کد خبر: ۲۴۰۹۴۴
زمان انتشار: ۱۰:۵۸     ۱۶ مرداد ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598، همزمان با بازپس‌گيري پيشروي‌ نيروهاي پيشمرگه عليه تروريست‌هاي داعش، نوري المالكي با ارتباط دادن بحران اين كشور به تحولات منطقه‌اي به ويژه رژيم صهيونيستي، تلاش كشورهاي خارجي براي دخالت در روند انتخاب نخست‌وزير را رد كرد. در همين حال منابع عراقي از معرفي مالكي به عنوان نخست‌وزير عراق در جلسه امروز پارلمان خبر دادند.

منابع عراقي گزارش دادند كه پس از اينكه تروريست‌هاي داعش كنترل منطقه الكوير را به دست گرفتند، نيروهاي پيشمرگه با حمله به آنها، اين منطقه را بازپس گرفتند. بنابر گفته اين منابع عمليات نيروهاي پيشمرگه به كشته و زخمي شدن 54 عنصر تروريستي داعش منجر شده است. در همين حال خبرگزاري فارس گزارش داد، حملات جنگنده‌هاي ارتش عراق در روز چهارشنبه به مواضع گروهك تكفيري داعش، دست كم 130 كشته بر جاي گذاشت. شبكه الميادين نيز با اعلام اين خبر افزود كه در ميان اين كشته‌ها شماري از فرماندهان داعش قرار دارند. از طرفي ديگر، فرماندهي عمليات بغداد اعلام كرد كه ۱۲ نفر ديگر از تكفيري‌هاي داعش در دو عمليات در منطقه‌اي در خارج از جنوب بغداد كشته شدند و چندين خودرو و ادوات نظامي آنان به همراه مهمات و ذخايرشان نابود شد.  
 
 معرفي  المالكي به عنوان نخست‌وزير

نوري مالكي، نخست وزير عراق در سخنان هفتگي خود، هرگونه دخالت از سوي كشورهاي خارجي براي انتخاب نخست‌وزير اين كشور را رد كرد و هشدار داد كه هرگونه انتخاب غيرقانوني نخست وزير، درهاي جهنم را خواهد گشود. به گزارش تسنيم، هشدار مالكي پس از آن صورت مي‌گيرد كه روزنامه امريكايي وال‌استريت ژورنال از تحركات دولت امريكا براي بركناري نوري المالكي، نخست وزير عراق از قدرت خبر داد. مالكي گفت: روز پنج‌شنبه بايد نامزد بزرگ‌ترين ائتلاف مأمور تشكيل كابينه شود. بايد به دستاوردهاي قانون اساسي و اراده مردم احترام گذاشت. نخست وزير عراق در ادامه گفت: روند سياسي بر اساس قانون اساسي و دموكراسي و بر ويرانه‌هاي ديكتاتوري فراگيري كه همه آزادي‌ها و قانون اساسي را لغو كرده بود، بنا نهاده شده است. مالكي افزود: هر گونه مخالفت با چارچوب‌هاي قانون اساسي روزنه‌هاي بي‌شماري براي دخالت خارجي باز مي‌كند و موجب شكست تجربه مردم عراق مي‌شود. ائتلاف دولت قانون كه بيشترين كرسي‌هاي پارلماني را كسب كرده بر نامزدي نوري المالكي براي بار سوم اصرار دارد و اين در حالي است كه ديگر جريان‌هاي سياسي ائتلاف شيعيان بر معرفي نامزد ديگري از اين جريان تأكيد مي‌كنند. اختلاف نظر در مورد اينكه بزرگترين فراكسيون پارلماني عراق ائتلاف دولت قانون است يا ائتلاف ملي، موجب شده است موضوع معرفي نامزد نخست وزيري همچنان با مشكل روبه رو بوده و معلق باقي بماند. در همين حال منابع آگاه در گفت‌وگو با جوان از معرفي نوري المالكي به عنوان نخست‌وزير خبر دادند و گفتند دولت آتي عراق نه بر اساس سهميه‌بندي حزبي بلكه بر اساس شايسته سالاري با هدف خدمت به تمامي مردم عراق شكل خواهد گرفت. خبرگزاري فارس نيز به نقل از السومريه نيوز گزارش داد، «علي المالكي»، نماينده ائتلاف «دولت قانون» از كانديداتوري نوري المالكي به عنوان نامزد نخست وزيري خبر داد.

   ارتباط داعش با رژيم صهيونيستي

نوري المالكي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به حوادث عراق تأكيد كرد كه اتفاقات عراق و سوريه بي‌ارتباط با اسرائيل نيست. وي افزود: خطر گروهك داعش فقط به عراق و سوريه محدود نمي‌شود. نخست‌وزير عراق در ادامه گفت: ما بارها نسبت به خطر داعش هشدار داديم كه اين گروهك شاخه‌اي از القاعده است و هر دو امتداد تفكر وهابي تكفيري است كه خون مردم بي‌گناه را مباح مي‌دانند. اين اظهارات مالكي در حالي است كه پايگاه خبري- تحليلي امريكايي ورلد تريبيون گزارش داد جماعت موسوم به دولت اسلامي در عراق و شام (داعش) طي چندين نوبت كه از آن خواسته شده بود در جنگ حماس ضد اسرائيل شركت كند، از مشاركت و حضور براي دفاع از فلسطينيان خودداري كرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها