کد خبر: ۲۳۵۴۱۸
زمان انتشار: ۱۲:۴۰     ۲۱ تير ۱۳۹۳
باید در این زمان به دیپلمات‌های کشور که رهبری آنان را فرزندان انقلاب نامیدند پیغام داد که مبادا از ترس از دست دادن پایگاه اجتماعی داخلی پای هر قراردادی را از سوی ملت ایران امضا نمایند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فرهنگ نیوز، سال‌هاست که پرونده هسته‌ای ایران به‌عنوان اصلی‌ترین مسئله دیپلماتیک کشور در سطح جهان مطرح هست. این پرونده فراز و نشیب‌های بسیاری را به خود دیده است، از آن سیاستی که اعتمادسازی نام گرفت و در زمان دولت اصلاحات باعث شد تأسیسات هسته‌ای کشور سال‌ها "پلمپ" بماند؛ تا سیاست مقاومت که در دولت گذشته دنبال شد که شاهد پیشرفت‌های خیره‌کننده درزمینهٔ این فنّاوری باشیم و کشور تحریم‌های سنگینی را نیز به این بهانه تحمل کرد و می‌کند.

امروز در حالی پرونده هسته‌ای به دولت جدید رسیده است که مردم شعارهای رئیس‌جمهور را در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در رابطه با حل دیپلماتیک این پرونده به یاد دارند و دولت نیز تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا این وعده را محقق نماید. نظام نیز با احترام به رأی مردم اختیاراتی را که در طول 36 سال گذشته به هیچ دولتی نداده بود به تیم مذاکره‌کننده اهدا نمود تا بهانه‌ای برای عدم تحقق وعده‌ها باقی نماند.

 در آستانه دور نهایی مذاکرات هسته‌ای میان ایران و شش کشور مدعی در وین، که قبل‌تر از آن اعلام‌شده بود در این دور توافق نهایی انجام خواهد شد، رهبر معظم انقلاب در سخنانی به‌صورت صریح‌تر خطوط قرمز مذاکرات را روشن نمودند: «نیاز قطعی کشور در بحث ظرفیت غنی‌سازی ۱۹۰ هزار سو است و گروه مذاکره‌کننده مطمئناً اجازه دست‌اندازی به حقوق ملت را نخواهند داد.» همچنین ایشان تأکید نمودند «حق تحقیق و توسعه علمی برای کشور باید باقی بماند». این تأکید رهبری از چند جهت دارای اهمیت است.

* نیاز کشور استفاده از تمام ظرفیت سایت‌های غنی‌سازی است

اول اینکه ایشان راه را برای زیاده‌خواهی‌های طرف‌های غربی بسته‌اند، به صورتی که اعلام نموده‌اند جمهوری اسلامی ایران باید بتواند به‌اندازه نیاز کشور در آینده غنی‌سازی انجام دهد و بر اساس پیش‌بینی‌های کارشناسی نیاز کشور در آینده نزدیک 190 هزار سو خواهد بود. لازم به ذکر است برای دستیابی به این مقدار غنی‌سازی کشور باید 190 هزار دستگاه ماشین غنی‌سازی نسل یک در اختیار داشته باشد و یا از ماشین‌های پیشرفته‌تر استفاده نماید. این امر نه‌تنها مستلزم بهره‌گیری از تمام ظرفیت سایت‌های غنی‌سازی موجود مانند فوردو و نطنز است بلکه نیازمند توسعه و ساخت سایت‌های جدید غنی‌سازی است.

* نباید ملت را از ادامه مسیر پیشرفت محروم ساخت

دوم اینکه آنچه مسلم است در مذاکرات بین‌المللی توجه به ظرفیت درونی و واقعیت‌های موجود کشور اهمیت بالایی دارد یعنی یک دیپلمات پای میز مذاکره باید با توجه به توانایی کشورش پیشروی و یا عقب‌نشینی داشته باشد؛ واقعیت امروز ایران نشان می‌دهد که کشورمان همانند دیگر کشورهای توسعه‌یافته باید برای آینده بدون نفت برنامه‌ریزی داشته باشد و به دنبال منابع انرژی جدید بود از همین رو سرمایه‌گذاری در انرژی هسته‌ای اهمیت بالایی دارد و نیاز کشور است؛ از سوی دیگر دانشمندان و جوانان متخصص کشور نشان داده‌اند که در شرایط تحریم هم می‌توانند به بالاترین پیشرفت‌ها دست پیدا کنند و در مرز علم دنیا ورود کنند.

دانشمندان جوان کشور ما توانسته‌اند با تکیه‌بر دانش بومی ماشین‌های پیشرفته غنی‌سازی را تولید کنند و هم‌اکنون فناوری آن را در اختیاردارند. این در حالی است که امروزه فقط کشور آمریکا است که توانایی تولید ماشین‌های غنی‌سازی با توان 350 سو را دارد و بعدازآن سه کشور انگلیس، هلند و آلمان با تأسیس شرکت Urenco سانتریفیوژهای ۴۰ سو در اختیاردارند و درصورتی‌که جمهوری اسلامی ایران با سانتریفیوژهای ۲۰ یا ۲۴ سو خود که با تکیه به علم بومی ساخته است در رتبه چهارم جهان ازنظر توانایی غنی‌سازی قرار می‌گیرد درحالی‌که روسیه سانتریفیوژهایی حداکثر با توان 2.4 سو در اختیار دارد و این قدرت علمی و توانایی کشور همان چیزی است که به گفته رهبر معظم انقلاب باید مبنای محاسبات تیم مذاکره‌کننده ایرانی باشد.

ظریف و همکارانش به نمایندگی از کشوری پای میز مذاکره با قدرت‌های جهان می‌نشینند که در داخل کشور چنین ظرفیت علمی بالایی برای تولید علم و پیشرفت دارد و همچنین ملت ایران نشان داده‌اند زیر سنگین‌ترین تحریم‌ها نیز دست از آرمان‌های خود نمی‌کشند بنابراین نباید فریب هیمنه پوشالی دشمن را خورد و ملت را در کوتاه‌مدت و درازمدت از ادامه مسیر پیشرفت و رشد و ترقی محروم ساخت.

* مبادا از ترس از دست دادن پایگاه اجتماعی پای هر قراردادی امضا شود

سومین نکته اینکه رهبر معظم انقلاب بار دیگر حمایت قاطع خود را از مقامات بلندپایه دولت و همچنین دستگاه دیپلماسی کشور اعلام نمودند و تأکید نمودند که به تیم هسته‌ای اعتماد دارند. با توجه به این نکته تیم هسته‌ای باید باقدرت ناشی از اعتماد امام و امت و همچنین تکیه به ظرفیت‌ها و توان داخلی پای میز مذاکرات بنشیند و بداند حتی درصورتی‌که بنا به زیاده‌خواهی طرف غربی مجبور به ترک مذاکرات شد و نتیجه‌ای از این مذاکرات حاصل نشد نه‌تنها ارزش و احترام خود را در داخل کشور از دست نخواهد داد بلکه به دلیل پافشاری بر حق مردم آبرویی دوچندان را برای خود به ارمغان می‌آورد.

باید در این زمان به دیپلمات‌های کشور که رهبری آنان را فرزندان انقلاب نامیدند پیغام داد که مبادا از ترس از دست دادن پایگاه اجتماعی داخلی پای هر قراردادی را از سوی ملت ایران امضا نمایند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها