کد خبر: ۲۳۵۵۰۱
زمان انتشار: ۱۶:۲۷     ۲۱ تير ۱۳۹۳
ضرورت ورود مجلس به موضوع قاچاق دخانیات؛
فرمانده نیروی انتظامی مراغه از کشف 300 هزار نخ سیگار قاچاق خبر داد / پدیده قاچاق سیگار که حداقل 35 درصد بازار سیگار را در اختیار دارد سال ها است که معضلی برای کشور به وجود آورده است / اغلب پرونده‌های قاچاق سیگار در مرحله رسیدگی توسط وکلای قدر تبرئه می‌شوند
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، فرمانده نیروی انتظامی مراغه از کشف 300 هزار نخ سیگار قاچاق خبر داد. سرهنگ عیسی هاتفی فرمانده نیروی انتظامی مراغه  گفت "ماموران پلیس گزارش های مردمی مبنی بر نگهداری سیگار خارجی قاچاق در منزلی مسکونی دریافت کردند که با هماهنگی مقام قضایی به آدرس اعلامی اعزام و موفق در بازرسی های خود 14 هزار و 270 پاکت شامل 285 هزار و 400 نخ سیگار خارجی قاچاق که در انبار خانه جاسازی شده بود را کشف کنند.

پدیده قاچاق سیگار که حداقل 35 درصد بازار سیگار را در اختیار دارد سال ها است که معضلی برای کشور به وجود آورده است. هرچند پدیده تولید سیگار در اذهان عمومی کمی سیاه به نظر می رسد اما با نگاهی معقول به وجود تقاضا در بازار و معضلاتی که قاچاق برای کشور رقم میزند تولید سیگار بسیار بهتر از وارد کردن آن است.

یکی از علل زیان بار بودن قاچاق سیگار، خروج میلیاردها دلار ارز از کشور می باشد. در حالی که ارز امروزه بسیار بر اقتصاد کشور تاثیر میگزارد و جلوگیری از قاچاق سیگار میتواند کمک شایانی بر بالا رفتن نرخ ارز بکند.  بیکاری یکی از دیگر علل ضرر قاچاق کالا می باشد. اکنون هزاران نفر مستقیم و غیر مستقیم در کارخانه های تولید سیگار مشغول کار هستند و قاچاق سیگار باعث بیکاری و بالا رفتن نرخ  بیکاری در کشور می شود.

یکی دیگر از مضرات قاچاق سیگار و واردات آن، نبود کیفیت لازم و غیر استاندارد بودن اینگونه سیگار ها است. عمدتا این سیگارها با دارا بودن مواد و سهم های مهلک در خود مصرف کنندگان را دچار بیماری میکند و با بالا بردن هزینه های درمانی کشور به بخش بهداشت و درمان هزینه های هنگفتی وارد میکند.

فتح‌الله زمانیان  "معاون مبارزه با قاچاق پلیس آگاهی" با اشاره به آفات قاچاق سیگار به کشور معتقد است که نبود  تصاویر بر روی سیگارها به مراتب مصرف سیگار در کشور را افزایش میدهد " جای این سیگارها را در بازار مصرف سیگارهای به مراتب بی‌کیفیت خارجی گرفته است و این موضوع باید در ارائه آمارهای مصرف سیگار لحاظ شود چرا که صاحبان تولیدات بدون برچسب خطر این طور تبلیغ می‌کنند که مصرف آن‌ها بی‌خطر است و باید مستحضر بود که یکی از دلایل کاهش مصرف سیگار گرایش ایجاد شده به سمت مصرف سیگارهای بدون برچسب است"


با این وجود و ضررهای قاچاق سیگار به کشور مشکلات نظارتی فراوانی در راه مبارزه با قاچاق سیگار وجود دارد. معاون مبارزه با قاچاق با اشاره به درآمد بالای قاچاق سیگار میگوید" اغلب پرونده‌های قاچاق سیگار در مرحله رسیدگی توسط وکلای قدر تبرئه می‌شوند". زمانیان نرخ‌گذاری قیمت سیگار در مرحله بعد از کشف را از دیگر مشکلات این حوزه میداند و بر این باور است که جریمه ها متناسب با جرم قاچاق سیگار نیست "جریمه در نظر گرفته شده برای قاچاق مواد دخانی با جرم متناسب نبوده و  و قوانین بازدارنده قاچاق نیست" 

 باید به این نکته دقت کرد که حوزه مبارزه با قاچاق کالا از جمله مواد دخانی یک زنجیره به هم پیوسته و نیازمند همکاری بسیاری از ارگان‌ها است و کم کاری و نظارت ضعیف و همچنین نبود قوانین بازدارنده با لطمه زدن به اقتصاد کشور باعث کند شدن سرعت پیشرفت کشور می شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها