کد خبر: ۲۳۴۳۶۴
زمان انتشار: ۱۲:۱۴     ۱۵ تير ۱۳۹۳
عباس عراقچي و هلگا اشميد، معاونين ظريف و عراقچي بعد از حدود هشت ساعت مذاكره...
به گزارش پایگاه 598 به نقل از جوان، عباس عراقچي و هلگا اشميد، معاونين ظريف و عراقچي بعد از حدود هشت ساعت مذاكره براي نگارش متن توافق جامع بين ايران و 1+5طي روز جمعه، ديروز چهارمين روز مذاكرات خود را براي كاستن از اختلافات موجود و حذف پرانتز‌هاي متن اوليه توافق جامع، در فضايي «سازنده» اما «سخت» برگزار كردند.
 
مذاكرات هسته‌اي ايران و 1+5 امروز (يك‌شنبه) وارد پنجمين روز خود مي‌شود و طرف‌هاي مذاكره كننده از پايان امشب، فقط 14 روز براي نوشتن و توافق بر سر متن توافق جامع مهلت دارند. ديروز تقريبا هيچ خبري از محتواي مذاكرات منتشر نشد و تيم ايراني روزه سكوت را نيز چاشني روزه ماه رمضان كرد. با اين حال، اظهار نظر توئيتري سخنگوي كاترين اشتون در اين سكوت خبري، نمايي كلي از فضاي حاكم بر مذاكرات را به تصوير كشيد. مايكل مان در صفحه توئيتري خود، فضاي مذاكرات را «سازنده» اما «سخت» توصيف كرد. مان كه ظهر ديروز بعد از مذاكرات نوبت صبح عراقچي و اشميد فضاي مذاكرات را توصيف مي‌كرد، نوشت: «نشست عراقچي و اشميد سازنده و در فضاي كاري صورت مي‌گيرد. نشست عراقچي و اشميد براي نگارش متن مشترك توافق جامع همچنان ادامه دارد و همانطور كه پيش بيني مي‌شد، نشستي دشوار است.» بعد از مذاكرات دوجانبه اشميد و عراقچي كه بعد از ظهر ديروز هم ادامه داشت، حوالي ساعت18 به وقت تهران، نشست سه‌جانبه هم بين عراقچي، اشميد و ويليام برنز معاون وزير خارجه امريكا برگزار شد كه گزارشي از نتيجه آن منتشر نشده است. از طرف ديگر در حالي كه يك تيم 17 نفره از امريكا به سرپرستي نيكلاس برنز، نفر دوم وزارت خارجه امريكا و يك تيم نزديك به 10 نفره از ايران به سرپرستي محمد جواد ظريف وزير خارجه در وين به سر مي‌برند، ولي موضع‌گيري‌هاي رسمي اندكي درباره مذاكرات منتشر مي‌شود. سخنگوي كاترين اشتون گفته كه مذاكرات فعلا در سطح كارشناسي است ولي دويچه وله از قول منابع ايراني نوشته كه احتمال دارد جان كري نيز در گفت‌وگوها شركت كند.
 
  مسكو: سهم روسيه در مذاكرات وين زياد است
 
وزارت امور خارجه روسيه تأكيد كرد كه هيئت روسي در مذاكرات هسته‌اي در وين از حداكثر توان خود براي رسيدن به توافق به‌موقع طرفين در خصوص متن توافقنامه جامع نهايي استفاده خواهد كرد.  به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري «ايتارتاس»، وزارت امور خارجه روسيه روز جمعه در بيانيه خود گفته است«هيئت نمايندگي روسيه در جريان دور آغاز شده مذاكرات هسته‌اي در وين، از تمامي توان خود استفاده خواهد كرد تا مسائل حل و فصل نشده قبلي به توافق رسيده و طرفين بتوانند در خصوص متن توافقنامه جامع نهايي به موقع و تا قبل از تاريخ 20 جولاي آماده شده باشد. »«سرگئي ريابكوف» معاون وزير خارجه روسيه و سرپرست هيئت روسي شركت كننده در مذاكرات هسته‌اي نيز در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام كرد كه سهم اين كشور در مذاكرات هسته‌اي وين بسيار زياد است و امكان رسيدن به توافق در خصوص توافقنامه نهايي را افزايش داده است، البته اين موفقيت همچنان نيازمند تلاش مضاعف همه طرفين است. ريابكوف از پيوستن رئيس روس اتم به تيم مذاكره كننده روس خبر داده و گفته: «هيئت ما، تمام كارشناسان و متخصصات آن در تمام اين مدت، اينجا خواهيم ماند. نمايندگان تعاوني دولتي «روس‌اتم» هم هفته آينده به ما مي‌پيوندند. »
 
 
طول دوره اجرايي، كليد حل مناقشه
 
روزنامه «لس‌آنجلس تايمز» با اشاره به تأكيدات اخير طرفين بر موقت بودن محدوديت‌هاي ناشي از راهكار جامع، نوشته است كه توافق بر سر دوره اجرايي راهكار جامع مي‌تواند به حل مناقشه هسته‌اي منجر شود. روزنامه «لس‌آنجلس تايمز» روز جمعه در گزارشي با موضوع دوره تازه مذاكرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5 كه هفته گذشته در شهر وين آغاز شد، نوشته است كه بحث طول دوره اجرايي توافق جامع هسته‌اي از جمله اصلي‌ترين موارد اختلافي ميان طرفين است. اين گزارش با اشاره به اظهارنظرهاي روزهاي اخير مقامات ايراني، روس و امريكايي در مورد موقت بودن محدوديت‌هايي كه در توافق جامع براي برنامه هسته‌اي ايران در نظر گرفته مي‌شود، نوشته است كه به گفته اين مقامات، پس از پايان اين دوره ايران در پيگيري برنامه هسته‌اي خود مانند هر «امضاكننده ديگر پيمان منع گسترش در پيگيري فعاليت‌هاي استاندارد هسته‌اي» آزاد خواهد بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها