کد خبر: ۲۳۶۶۸۲
زمان انتشار: ۲۱:۴۱     ۲۶ تير ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598، تیم‌ملی ایران در شرایطی توانست در جام‌جهانی‌ نگاه‌ها را به قدرت تدافعی‌‌اش در مصاف با بهترین مهاجمان دنیا معطوف کند که خط دفاعی‌‌اش را بازیکنان استقلال و پرسپولیس تشکیل داده بودند.

نفراتی مثل سیدجلال، امیرحسین صادقی، پولادی، منتظری و… که فوق‌‌العاده بازی کردند تا طرفداران استقلال و پرسپولیس امیدوار باشند با ماندن این بازیکنان در تیم محبوب‌شان فصلی رؤیایی را تجربه کنند اما اتفاقاتی در نقل و انتقالات رخ داد تا تمامی معادلات طرفداران به هم بخورد. از همین‌رو بد ندیدیم مقایسه‌ای میان ساختار تدافعی دو رقیب سنتی در لیگ چهاردهم داشته باشیم.

همه ماندند، ملی‌پوش ارمنستانی هم آمد

استقلال برخلاف پرسپولیس این بار در بحث تقویت ساختار تدافعی هوشمندانه رفتار کرد تا جایی که نه تنها همه ملی‌پوشان خود را نگه داشت بلکه به جای پژمان منتظری هم که فصل قبل در نیمه راه جدا شد و دست امیر را روی نیمکت خالی گذاشت، یک مدافع ملی‌پوش ارمنستانی به جمع نفراتش اضافه کرد تا ساختار تدافعی کاملاً ملی‌پوش را در اختیار داشته باشد. هاشم بیک‌‌زاده در لیگ چهاردهم باز هم گزینه اول استقلالی‌ها در پست مدافع چپ خواهد بود با این امیدواری که مثل فصل قبل اسیر مصدومیت نشود. حنیف عمران‌‌زاده و امیرحسین صادقی هم زوج اصلی مرکز خط دفاعی خواهند بود، دو بازیکنی که حالا با گذشت چند فصل بازی در کنار هم چشم بسته یکدیگر را در زمین پیدا می‌کنند.

تنها تغییر استقلالی‌ها به نسبت فصل قبل در سمت راست خط دفاع خواهد بود جایی که میلاد فخرالدینی جای مجید غلام‌نژاد را گرفت تا پشت‌سر خسروحیدری به میدان برود. علاوه بر این استقلالی‌ها هرایر مکویان مدافع 27 ساله ارمنستانی که همین چند ماه پیش با تیم کشورش مقابل آلمان، قهرمان جام‌جهانی‌ 2014 بازی کرد را هم جذب کردند تا روی نیمکت، مدافع جانشین خوبی در اختیار داشته باشند. نکته جالب اینکه با این نفرات دست امیر قلعه‌نویی برای تغییر سیستم دفاعی تیمش هم باز خواهد بود چون هم می‌تواند با دفاع خطی چهار نفره بازی کند هم اینکه از دفاع سه نفره در سیستم 2-5-3 استفاده کند.

گودبای پارتی برای سیدجلال و پولادی

فصل قبل وقتی پرسپولیس بالاتر از مدعیانی همچون استقلال، سپاهان و… لیگ را با عنوان نایب‌قهرمانی تمام کرد، بسیاری ازکارشناسان این موفقیت را مرهون ساختار تدافعی مناسب این تیم دانستند آنجا که با خوردن تنها 15 گل در 30 بازی میانگین استثنایی نیم گل خورده در هر بازی را به ثبت رساندند. نقش سیدجلال حسینی در ثبت این آمار غیرقابل انکار بود، مدافعی فداکار و پرتلاش که همانند ستونی بتونی مهاجمان حریف را کنترل و مهار می‌کرد. درخشش در جام‌جهانی‌ 2014 طرفداران پرسپولیس را خیلی امیدوار کرده بود که تیم محبوبشان باز هم با درخشش سیدجلال بتواند فصلی رؤیایی را رقم بزند اما… بله، سیدجلال با باشگاه به توافق نرسید تا علی دایی برای انتخاب زوج مناسب برای مدافع ملی‌پوش خود چشم به مدافعانی خارجی از برزیل و کاستاریکا بدوزد.

علاوه بر سیدجلال حسینی، مهرداد پولادی دیگر مدافع ملی‌پوش پرسپولیس هم تمایلی به ماندن ندارد تا برخلاف پیش‌بینی‌ها خط دفاع کاملاً ملی‌پوش پرسپولیس حالا تنها با یک ملی‌پوش وارد لیگ چهاردهم شود. با جدا شدن این دو بازیکن ملی‌پوش از ساختار تدافعی پرسپولیس و عملکرد ضعیف باشگاه در جذب مدافع خیلی‌ها نگران تکرار موفقیت پرسپولیس در فصل پیش‌رو هستند چون تنها ماهینی، محسن بنگر و رضا نورمحمدی حضورشان در تیم قطعی است.

با نگاهی گذرا به روند عملکرد استقلال و پرسپولیس در نقل و انتقالات می‌توان به این نتیجه رسید که آبی‌های پایتخت با حفظ شاکله اصلی ساختار تدافعی خود همین ابتدای راه از رقیب سنتی خود پیش افتاده‌اند چون رفتن سیدجلال حسینی و مهرداد پولادی قطعاً روی عملکرد دفاعی پرسپولیس در لیگ چهاردهم تأثیر منفی خواهد گذاشت اما ماندن امیرحسین صادقی وهاشم بیک‌‌زاده دفاع استقلال را تقویت خواهد کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها