کد خبر: ۲۳۳۹۷
زمان انتشار: ۱۰:۵۰     ۲۵ مهر ۱۳۹۰
ایالات متحده امریکا به تازگی و با یک سناریوی کاملاً ساختگی و در یک اقدام کاملاً تعجب‌برانگیز قصد یک جوسازی رسانه‌ای دیگر را علیه ایران دارد. ترور سفیر عربستان در امریکا خط مقدم این سناریو است. در همین راستا نیز ایران از سوی مقامات امریکایی تهدید شده که با این اقدام وی، محدودیت‌های بیشتری در انتظار اقتصاد ایران خواهد بود.
به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از  برهان: آقای دکتر همان‏طور که استحضار دارید ایالات متحده امریکا به تازگی و با یک سناریوی کاملاً ساختگی و در یک اقدام کاملاً تعجب‌برانگیز قصد یک جوسازی رسانه‌ای دیگر را علیه ایران دارد. ترور سفیر عربستان در امریکا خط مقدم این سناریو است. در همین راستا نیز ایران از سوی مقامات امریکایی تهدید شده که با این اقدام وی، محدودیت‌های بیشتری در انتظار اقتصاد ایران خواهد بود. ارزیابی شما از محدودیت‌های احتمالی برای اقتصاد ایران چیست؟
 
در ابتدای گفت‌وگو جا دارد اشاره کوتاهی به بیانات مقام معظم رهبری در این باره داشته باشیم، ایشان در بیانات صریح خود فرمودند: «هیاهویی که هفته‏ی قبل در رسانه‌های وابسته به شبکه صهیونیستی علیه ایران مطرح کردند، نگرفت و نمی‌گیرد، می‌خواهند ایران را منزوی کنند اما خودشان منزوی می‌شوند.»
 
بیانات معظم‌له در جمع مردم پرشور کرمانشاه نشان می‌دهد ایالات متحده امریکا و متحدان غربی او هم‏چنان تنها و تنها به دنبال منزوی‌کردن ایران هستند، اگرچه در این رده در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیار زیادی هم انجام داده‌اند؛ اما به لطف خداوند تاکنون موفق نشده‌اند و به فضل الهی خودشان منزوی‌تر از گذشته شده‌اند. با این حال فکر می‌کنم دست اتهام غرب علیه ایران، نشانه تضعیف حکومت لیبرال امریکا را بخوبی نشان می‌دهد. خود آن‏ها هم اکنون در وضعیت خیلی مناسبی قرار ندارند و تحلیل بنده این است که مهم‌ترین دلیل متهم کردن ایران در برهه‏ی کنونی از سوی امریکا متوجه شدن خود مقامات بلند پایه امریکایی به وخامت اوضاع در ایالات متحده است.
 
منظورتان نوعی ردگم کردن است؟
 
دقیقاً، اوضاع در ایالات متحده خیلی وخیم‌تر از چیزی است که شما در رسانه‌های غربی آن را مشاهده می‌کنید. ناآرامی‌ها در امریکا خیلی گسترده شده؛ به‌گونه‌ای که دیگر کنترل ماجرا هم از دست دولت آقای اوباما خارج شده! جوانان معترض امریکایی هر روز به سطح شهر و خیابان‌ها می‌آیند و اعتراض می‌کنند!‌ این اعتراض‌ها در امریکا بوی انقلاب می‌دهد. من تاکنون چنین اعتراض‌هایی را به یاد نمی‌آورم. همان طور هم که مقام معظم رهبری در این باره فرمودند: جنبش اعتراضی وال استریت، امریکا را به زمین خواهد زد.
 
در هر حال وضعیت در امریکا برای دولتمردان امریکایی خیلی وخیم و نگران‌کننده است. اعتراضات روز به روز گسترش می‌یابد و هم اکنون اگر اشتباه نکنم به حدود بیش از 1000 شهر امریکا رسیده است. حالا سؤال من از شما این است که اگر شما به جای دولتمردان امریکایی بودید و وقتی می‌دیدید که اوضاع به قدری وخیم است که مردم کشور شما به دلیل ناتوانی در اداره مملکت به شما اعتراض می‌کنند، چکار می‌کردید؟ متأسفانه آن‏ها وقتی چنین حالتی را می‌بینند تنها به فکر فرافکنی می‌افتند و تهمت و اتهام می‌زنند! این بار هم تهمت و اتهام، مسأله تروریست را در ایران نشانه گرفته و در اقدامی کاملاً تعجب‌برانگیز و طنزآلود می‌گویند ایران قصد ترور سفیر عربستان را داشته است!!!
 
آیا فکر می‌کنید با توجه به وضعیت پیش آمده، وضعیت محدودیت‌های اقتصادی به کجا برسد؟
 
در طراحی سیاست‌های تحریم واشنگتن علیه ایران، لابی‌های اسراییل و رسانه‌های جمعی وابسته به صهیونیسم و برخی بنیانگذاران تحریم جمهوری اسلامی ایران در دولت و کنگره امریکا، نقش اساسی را در اعمال محدودیت‌های اقتصادی علیه ایران ایفا می‌کنند. با این حال فکر نمی‌کنم وضعیت ناگواری برای اقتصاد ایران رخ بدهد، چرا که ما هم اکنون هم در شرایط تحریم هستیم.
 
آقای دکتر! طی روزهای اخیر رسانه‌های ضدانقلاب و خارجی خبرهایی از احتمال محدودیت‌های بیشتر برای اقتصاد ایران مطرح می‌کنند. تحریم‌های بیشتر!؟
 
مگر الان تحریم نیستیم. تحریم، تحریم است. ما با تحریم‌های آن‏ها به فعالیت خود ادامه می‌دهیم. شاید مقداری تحریم‌های آن‏ها هزینه‌هایمان را افزایش دهد؛ اما آن‏چه مهم است این است که ما پیشرفت‌های خوبی در این‏باره داشته‌ایم.
 
تحریم‌های بیشتر و به قول مقامات ارشد دولتی امریکا تحریم‌های فلج کننده! دو روز پیش رسانه‌های خارجی از احتمال تحریم بانک مرکزی ایران خبر دادند. شما این تحریم را چگونه پیش‌بینی و ارزیابی می‌کنید.
 
این یک احتمال است. اگرچه معتقدم غربی‌ها هم‏چنان به کارهای غیرقانونی خود ادامه خواهند داد، اما تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تنها یک احتمال است.
 
بنده هم خبر را به نقل از آقای دیوید کوهن معاون وزیر خزانه‌داری امریکا در امور مبارزه با تروریسم مالی خواندم، اما فکر می‌کنم خیلی جدی نیست.
 
جالب این‌که آقای کوهن گفته با این تحریم، امور تجاری ایران به سمت انزوای بیشتری خواهد رفت و پیش‌بینی آن‏ها هم این است که در پی تحریم بانک مرکزی انزوای ایران بیشتر خواهد شد.
 
آیا شما نظر دیگری دارید؟
 
ببینید این‌که تحریم بانک مرکزی چه اثراتی خواهد داشت کاملاً مشخص است. اما این نکته را نباید فراموش کنید که ما هم اکنون از ابتدای انقلاب و حدود بیش از 30 سال است که تحریم هستیم و در محاصره و محدودیت اقتصادی قرار داریم. نکته دیگر این‌که تاکنون اغلب بانک‌های دولتی ایران هم‏چون ملی و سپه تحریم هستند بنابراین تحریم بانک مرکزی نخستین تحریم بر ضد ایران نیست. تجربه‌های پیشین ایران و سایر موارد مشابه نیز به خوبی نشان می‌دهد کشورهای تحت تحریم راه‌های برون‌رفت از معضل را به سرعت می‌یابند.حالا بنده از شما سؤال می‌کنم آیا از سال‌های 87-86  که بانک‌های دولتی ایران مورد تحریم غرب واقع شد مبادلات ما غیرممکن شد؟! بنده فکر می‌کنم اصلاً این‌گونه نبوده و نیست و هیچ خللی رخ نخواهد داد.
 
برخی می‌گویند ما در نقل و انتقال پول با مشکل مواجه خواهیم شد و حتی تحریم بانک مرکزی را با تحریم‌های بانک‌های دولتی قابل مقایسه نمی‌دانند؟
 
اصلاً این گونه نیست. بنده هم در رسانه‌های ضدانقلاب و خارجی خواندم که نوشته بودند با تحریم بانک مرکزی، ایران در آستانه تحریمی فلج‌کننده خواهد بود!
 
به جرأت می‌گویم این حرف‌ها اصلاً درست نیست. این ادبیات تنها جوسازی رسانه‌های غربی علیه ایران است. به یاد دارم چندی پیش آقای جیمز کلاپر مدیر اطلاعات ملی امریکا که عالی‌ترین مقام اطلاعاتی امریکا هم هست در اظهارنظری اذعان کرده بود: «تحریم‌ها علیه ایران هیچ فایده‌ای ندارد»! این اعتراف یک مقام ارشد امریکایی به ما می‌گوید که خود آن‏ها هم می‌دانند تحریم‌هایشان فقط به درد خودشان می‌خورد و بس!
 
