به گزارش پایگاه 598، حسام الدین آشنا در گفتگو با مهر درباره آسیبشناسی تبلیغات تلویزیونی
عنوان کرد: اتفاقی که در سالهای اخیر به ویژه ۲ سال گذشته در صداوسیما در
حوزه تبلیغات تجاری رخ داده است یکی از فجایع فرهنگی در کشور ما است که با
نبود تدبیر مناسب در مورد مدیریت دخل و خرج یک بنگاه مدیریتی رخ میدهد.
وی
ادامه داد: متاسفانه صداوسیما بدون اینکه با مانعی جدی مواجه شود شروع به
فروختن آنتن به ارزانترین قیمت و نازلترین کیفیت کرده است. دیده می شود
که محصولاتی در مناسبترین ساعات پخش رسانهای ترویج میشوند که از حداقل
کیفیت هم برخوردار نیستند و بعضی شرکتها به صورت انحصاری توانستهاند حجم
زیادی از آنتن را به خود اختصاص دهند.
مشاور رییس جمهور با بیان
اینکه ارزانفروشی آنتن تنها یک پدیده اقتصادی نیست، تاکید کرد: این امر
نشان دادن وجهه پایین رسانه است که به این ارزانفروشی دست پیدا کرده است.
متاسفانه امروزه بسیاری از مسئولان رسانه مدعی هستند که افزایش آگهیهای
تجاری به معنای توجه شرکتها به میزان بالای مخاطبان رسانه است حال آنکه در
شرایط وجود بازار رقابتی این ادعا درست است و در بازار انحصاری افزایش
آگهی و تبلیغات تجاری صرفا به معنای افزایش سود و از طریق فروش آنتن است.
آشنا
با اظهار امیدواری از کاهش تبلیغات بازرگانی عنوان کرد: امیدواریم در دوره
جدید اصلاحات بنیادی در این زمینه انجام شود. من بعنوان یک دانشجوی
ارتباطات از مدیران صداوسیما تقاضا میکنم حداقل اجازه دهند بعضی شبکهها
از زنجیر تبلیغات تجاری درون برنامهها آزاد شوند تا مردم بتوانند همین
برنامههای ضعیف صداوسیما را روان ببینند.
این مسئول فرهنگی با بیان
اینکه امیدواریم نهاد مستقلی وجود داشته باشد که این تبلیغات را ارزیابی
کند در واکنش به اینکه بعضی این تبلیغات را در جهت تولید میدانند، تصریح
کرد: کسانیکه این تبلیغات تجاری را اینطور در رسانهها به عرضه میرسانند
به امید فروش کالاهای خود هستند اما نتیجه نهایی اینها این است که اتفاقا
تولید داخل را ضربه میزند چون اینها کالاهایی نیستند که نیاز اساسی جامعه
باشد.
وی در پایان بیان کرد: کالاهای تبلیغ شده معمولا کالاهایی
هستند که بدون تبلیغ تلویزیونی فروش نمیروند و این نشان میدهد که اینها
نیازهای کاذب هستند و علاوه بر آن با شعارها و اصول ما مثل اقتصاد مقاومتی،
اصلاح الگوی مصرف و خودکفایی اقتصادی چندان همخوانی ندارند.