کد خبر: ۲۳۹۹۳۰
زمان انتشار: ۱۱:۰۲     ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
با افزایش ۲ برابری قیمت بنزین
در حالی که دولت یمن تلاش دارد تا یارانه انرژی را به منظور کاستن از میزان کسری بودجه خود، کاهش دهد، مقامات یمنی گفتند، این کشور از هفته گذشته قیمت سوخت را به حدود ۲ برابر افزایش داده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، یمن که دومین کشور فقیر در بین کشورهای عربی به شمار می رود، بیش از یک سال است که تلاش می کند یک وام حداقل 560 میلیون دلاری از صندوق بین المللی پول بگیرد. صندوق بین المللی پول یمن را برای اعمال اصلاحاتی نظیر کاهش یارانه بنزین و سایر سوخت ها، تحت فشار قرار داده است.
بر اساس یک سند رسمی صادر شده برای جایگاه های عرضه سوخت، دولت یمن قیمت رسمی هر لیتر بنزین را به 200 ریال یمنی و قیمت هر لیتر گازوئیل را به 195 ریال یمنی افزایش داده است.
پمپ بنزین ها در صنعا، که از بحران عرضه سوخت رنج می برند قبلا هر لیتر بنزین را 125 ریال (0.58 دلار) عرضه می کردند که کمتر از قیمت حدودا 300 ریالی بود که در بازار سیاه عرضه می شد.
قیمت گازوئیل نیز که به صورت گسترده ای برای تولید برق مورد استفاده قرار می گیرد، 100 ریال بود و این نوع سوخت در بازار سیاه به قیمت 250 ریال عرضه می شد.
کاهش یارانه سوخت در دراز مدت اثرات مثبتی بر بودجه دولت یمن خواهد داشت. دولت یمن سال گذشته حدود 3 میلیارد دلار صرف پرداخت یارانه کرد که تقریبا یک سوم درآمدهای دولتی بود. بخشی از پول ذخیره شده از محل کاهش یارانه ها می تواند صرف افزایش تامین سوخت و کاستن از کمبود سوخت شود که موجب برانگیخته شدن خشم یمنی ها شده است.
اما تاثیر آنی این تغییرات، افزایش قیمت سوخت برای مصرف کنندگان یمنی خواهد بود که ممکن است تبعاتی سیاسی نیز به دنبال داشته باشد. تلاش قبلی دولت یمن برای کاهش یارانه ها در سال 2005 منجر به بروز ناآرامی هایی در این کشور شده که 20 کشته و 300 زخمی به دنبال داشت. به دنبال این حوادث خونین، اعمال این اصلاحات متوقف شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها