انتخاباتی سالم و مطابق با موازین قانونی، در عراق برگزار شد و جلسه دیروز
اولین جلسه و شروع کار مجلس این کشور به شمار می آمد. شروع کار رسمی مجلس
عراق مستلزم انتخاب سه رکن اصلی نظام سیاسی عراق یعنی رئیس مجلس، نخست وزیر
و رئیس جمهور است اولین هدف در اولین جلسه مجلس عراق، انتخاب رئیس مجلس است. زیرا زمانی
مجلس رسمیت می یابد که مجلس رئیس خود را انتخاب کرده و شناخته باشد. لذا
تا زمانی که توافقی میان گروه های مختلف سیاسی صورت نگیرد مجلس عراق و
جلسات آن رسمیت نخواهد داشت. از دیگر دلایل اهمیت انتخاب رئیس مجلس عراق این است که عدم انتخاب رئیس
مجلس، به معنای وجود اختلاف و عدم توافق جریانات و گروه های سیاسی مختلف
حاضر در مجلس است. امری که در اوضاع و شرایط کنونی عراق چندان به صلاح مردم
و نظام سیاسی بغداد نیست تا زمانی که رئیس مجلس، انتخاب و مشخص نگردد بحث بر سر انتخاب نخست وزیر و
رئیس جمهور صورت نخواهد گرفت و این دلیل بعدی اهمیت جلسه اول مجلس است.
مطابق قانون اساسی عراق، رئیس مجلس و نخست وزیر باید با 50 درصد به علاوه 1
رأی اعضای مجلس و رئیس جمهوری باید با دو سوم کل اعضای مجلس انتخاب شود.
با توجه به اینکه مناصب در عراق بین کردها، شیعیان و اهل تسنن تقسیم شده
است؛ رئیس مجلس از بین اهل تسنن و نخست وزیر از شیعیان و رئیس جمهوری از
بین کردها انتخاب می شود. لذا عدم انتخاب رئیس مجلس در عراق به معنای وجود
اختلاف در درون گروه های سنی است. نگاهی به جلسه دیروز هم این موضوع را
تأیید می کند.
زیرا آقای ایاد علاوی و برخی دیگر از گروه های اهل تسنن در
جلسه دیروز شرکت نکردند. در خصوص بی نتیجه ماندن جلسه اول مجلس عراق، علل و
عوامل متعدد بیرونی نیز دخیل بوده اند؛ به عنوان نمونه اقدامات و تحرکات
دشمنان منطقه ای و فرامنطقه ای دولت و ملت عراق در این اتفاق بی تأثیر
نبوده است. از همین رو به نظر می رسد با توجه به بحرانی که داعش در عراق
ایجاد کرده، توافق دولتمردان عراقی یکی از مهمترین راهکارهای عبور از این
بحران است و عدم توافق میان آنها یعنی تداوم، گسترش و عمق یافتن این بحران؛
موضوعی که قطعا به نفع مردم عراق نیست. در خصوص ترکیب مجلس عراق نیز باید
این نکته را در نظر داشت که بزرگترین و تأثیرگذارترین گروه و ائتلاف سیاسی
حاضر در مجلس عراق از آنِ شیعیان عراق است. به عبارت دیگر، حامیان آقای
نوری مالکی، صدری ها و مجلس اعلا سه گرایش عمده شیعی در مجلس عراق هستند.
البته دو تشکل دیگر شیعی نیز در کنار این سه گرایش اصلی در مجلس عراق حضور
دارند که روی هم رفته بیش از نیمی از مجلس را تشکیل می دهند. لذا قطعا
توافق میان جریانات سیاسی سنّی در وهله اول و توافق میان آنها با شیعیان و
کردها می تواند زمینه موفقیت جلسات آتی مجلس عراق را فراهم کند.
مسئله اساسی بعدی درخصوص جایگاه مرجعیت دینی اعم از شیعه و سنی است؛ باید
این نکته را در نظر داشت که مرجعیت در عراق جایگاهی معنوی دارد و به علت
رجوع عام مردم به آنها از هژمونی و قدرت بالایی برخوردار است. فتوای آیت
الله سیستانی و لبیک بیش از 2 میلیون عراقی به این فتوا نشان دهنده این است
که مرجعیت بالاترین قدرت در عراق است. لذا قدرت و نفوذ این نهاد دینی در
برقراری وحدت به طور اعم و نیز در ایجاد توافق میان گروه ها و جریانات
سیاسی خصوصا در پیشرفت روند سیاسی عراق و حتی در تشکیل مجلس به طور اخص غیر
قابل انکار است. با توجه به مجموعه شرایطی که این کشور درگیر آن است و به
برخی از آنها در این نوشتار اشاره شد، اوضاع آتی عراق را می توان اینگونه
ترسیم کرد که شرایط دولت عراق به همین منوال ادامه خواهد یافت. و با توجه
به وجود خطر مشترک داعش برای همه اهالی عراق و نیز اراده قاطع دولت و ملت
عراق برای بهبود اوضاع کنونی، روند سیاسی این کشور رو به پیشرفت خواهد بود.
روزنامه خراسان مطلبی را با عنوان«پيشنهادهايي به آقاي ظريف
براي پاسخ به کري»در ستون یادداشت روز خود به چاپ رساند که در ادامه میخوانید:هرچه به روزهاي پاياني مهلت 6 ماهه توافقنامه
ژنو نزديک تر مي شويم اهميت ديپلماسي عمومي بيش از گذشته نمايان تر مي شود
چرا که با بالاتر رفتن احتمال شکست در مذاکرات اين مسئله که چه کسي مقصر
اين شکست احتمالي است بيشتر مي شود. يادداشت وزيرامور خارجه آمريکا را مي
توان در همين زمينه تحليل کرد. وي در اين يادداشت با دقت تمام و انتخاب
ادبياتي دقيق و کليدواژه هايي حساب شده، تلاش کرده است تمام مسئوليت شکست
احتمالي مذاکرات را با ادبياتي به ظاهر نرم ولي سراسر خلاف واقع به دوش
ايران بيندازد. همانطور که چندي پيش آقاي عراقچي مذاکره کننده ارشد هسته اي
تصريح کرد خيلي مهم است که براي جامعه بين الملل روشن شود که مقصر اصلي
شکست مذاکرات کيست، لذا منطق حکم مي کند که بايد منتظر واکنش هوشمندانه و
تاثيرگذار آقاي ظريف به همتاي خويش باشيم. حساسيت و دقت در انتخاب عبارات و
واژه ها و مستدل و قانع کننده بودن اين واکنش به قدري اهميت دارد که در حد
توان خود پيشنهادهايي در اين باره به آقاي ظريف ارائه مي دهيم:
1. اگر تا امروز برخي چنين احتمال مي دادند که اين قبيل اظهارات براي قانع
کردن افکارعمومي داخل آمريکاست امروز بايد مطمئن باشيم که اين ادبيات بخشي
از اجراي سناريوي از پيش تعيين شده آمريکا براي «بعد از شکست احتمالي
مذاکرات» است لذا واکنش به اين موضع گيري و اقدامات بعدي مسئولان آمريکايي
نبايد مقطعي و از روي انفعال باشد، بلکه بايد مطابق با سياست و استراتژي از
پيش تعيين شده باشد استراتژي که هم رويکرد، هم ادبيات و حتي کليدواژه ها
در آن مشخص شده باشد.
2. دولت يازدهم با «لبخند» به ميدان ديپلماسي آمد گرچه در مواقعي اين لبخند
بايد با اخم و تندي بيشتري همراه مي شد اما در هر صورت اکنون اين لبخند
فرصت خوبي براي شنيده شدن حرف هاي منطقي جمهوري اسلامي ايران ايجاد کرده
است، لذا دولت يازدهم بايد ازفرصتي که خود ايجاد کرده است به خوبي استفاده
کند. برخلاف بسياري از منتقدان تاکنون موافق بودم که براي لطمه نخوردن
مذاکرات، بخش زيادي از محتواي مذاکرات محرمانه بماند اما حالا ديگر زمان آن
رسيده است که همراه با «لبخند»، «منطق» ما هم از پشت درهاي بسته مذاکرات
به عرصه جهاني ارائه شود تا همگان مخصوصا کشورها و نخبگان مستقل و منصف
دنيا بدانند ما براي حل و فصل منطقي ماجرا تا چه ميزان حاضر به همراهي شده
ايم و وقتي آقاي کري در پاسخ وزيرخارجه ما مي گويد «ما زياده خواهي نکرده
ايم» تا چه حد اين ادعا خلاف واقع است.
3. اين نکته بايد مورد توجه باشد که تمام ادعاي آمريکايي ها اين است که
ايران حاضر نيست اقداماتي براي اثبات صلح آميز بودن فعاليت هايش انجام دهد،
کساني که اطلاع اندکي از روند مذاکرات يازده ساله دارند مي دانند اين
ادعا تا چه حد خلاف واقع است اما مسئولين ايراني بايد بدانند که واقعيت اين
است که نه تنها بسياري از مردم دنيا بلکه اکثر مسئولان کشورهاي دنيا از
اين سابقه اطلاع چنداني ندارند و ايران به دليل ضعف ديپلماسي عمومي در دوره
آقاي جليلي و پرده پوشي هاي تا حدي لازم آقاي ظريف، اين اطلاعات
اعتمادآور را به آن ها منتقل نکرده است.
4. از نقايص مهمي که مي توان در تيم هسته اي فعلي برشمرد خط کشيدن بر کليت
آنچه تا پيش از اين در پرونده هسته اي ايران وجود داشته است و استفاده
نکردن از دستاوردهاي فعاليت هاي آنان از انتقادات مهمي است که مي توان به
تيم فعلي وارد دانست در اين زمينه نيز تيم هسته اي ايران در بازگشت به
گذشته دستي پر براي اثبات حقانيت ايران و زياده خواهي آمريکا دارد. آقاي
ظريف بايد به دقت و حتي با ذکر جزئيات ليستي از اعتمادسازي هاي ايران و عدم
همکاري هاي آمريکا را ارائه کند و به اين دليل که اين موارد مربوط به
رفتارهاي عملي گذشته بوده، براي هر کارشناس منصفي روشنگر و قانع کننده
است. مجال زيادي براي برشمردن و بازکردن همه مصاديق اين موضوع وجود ندارد
اما اجازه دهيد چند تا ازآن ها را ارائه کنيم اهميت و تاثيرگذاري اين
مصاديق در آن است که همگي توافقنامه هايي رسمي هستند که ايران آن ها را
امضا کرده است و طرف مقابل يا با آن ها مخالفت کرده است يا درباره آن ها
بدعهدي .
5• بعد از بيانيه تهران و بروکسل که ايران پذيرفت غني سازي را به طور کامل
تعليق کند و اجراي پروتکل الحاقي را نيز داوطلبانه اجرا کند، با بدعهدي سه
کشور اروپايي روبرو شد و تصميم ايران مبني بر رفع تعليق ها باعث امضاي
توافقنامه اي شد که به توافقنامه پاريس معروف شد. ايران بازهم به تعهدات
خود در اين باره عمل کرد اما سه کشور اروپايي حاضر نشدند حتي طرحي براي
اين که خواسته هايشان از ايران چيست ارائه کنند و در جلسات خصوصي برتعطيلي
کامل هرگونه فعاليت هسته اي ايران تاکيد کردند. اين بدعهدي به گونه اي بود
که اخيرا جک استرا و وزيرخارجه وقت انگليس از آن انتقاد کرد.
6• چند سال بعد بين ايران و سولانا به نمايندگي از کشورهاي اروپايي
توافقنامه اي يازده ماده اي امضا شد اما آمريکايي ها با آن مخالفت کردند و
نشان دادند مسئله آنها اطمينان از صلح آميز بودن فعاليت هاي ايران نيست.
7• از همه اين موارد مهمتر توافقنامه بين ايران و آژانس بود که بين آقايان
لاريجاني و البرادعي بسته شد و نکته مهم آن بود که البرادعي تنها زماني آن
را امضا کرد که سولانا به نمايندگي از کشورهاي 1+5 آن را تاييد کرد. اين
توافقنامه که به مداليته معروف شد به صراحت تاکيد کرده است که اگر به چهار
سوال درباره فعاليت هايش پاسخ دهد و علاوه برآن مجموعه اي از همکاري ها را
با آژانس انجام دهد، آژانس (بخوانيد 1+5) متعهد مي شود که پرونده ايران
را به روال عادي برگرداند و جالب اينجاست که البرادعي به صورت رسمي پاسخ
ايران را قانع کننده اعلام کرد اما در مقابل با اثبات حقانيت ايران به صورت
رسمي فشارها به ايران به جاي کاهش، افزايش پيدا کرد. اين توافقنامه علاوه
برآنکه همچنان از ظرفيت کافي حقوقي براي اينکه در جلسات مذاکره استفاده شود
برخوردار است به خوبي گواهي است محکمه پسند بر زياده خواهي طرف مقابل.
8• آخرين مورد توافقنامه اي است که بين ايران از يک طرف و برزيل و ترکيه از
طرف ديگر به عنوان ميانجي صورت گرفت روساي دولت اين دوکشور که مستقيم از
شخص اوباما تضمين گرفته بودند توافق کردند که ايران اورانيوم هاي 20 درصد
غني شده خود را به خارج از ايران منتقل و طي يک فرآيندي که بيشتر وعده
محسوب مي شد ميله هاي سوخت مورد نياز راکتور دانشگاه تهران را که مخصوص
تحقيقات و امور پزشکي است تامين کنند. بعد از عقب نشيني هاي فاحش ايران،
توافق قطعي بين اين کشورها صورت گرفت اما در نهايت آمريکايي ها بدعهدي
کردند و اين توافقنامه نيز بعد از امضا به نتيجه نرسيد به گونه اي که رئيس
جمهور برزيل به صراحت از رفتار دوگانه اوباما انتقاد کرد.
موارد فوق فقط مثال هايي است که به دليل سنديت حقوقي آن قابل کتمان توسط
طرف آمريکايي نيست فقط بايد با برنامه اي حساب شده و به گونه اي موثر
متناسب با نوع مخاطب به افکار عمومي عرضه شود.آقاي روحاني و ظريف بايد بدانند تا هنوز حرف آن ها شنيده مي شود بايد به
صورت فعالانه با دنيا سخن بگويند والا بنگاه عظيم رسانه اي غرب براي هميشه
درِ خود را به روي آن ها بازنگه نمي دارد حتي اگر آن ها همچنان لبخند
بزنند.
محمود فرشیدی در مطلبی با عنوان«پذيرش ولايت مستكبرين شاخصه اسلام آمريكايي»چاپ شده در ستون سرمقاله روزنامه رسالت اینگونه نوشت:اسلام
آمريكايي، پروژه مقابله استكبار جهاني با موج فزاينده بيداري اسلامي و
انقلابي در كشورهاي مسلمان است. البته اسلام آمريكايي با چهرههاي گوناگون و
كاملا متفاوتي ظاهر ميشود؛ گاهي تاسفبارترين صحنههاي خشونت و قساوت و
تحجر را به نام اسلام به نمايش ميگذارد و صدالبته به مصداق "اشداء
عليالمومنين" هدف اين اعمال خشونتها، جز مسلمانان و مردم بيپناه و مظلوم
و حرمها و زيارتگاهها و كليساها و بقاع متبركه، كسي و جايي نيست و شگفت
آنكه از شنيعترين و جانگدازترين اقدامات غيرانساني خويش را مفتخرانه
تصويربرداري هم ميكنند تا اربابان غربي با انعكاس دستورات به اجرا درآمده
خويش، با يك تير دو نشان بزنند و افكارعمومي جهان را هم عليه خشونتطلبي
اسلام، تحريك نمايند.
اما اسلام آمريكايي گاهي هم در قالبي بسيار
اتوكشيده و متظاهر به اخلاق و انسانيت پديدار ميگردد و همه را - البته همه
مسلمانان و مظلومان را- دعوت به صلح و گفتگو و رعايت آداب و نزاكت ميكند
تا مبادا در برابر ظلم و جنايات آمريكا به ستوه آيند و دست به اقدامي دفاعي
بزنند كه با سياست "رحماء بالكفار" تضاد پيدا كند. اما اين دو ظاهر كاملا
متفاوت اسلام آمريكايي و احيانا ظواهر ديگر آن، همگي يك باطن دارند و آن
دنبال كردن سياستهاي نظام سلطه جهاني است و به تعبير مقاممعظم رهبري:
"اسلام آمريكايي اگرچه ظاهر و نام اسلامي دارد امابا طاغوت و صهيونيسم
ميسازد و كاملا در خدمت اهداف طاغوت و آمريكا قرار ميگيرد و ولايت
مستكبرين را ميپذيرد."براين اساس شناسايي ردپاي اسلام آمريكايي در جوامع
اسلامي در شرايط كنوني يك ضرورت و در عين حال نيازمند هوشياري است و با
توجه به ريشهدار بودن عشق به اسلام در اين جوامع، تنها با تعميق آشنايي
آحاد مردم با معارف صحيح اسلامي و بخصوص مفاهيم و معاني واقعي قرآن،
ميتوان به اين مهم دست يافت و وظيفه علماي كشورهاي مسلمان است كه با تبيين
و تفسير واقعي آيات قرآن، برداشتهاي سطحي و قشري متحجرين از اين آيات را
به چالش بكشند و تضاد اين برداشتها با روح و معناي حقيقي قرآن را براي
مردم بيان نمايند تا دشمنان نتوانند از عشق و احساسات پاك مسلمانان
سوءاستفاده كنند و با توجه به حوادث اسفناكي كه اين روزها در منطقه شاهد آن
هستيم، علماي محترم اهل سنت جهان اسلام مسئوليت سنگيني در اين زمينه
دارند.
اما وظيفه جمهوري اسلامي ايران به عنوان كانون انقلاب اسلامي، در
خنثي كردن توطئه اسلام آمريكايي، با همه ابعاد و پيچيدگيهايش، بيش از
ديگر كشورهاست.
در كشور ما اسلام آمريكايي را ميتوان از طرفي در
رفتار و گفتار و افكار برخي پيروان و صاحبان تفكرات قشري و متعصبانه شيعي
شناسايي كرد. همانان كه با ادعاي ابراز محبت بيحدوحصر به حضرت فاطمه زهرا
(س)، افكار و رفتار غيرمنطقي و خلاف اسلامشان، موجب تحريك احساسات و بروز
عكسالعمل ديگر مسلمانان ميشود و جان شيعيان را در كشورهاي ديگر اسلامي به
خطر مياندازد و در حقيقت در ريخته شدن خون شيعيان مظلوم، شريك
هستند.البته از ظهور و بروز اسلام آمريكايي در عرصه سياست هم نبايد غافل شد
و اگر چنان كه اشارت رفت "پذيرش ولايت مستكبرين" را ميزان اين تشخيص قرار
دهيم، خواهيم توانست صف لشكريان اسلام ناب محمدي را از طرفداران اسلام
آمريكايي تمييز دهيم. با اين شاخص، هركس به هر اندازه نسبت به پذيرش ولايت
مستكبرين گرايش داشته باشد، به همان اندازه طرفدار اسلام آمريكايي است و
لباس و سابقه مسئوليت و پيشينه مبارزه و موقعيت سياسي و مدرك تحصيلي وي
نبايد حجاب و مانعي براي تشخيص اين واقعيت شود.
قرآن به مسلمانان
فرمان ميدهد كه عزت واقعي را نزد خداوند جستجو كنيد، و تاكيد دارد كه
خداوند سلطه كافران را بر مومنان مقدر نفرموده است و بنابراين كساني كه با
هزار و يك توجيه و فلسفهبافي و با كمك عقل حسابگر خويش، ميخواهند اين
فرمايش خدشهناپذير الهي را تحريف كنند و به بهانه بروز ناملايمات و
تحريمها و فشارهاي سياسي و نظامي و اقتصادي، سازشكاري و تسليم را بر
مقاومت و ايستادگي ترجيح ميدهند، بايد آنان را از عوامل تفكر مذبوحانه
اسلام آمريكايي به شمار آورد، خواه اين سرسپردگي دانسته و خواه نادانسته
باشد.
«اشكي كه دير ريخته شد»عنوان مطلبی است که روزنامه جمهوری اسلامی در ستون سرمقاله خود به چاپ رساند: تهاجم
داعش به استانهاي شمالي عراق و درگير شدن افكار عمومي منطقه و جهان با
اين موضوع، تا حدود زيادي بحران سوريه را به فراموشي سپرده است. رسانهها
كمتر از درگيريهاي سوريه ميگويند و در سطح دولتها نيز بحران سوريه كمتر
مورد توجه است.درست در همين شرايط، آقاي "بان كي مون" دبيركل سازمان ملل
متحد، مقالهاي تحت عنوان "بحران سوريه؛ جنگ داخلي، تهديد جهاني" منتشر كرد
كه علاوه بر توجه به بحران سوريه، شامل اعترافات ضمني به ناتواني سازمان
ملل براي مهار اين بحران، لجام گسيختگي قدرتهاي ذينفع در ايجاد جنگ و دامن
زدن به آن و تلاش غيرقابل مهار گروههاي تروريستي براي انهدام كشور سوريه
نيز ميباشد. هر چند دبيركل سازمان ملل در اين مقاله، سه طرف را مقصر
دانسته كه عبارتند از گروههاي مسلح ضد دولت، قدرتهاي خارجي و دولت سوريه،
لكن كاملاً پيداست كه روح محافظه كاري به او اجازه نداده است ميزان دخالت
هر يك از اين سه عامل را به همان اندازه كه واقعيت دارد مشخص كند تا بتواند
به نتيجه مطلوب برسد. او تلاش ميكند بيطرفي خود را به عنوان متولي
بزرگترين سازمان جهاني مسئول براي حفاظت از ملتها و كشورها حفظ كند ولي
نميتواند ناتواني زايدالوصف اين سازمان در انجام وظيفهاي كه برعهده دارد
را پنهان نمايد.
اشاره به فرازهائي از مقاله آقاي "بان كي مون"
ميتواند وضعيت سازمان ملل و ناتواني آن در قبال بحران سوريه را نشان دهد.
وي مقاله خود را با اين جملات شروع ميكند:"جنگ وحشتناك سوريه به شكلي
دشوارتر و خونين، فراي مرزهاي اين كشور ادامه دارد. با حسابي ساده به نظر
ميرسد اين امر كه هيچ اقدامي نميتوان انجام داد جز اينكه طرفها را مسلح و
شاهد خشونت درگيريها باشيم، به امري پذيرفته شده تبديل گرديده است. جامعه
جهاني نبايد مردم سوريه و منطقه را در امواج پايانناپذير خشونت و بحران
رها نمايد."در اين مقدمه، دبيركل سازمان ملل به روشني اعتراف ميكند كه
ناتواني در جلوگيري از خشونت و حتي تسليم شدن در برابر بيشتر مسلح شدن
طرفهاي درگير در سوريه، به امري پذيرفته شده تبديل شده است. هر چند دبيركل
سازمان ملل در اين مقاله به چرائي عجز سازمان متبوع خود در اين زمينه
اشارهاي نميكند ولي طبيعي است كه خوانندگان مقاله وي اين سؤال را مطرح
كنند كه چه چيز موجب شده اين سازمان و دبيركل آن صرفاً همانند يك ناظر
بيمسئوليت به بحران سوريه نگاه كنند و غير از اظهار عجز كار ديگري از آنها
بر نيايد؟
البته دبيركل در فراز ديگري از مقدمه مقاله خود تلاش
ميكند خود و سازمان متبوع خود را در زمينه حل بحران سوريه فعال نشان دهد و
به همين منظور مينويسد:
"سازمان ملل متحد به سختي براي حل
ريشههاي عميق درگيري و اثرات مخرب آن تلاش نموده است. تلاشهاي انسان
دوستانه و ساير اقدامات ما موجب نجات زندگي و كاهش رنج شده است. اما هدف
اساسي ما يعني پايان دادن به درگيري برآورده نشده است. دورنماي سرد براي
صلح، بيشتر به دليل شعلهور شدن خشونتهاي فرقهاي در عراق، مبهمتر گرديده
است. انسجام و تماميت هر دو كشور و نه تنها يكي از آن دو، در معرض ترديد
است."در اين فراز، ضعف سازمان ملل از زبان دبيركل آن بقدري مشهود است كه
برخلاف وظيفه ذاتي اين سازمان كه حفاظت از انسجام و تماميت ارضي كشورهاي
عضو در رأس آن قرار دارد، شخص دبيركل اعتراف ميكند كه در اثر بحرانهاي
موجود در سوريه و عراق اكنون انسجام و تماميت ارضي اين هر دو كشور در معرض
ترديد است. به عبارت روشنتر، آقاي "بان كي مون" پذيرفته است كه دستهاي
پشت پرده بحران عراق و سوريه درصدد تجزيه اين دو كشور هستند و البته كاري
هم از دست وي وسازمان متبوعش ساخته نيست!
آنچه موجب تأسف شديد است
اينست كه دبيركل سازمان ملل درحالي كه دولت سوريه را- و با اضافه كردن
بحران عراق، لابد دولت عراق را نيز - يكي از اطراف بحران قلمداد ميكند،
بهيچوجه به اين سؤال پاسخ نميدهد كه با توجه به ماهيت گروههاي تروريستي
فعال در سوريه و حمايت قدرتهاي خارجي از آنها چگونه ميتوان دولت اين كشور
را نيز يكي از عوامل ايجاد بحران دانست؟ پاسخ اين سؤال را هر چند آقاي
"بان كي مون" نميدهد ولي روشن است كه آن را بايد در روح محافظهكاري وي و
فضاي حاكم بر سازمان متبوع وي جستجو كرد. واقعيت اينست كه سازمان ملل، از
خود ارادهاي ندارد و تحت سيطره قدرتهاي سلطه به ويژه آمريكا عمل ميكند،
همانها كه آقاي "بان كي مون" در همين مقاله از آنها با عنوان "قدرتهاي
خارجي" ياد ميكند و براي آنها نقش مؤثري در ادامه بحران سوريه قائل است.
دبيركل
سازمان ملل در مقاله خود، با ارائه شش راهكار براي حل بحران سوريه كه
البته اموري تكراري هستند به اين نتيجه ميرسد كه "درحال حاضر بزرگترين
مانع در راه خاتمه جنگ در سوريه تصويري است كه ميگويد جنگ برنده است."با
اينحال، آقاي دبيركل حاضر نيست قدرتهاي خارجي را، كه راهحل سياسي بحران
سوريه را رد ميكنند و با حمايتهاي تسليحاتي، سياسي، مالي و تبليغاتي
تروريستها به ادامه جنگ دامن ميزنند، سرزنش كند و راهي براي جلوگيري از
اين تخلف آنها از منشور ملل متحد ارائه دهد.پايان بخش مقاله دبيركل سازمان
ملل، جملاتي سخت احساسي و نشان دهنده عمق بحران و فاجعه انساني در سوريه
است، اما چه سود كه متولي بزرگترين سازمان جهاني كه وظيفه خطير حفاظت از
صلح را برعهده دارد در اين مقاله فقط دردها را مطرح ميكند و راهي براي
درمان آنها نشان نميدهد يا نميتواند نشان دهد. او در پايان مينويسد:
"نقشهاي
فرقهاي خطرناك، حركت عظيم پناهندگان، وحشيگريهاي روزانه و گسترش
بيثباتي، جنگ داخلي در سوريه را تبديل به تهديدي جهاني ميكند. امروز
تمامي ارزشهائي كه قبول داريم و تمامي دلايلي كه سازمان ملل متحد به خاطر
آنها وجود دارد، در سرزمين منهدم شده سوريه در معرض تهديد است. از خيلي پيش
از اين، زمان براي جامعه بينالمللي به ويژه شوراي امنيت، به منظور
پاسداشت مسئوليتهاي خود گذشته است."
به آقاي "بان كي مون" دبيركل
سازمان ملل نيز بايد گفت: خيلي پيش از اين، زمان ريختن اشك براي
مظلوميتهاي سوريه گذشته است. شما آقاي دبيركل مقالهتان را دير نوشتهايد.
ملتها درباره سازمان ملل و شخص شما آقاي "بان كي مون" قضاوت مثبتي
نخواهند داشت.