کد خبر: ۲۳۹۵۰
زمان انتشار: ۱۰:۰۲     ۳۰ مهر ۱۳۹۰
به دنبال انتشار مقاله ای در نیویورک تایمز به قلم دیوید گودمن:
سایت نیویورک تایمز درمقاله ای به قلم دیوید گودمن به نام "شورش اسلام خواهان تونس پس از نمایش فیلمی درباره ی ایران"، بخشی از آشوب های اخیر تونس را به پخش فیلمی ضد ایرانیارتباط داده و با این کار عملا به عمق نفوذ ایران در بین ملت های جهان اقرار کرد. اگر چه در این مقاله تصویری متحجر و خشونت طلب از مسلمانان ترسیم گردیده است، اما اذعان گردانندگان این سایت به اهمیت ایران برای ملت های آزادی خواه و استکبارستیز به نوبه ی خود جالب توجه می نماید.
سرویس بین الملل پایگاه 598/ سایت نیویورک تایمز درمقاله ای به قلم دیوید گودمن، بخشی از آشوب های اخیر تونس را به پخش فیلمی ضد ایرانیارتباط داده و با این کار عملا به عمق نفوذ ایران در بین ملت های جهان اقرار کرد. اگر چه در این مقاله تصویری متحجر و خشونت طلب از مسلمانان ترسیم گردیده است، اما اذعان گردانندگان این سایت به اهمیت ایران برای ملت های آزادی خواه و استکبارستیز به نوبه ی خود جالب توجه می نماید.



دیوید گودمن در مقاله خود به نام "شورش اسلام خواهان تونس پس از نمایش فیلمی درباره ی ایران" این چنین می نویسد: "روز یکشنبه پلیس ضد شورش با تعداد زیادی از اسلام خواهان معترض در پایتخت تونس درگیر شد. این فوران خشونت مذهبی تا حدودی از پخش فیلمی نشأت می گیرد که از انقلاب ایران انتقاد کرده است.

به گزارش یورونیوز، با اینکه در این درگیری ها کشته ای گزارش نشده است اما این برخوردها در چند ماه اخیر در پایتخت تونس بی سابقه بوده اند. طبق گزارش رویترز، صدها پلیس مجهز به تجهیزات ضد شورش، با صدها نفر از اسلام خواهانی رو به رو شد که چاقو، چوب و سنگ در دست داشتند.
در ویدئویی که اکسپرس اف. ام. تونس پخش کرد، نیروهای امنیتی دیده می شوندکه در منطقه ای غبارآلود از پایتخت، به سمت معترضینی که [به سوی پلیس] سنگ پرتاب می کردند گاز اشک آورشلیک می کنند.

این اعتراضات از دو واقعه ی مجزا سرچشمه گرفته اند: منع ثبت نام دانشگاه برای زنانی که نقاب بپوشند؛ و پخش جمعه شب فیلم Persepolis که بر اساس خاطرات مرجانه ساتراپی درباره ی زندگی اش در دوران انقلاب ایران ساخته شده است.

هفته گذشته چندین مرد مسلح در اعتراض به ممنوعیت حجاب، اعضای کارکنان دانشگاهی در خارج از پایتخت را تهدید کردند.

روز یکشنبه، گروه هایی متشکل از چندین زن و مرد، به دفاتر Nessma TV-ایستگاه ماهواره ای که این فیلم را پخش کرده بود- حمله کردند. طبق بیانیه ی شرکت به نقل از روزنامه ی تونسی La Presse:

[مدیر] این ایستگاه تلویزیونی می گوید به منظور شروع بحث درخصوص نقش دین در سیاست قبل از انتخابات ماه جاری در تونس، یک فیلم محصول سال 2007 را پخش کردیم. بعد از نمایش فیلم، میزگردی درخصوص محتوای فیلم تشکیل شد.

نبیل کاروی، مدیر ایستگاه تلویزیونی در گفتگو با آژانس خبری تونس، TPA، این حمله را به عنوان یورشی برای ریشه کن ساختن آزادی محکوم کرد.

تونس به عنوان اولین کشوری که رهبر مستبد خود را از تخت به زیر کشید و به اصطلاح بهار اعراب را موجب شد، اولین کشور از بین آنهاست که در 23 اکتبر امسال به منظور انتخاب مجمعی برای تهیه ی پیش نویس یک قانون اساسی جدید، انتخابات برگزار می کند. تحلیلگران در گفتگو با رویترز به بیان این نکته پرداختند که درگیری های آخر هفته [ی گذشته] می توانند بی طرفی انتخابات را تهدید کنند؛ انتخاباتی که پیش بینی می شود حزب میانه روی اسلامی این کشور، برنده ی آن با اکثریت آراء باشد.

خشونت های تونس تحت الشعاع درگیری های خونین مصر قرار داشت که در آن، گسترش تظاهرات مصریان مسیحی در قاهره، منجر به آشوب های ضد ارتشی گردید و دست کم 24 کشته بر جای گذارد."

مقاله درج شده در نیویورک تایمز از چند جهت قابل تامل بوده که اصلی ترین آن اذعان تحلیلگران آمریکایی به اثرگذاری بسیار جریان انقلاب اسلامی ایران بر نهضت های منطقه بوده و همچنین نگرانی نیویورک تایمز از بیداری کشور های منطقه عامل دیگری است که نویسنده ناین مقاله توانسته است آن را از نظرها پنهان نماید.
 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۷
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
مسابقه 20 سوالی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۹ - ۳۰ مهر ۱۳۹۰
۱
۰
نیویورک تامیز با این اذعان به حقیقت، مرحله اول را برنده شد.
حالا مرحله دوم:
جناب نیویورک تامیز آیا اذعان دارید که ملتهای منطقه اهمیتی برای دولت مطبوع شما قائل نیست؟
(یک هفته فرصت برای پاسخ)
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۹ - ۳۰ مهر ۱۳۹۰
۱
۰
گل گفتی آی گل گفتی
مثل یه بلبل گفتی ...
پاسخ
مجتبی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۱ - ۳۰ مهر ۱۳۹۰
۰
۰
ضمن تشکر بابت مطالب خوب بین الملل 598
انتخاب عکس نامناسبی داشتید، زنان بی حجاب در بین انقلابیون تونس در اقلیتند.
کمی بیشتر دقت کنید.
یا حق
پاسخ
رادان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۳ - ۰۱ آبان ۱۳۹۰
شما ؟
اوه حاج آقا گیرینوف! خوبی ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۲ - ۳۰ مهر ۱۳۹۰
۰
۱
نه بابا !!!
جدی می گی !!!
عجب کشفی کرده این نیویورک تایمز
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۴ - ۳۰ مهر ۱۳۹۰
۰
۱
نه بابا !!!
جدی می گی !!!
عجب کشفی کرده این نیویورک تایمز
پاسخ
سهیل بشردوست
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۵ - ۰۱ آبان ۱۳۹۰
۰
۰
هرچی دنبال این مقاله گشتم تو نیویورک تایمز نتونستم پیداش کنه؛ ممنون میشم لینک رو معرفی کنید
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها