کد خبر: ۲۳۸۸۳
زمان انتشار: ۰۲:۴۵     ۲۹ مهر ۱۳۹۰
مقامات مرکز هوا فضای آلمان، اخیرا تاریخ برخورد ماهواره از کارافتاده این کشور با جو زمین را در روز جمعه، 21 اکتبر پیش‌بینی کردند.

به گزارش خبرگزاری پانا، دانشمندان در حال حاضر هیچ گونه ارتباطی با ماهواره 2.4 تنی «روسات (ROSAT)» که هر 90 دقیقه زمین را دور می‌زند، نداشته و در مورد محل دقیق فرود قطعات این ماهواره پس از برخورد با جو، هیچ گونه اطلاع دقیقی ندارند.

آندریاس شوئتز، سخنگوی مرکز هوا فضای آلمان در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس اظهار کرد که بخشهای این ماهواره که به اندازه یک ون کوچک است، در زمان ورود به جو خواهد سوخت؛ اما تا 30 قسمت از آن با وزن کلی 1.87 تن ممکن است زمانی بین جمعه تا دوشنبه با سطح زمین برخورد کنند.

به گفته شوئتز، تمام کشورهای بین عرض 53 درجه شمالی و 53 درجه جنوبی ممکن است در مسیر این قطعات باشند. این محدوده، بخش بزرگی از زمین در خارج از محدوده قطب‌ها را در برمی‌گیرد.

ماهواره علمی روسات در سال 1990 به فضا پرتاب شده و در سال 1999 پس از انجام تحقیقات بر روی سیاه‌چاله‌ها و ستاره‌های نوترونی و همچنین انجام اولین بررسی کامل آسمان به دنبال منابع اشعه ایکس با تلسکوپ تصویربردار خود، به حالت غیرفعال درآمد.

بزرگترین قطعه این ماهواره که ممکن است با زمین برخورد داشته باشد، آینه تلسکوپ مقاوم در برابر حرارت روسات خواهد بود.

دانشمندان، سرعت این ماهواره را در زمان برخورد با جو در حدود 28 هزار کیلومتر در ساعت تخمین زده‌اند. با نزدیکتر شدن این جسم از کار افتاده به جو زمین در روزهای آینده، دانشمندان قادر خواهند بود تا با دقت بیشتری به برآورد زمان فرود آن در یک دریچه 10 ساعته بپردازند.

روسات، دومین ماهواره‌ای است که در طول یک ماه با زمین برخورد می‌کند. ماه گذشته، ماهواره تحقیقاتی جو فوقانی ناسا وارد جو زمین شده و در جایی در اقیانوس آرام سقوط کرد. بیشتر این ماهواره در جو سوخت و حدود 26 قطعه آن در بخش‌های مختلف و ناشناخته فرود آمد.

سازمان هوا فضای آلمان، احتمال برخورد قطعات ماهواره خود را با یک انسان در روی زمین، حدود یک در میان 2000 اعلام کرده است.

 منبع: ایسنا

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها