای دراز‌مدت آن بسیار زیاد است، بنابراین باید با توسعه‌ی شبکه‌ی ریلی سهم جابه‌جایی حمل و نقل ریلی را افزایش دهیم.
 
مدیر عامل شرکت راه آهن، بیان کرد: در سال گذشته 28 میلیون نفر مسافر و بیش از 33 میلیون تن بار توسط حمل و نقل ریلی جابه‌جا شده شده‌ است؛ همچنین 7 هزار کیلومتر راه‌آهن در حال ساخت است و حدود 340 میلیون دلار سرمایه‌گذاری با مشارکت بخش خصوصی در عرصه‌ی ناوگان ریلی صورت گرفته است. 
 
وی با انتقاد از عدم همکای بانک ها، اظهار داشت: تمامی ناوگان مسافری و 80 درصد ناوگان باری به بخش خصوصی واگذار شده که حداکثر تا پایان سال 20 درصد باقیمانده‌ ناوگان باری هم به بخش خصوصی واگذار می‌شود.
 
صاحب محمدی با اشاره به اینکه حرکت در صنعت ریلی رو به رشد بوده، اما کافی نیست و مستلزم همت مجلس شورای اسلامی است، گفت: باید برای توسعه‌ی صنعت حمل و نقل ریلی قوانین تسریع‌کننده تدوین شود و منابع مالی مورد نیاز از طریق فاینانس، صندوق توسعه‌ی ملی، انتشار اوراق مشارکت، مشارکت به شیوه‌ی BOT و فاینانس امکان‌پذیر شود.

مدیرعامل شرکت راه آهن بابیان اینکه بخش خصوصی ظرفیت تجربی و توانایی فنی در ساخت راه‌آهن را دارد، اظهار داشت: تاکنون از این ظرفیت‌ها استفاده شده است و در این میان حمایت از بخش خصوصی با ارائه‌ی تسهیلات بانکی موثر‌ترین حمایت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر امکان صدور خدمات فنی - مهندسی ریلی به خارج از کشور، بیان کرد: تشکیل سازمان نظام مهندسی ریلی برای استفاده از دانش روز دنیا یک امر ضروریست که در دستور کار راه‌آهن قرار گرفته است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها