به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله
مکارم شیرازی، در مراسم احیای شب بیست وسوم ماه مبارک رمضان، در مدرسه
امیرالمومنین(ع) قم، امر به معروف و نهی از منکر و حجاب را از شاخصه های جامعه
اسلامی خوانده و گفتند: بعضی ها با تعابیری به دنبال کم رنگ کردن موضوع حجاب و
افزایش جمعیت در جامعه هستند!
آیا جمعیت به اندازه محیط زیست اهمیت ندارد؟
معظم له با ابراز تاسف از بعضی جریان ها که در موضوع مهم حجاب و افزایش جمعیت به دنبال اقناع جامعه هستند، تصریح کردند: در مسئله امر به معروف و نهی ازمنکر، حجاب و تکثیر جمعیت، اقناع معنا ندارد. به ما می گویند مردم را قانع کنید، این در حالی است که نسبت به موضوعاتی مانند محیط زیست نمی گویند کسی را قانع کنید!
ایشان ادامه دادند: چرا باید در موضوع مهم امر به معروف، حجاب و تکثیر جمعیت که با روح و جان مردم سرکار دارد و جز قوانین بسیار حساس دین به شمار می رود، مردم را اقناع کرد؟! آیا نباید قانونی برای الزام و مجازات کسانی که نسبت به موضوع فرهنگ در جامعه هنجار شکنی می کنند و امنیت اخلاقی جامعه را به خطر می اندازند، وجود داشته باشد؟!
این مرجع تقلید تصریح کردند: اگر به همین اندازه که نسبت به موضوع محیط زیست حساس هستند و قوانین سختی برای تخریب کنندگان جنگل و ... در نظر می گیرند، نسبت به موضوع تکثیر جمعیت و حجاب هم نگران بودند و برای هنجار شکنان، قوانین و مجازات های سختی در نظر گرفته می شد و به دنبال اقناع نبودند، الان وضع حجاب به اینجا نمی رسید.
وضع نگران کننده حجاب
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که وضع حجاب در جامعه نگران کننده است، خواستار توجه دولت و مسؤلان نسبت به اهمیت امر به معروف، حجاب و تکثیر جمعیت شدند و افزودند: اگر می خواهیم جامعه سالمی داشته باشیم لازم است دولت، حجاب را ا ز بدنه خود شروع کند و به کارمندان بی حجاب تذکر جدی بدهد.
معظم له با اشاره به این که بی حجابی و کاهش جمعیت جامعه را تهدید می کند، خاطرنشان کردند: توقع ما از مجلس و نمایندگان دلسوز این است که با تصویب قوانین درست، بجا و کار ساز، جامعه را از این مسیر خطرناک نجات دهند.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی تاکید کردند: کنار گذاشتن امر به معروف و اقناع کردن جامعه اشتباه بزرگی است و اجرا نشدن این فریضه الهی باعث مسلط شدن افراد ناشایست بر متدینین خواهد شد.
امر به معروف به معنای خشونت نیست
این مرجع تقلید با یادآوری این مطلب که امر به معروف به معنای خشونت نیست، گفتند: نباید این اصل مهم دینی فراموش شود و چه بسا فراموش کردن آن و اقناع جامعه فساد را در پی خواهد داشت و اگر رشته کار از دست خارج شود، دیگر نمی شود کاری کرد.
حضرت آیتالله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه روایات نسبت به اهمیت شب بیست و سوم تأکید فراوانی میکنند، ابراز داشتند: خدای متعال برای دعوت بندگان به سوی خود افزون بر مشوقها و نعمتهای دنیایی و آخرتی مشوقهای دیگری همانند شب قدر را قرار داده است که این کار سبب نزدیک شدن به خدا، تهذیب نفوس و دوری از هوای نفس شیطانی میشود.
ایشان با اشاره به مستحب بودن قرائت سوره عنکبوت در شب بیست و سوم، برنامههای توحیدی و توبه را از محتوای این سوره دانسته و خاطرنشان کردند: این سوره امتحان شدن افراد را بیان میکند؛ قانون امتحان جاودانه بوده و پیشینیان نیز امتحان شدهاند.
توصیه امیرالمومنین(ع)
ایشان یادآور شدند: امیرمؤمنان(ع) میفرمایند«دعا نکنید که خدایا مرا امتحان نکن، دعا کنید خدایا ما را در امتحانات کمک کرده تا پیروز شویم»، این عالَم، عالَم امتحان بوده و با امتحانات بشری متفاوت است؛ امتحانات الهی بر عکس امتحانات بشری، زمان دار نبوده و موادشان محدود نیست.
این مرجع تقلید با بیان اینکه تمام دوران زندگی فرد زمان امتحان الهی است، اضافه کردند: خداوند متعال افراد را با ایمان، جوانی، عبادت، نماز، روزه، وجوهات شرعی، مال، مقام، آبرو، سلامتی، بیماری، داشتن فرزند، نداشتن فرزند، توان علمی و دیگر مسائل امتحان میکند.
معظم له تصریح کردند: انسان همیشه جوان، رییس جمهور، وزیر و نماینده مجلس نیست، اینها دوران امتحان است؛ سعی کنید از امتحان آبرومند بیرون آیید، چرا که نتیجه امتحان معیار ثواب و عقاب الهی است.
در مشکلات به غیر خدا تکیه نکنیم
حضرت آیتالله مکارم شیرازی با اشاره به آیه 41 سوره عنکبوت، تکیه بر توان، علم، دانش و مقام را همانند تکیه بر تار عنکبوت خواند و بیان داشتند: تکیه گاه ثابت و جاویدان ذات پاک خدا است و نباید در مشکلات به غیر خدا تکیه کرد.
ایشان با بیان این که خداوند متعال اخلاص و تلاش حداکثری را عاملی برای گرفتن هدایت بندگان به راه مستقیم و سعادت بیان میکند، ابراز داشتند: هدایت الهی به دو گونه شامل هدایت به طریق و نیز رساندن به مقصد است. هدایت به سوی طریق، عمومی بوده و شامل همه افراد میشود.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به مرحله دوم هدایت، خاطرنشان کردند: گرفتن دست برای رساندن به مقصد سبب میشود فرد در پیچ و خمهای زندگی گمراه نشده و اسیر چنگال شیاطین جن و انس نشود، وقتی هم فرد به مقصد رسید، حقایق را دیده و میشنود.