بارها شاهد بوده‌ایم که خیلی از شرکت‌های امریکایی تحریم‌های امریکا را دور زده‌اند و به سمت ایران آمده‌اند.
 
آقای دکتر! اصلاً تحریم بانک مرکزی قانونی است یا نه؟!
 
ببینید امریکا همیشه علیه ایران اقدامات غیرقانونی انجام داده و می‌دهد اما باید این را بدانید تحریم بانک مرکزی ایران به دلیل مصونیت بین‌المللی بانک‌های مرکزی امکانپذیر نیست. هم‏چنین تحریم بانک مرکزی از لحاظ حقوقی و بین‌المللی نیز غیرممکن است؛ اما در هر حال تجربیات اتهامات غربی‌ها علیه ایران نشان می‌دهد که  آن‏ها هیچ وقت از قاعده بین‌المللی و قانونی تبعیت نمی‌کنند.
 
پس آیا این مسأله عملاً شکست خورده است؟
 
یقین داشته باشید که امریکایی‏ها با تحریم بانک مرکزی هم نمی‏توانند ذره ای آسیب به اقتصاد ایران وارد کنند. خود آن‏ها بارها اذعان کرده‏اند که تحریم‏هایشان ناکار آمد بوده و هست و باید اقدامات دیگری در راستای تحت فشار قرار دادن ایران انجام دهند.
 
نکته‏ی بعد درباره‏ی تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی این که، حدود چند ماه پیش نیز 90 سناتور امریکایی و نامه ای در باراک اوباما رییس جمهوری ایالات متحده از او خواستند تا تحریم بانک مرکزی ایران به صورت جدی از سوی دولت او دنبال شود. در هر حال در آمریکا گروه‏هایی هستند که خیلی سعی و تلاش می‏کنند تا ایران را به شدت منزوی کنند، اما همان طور که رهبر معظم انقلاب روز گذشته در جمع مردم پرشور کرمانشاه فرمودند، اینان هیچ وقت نتوانستند و نخواهند توانست.
 
دنیا با چه چالش‏های در صورت تحریم بانک مرکزی ایرن مواجه می‏شود؟ آیا این اقدام امریکا برای ایران هم تهدیدی محسوب می‏شود؟
 
ما همان گونه و مانند گذشته به حیات اقتصادی - سیاسی خود ادامه خواهیم داد. مطمئنًا با این اقدام آن ها توپ در زمین آن‏ها خواهد بود. لازم است بگوییم که تحریم بانک مرکزی هم مانند سایر تحریم‏های غرب بر علیه خواهد بود و تفاوت چندانی هم نخواهد داشت. اما مطمئن باشید مشکلات، تهدیدات و هزینه‏ها برای غربی ها با این اقدام آن‏ها بیشتر خواهد شد.
 
چه چالشی؟ رسانه‏های غربی و ضد انقلاب می‏گویند با تحریم بانک مرکزی، ایران نمی‏تواند پول نفت را در مبادلات خود به طور رسمی از مشتریان اخذ کند؟ آیا این واقعیت دارد؟
 
اصلاً این گونه نیست. حتی در صورت تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی از سوی غرب، ایران برای مبادلات خود راه حل‏های دیگری را برای برمی‏گزیند. اصلاً این مسأله نگران کننده نیست. نکته بعد این که آیا مشتریان نفت ایران هم حاضرند با امریکا در این باره همراهی کنند. و ایران را تحریم کنند؟!
 
مطمئن باشید خارجی‏ها این تحریم‏ها را مانند گذشته دور می‏زنند. به جرأت می‏گویم در صورت تحریم بانک مرکزی ایران، قیمت نفت به بالای 200 دلار می‏رسد. شک نکنید توازن در قیمت انرژی از بین می‏رود.
 
ایران سومین صادرکننده نفت دنیا است و هم اکنون هم رییس اوپک است. در حوزه گاز هم ما جز قدرتمندترین کشورها هستیم. آن‏ها نمی‏توانند بانک مرکزی ایران را تحریم کنند. مطئمن باشید در صورت این کار، خودشان شکست خواهند خورد. ایران توازن قیمت انرژی را در دنیا بر هم می زند.
دکتر «محمدجواد محقق‌نیا» عضو هیأت مدیره‌ی بانک رفاه و عضو هیأت علمی پژوهشکده‌ی وزارت اقتصاد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها