کد خبر: ۲۳۲۲۴
زمان انتشار: ۲۰:۵۷     ۲۳ مهر ۱۳۹۰
برخی با صراحت اعلام می‌کردند که حاضر نیستند با خانواده و یا فرزندان خود این سبک فیلم‌ها را نگاه کنند حتی اگر پر از جملات طنز آمیز و ستارگان سینما باشد.
به گزارش598 به نقل از خبرنگار برنا پرده‌های سینماهای کشور این روزها از آن فیلمی به نام «زنان ونوسی، مردان مریخی» است که ظاهرا به عنوان یک اثر کمدی، اجتماعی، طنز،می‌خواهد خود را به مخاطب معرفی کند و شاید هم به عنوان واکاوی یک معضل اجتماعی؛ که در تبلیغ این فیلم بازیگر فیلم اعلام می‌کند اگر فیلم ما را ببینید عاشق زندگی‌تان می‌شوید ولی به‌راستی چقدر این فیلم به دنیای واقعی تعلق دارد؟
 
کارگردان فیلم «کاظم راست گفتار» است که کارش را با ساخت کمدی نسبتا خوش ساخت «عروس خوش قدم» در سال ۱۳۸۱ آغاز کرد، عروس خوش قدم فیلم ماندگاری در سینمای کمدی نبود اما با بهره گیری از بازی های خوب و یک فیلم نامه فانتزی موفق شد تا به یکی از پرفروش ترین فیلم های سال بدل شود. راست گفتار در سال ۱۳۸۳ فیلم جنجالی «نقاب» را به پرده آورد که نه تنها یکی از پرفروش ترین فیلم های سال شد بلکه با بهره گیری از فیلم نامه ماهرانه «پیمان قاسم خانی» توانست با ایجاد موقعیت رازآلود به همراه تعلیق و دلهره به اثری متفاوت و ماندنی در سینمای ایران تبدیل شود.

اما روند فیلم سازی راست گفتار با اثر بعدی اش (پسر تهرانی) به سمت دیگری رفت که طی آن همه امیدها از او بریده شد، فیلمی که به غیر از مزه ریختن‌های امین حیایی و محمدرضا شریفی نیا هیچ لطف دیگری نداشت. اما آخرین ساخته او یعنی « زنان ونوسی مردان مریخی»...

داستان عشقی است که ظاهرا در تم فیلم‌های ایرانی جا باز کرده است و سرانجام به یک مثلث عشقی و شاید هم به یک چندضلعی عشقی بدل می‌شود...

سعید (امین حیایی) مهندس جوانی است که به همراه همسرش سیمین (بهاره رهنما) زندگی مرفهی را سپری می کنند. ظاهرا همه چیز این زندگی روبه راه است به غیر علاقه بیش از حد سعید به همسرش که سوء استفاده سیمین از این علاقه، سعید را به نوکر دست به سینه او تبدیل کرده است. این درحالی است که سعید تمام روز را در خانه و بیرون از خانه کار می کند و سیمین تمام وقتش را به خوشگذرانی با دوستان مجردش می گذراند.

در این میان مادر سیمین (اکرم محمدی) که یک فمینیست دوآتشه است، مدام او را علیه شوهرش می شوراند تا حقوق پایمال شده اش را به دست بیاورد. در این میان، سیمین که تنها زن متاهل این فیلم است حسابی از زندگی‌اش راضی است و دوستان و خواهرانش که همگی به ظاهر طرفدار حقوق زنان هستند برای به دست آوردن شوهر و حتی دل شوهر سیمین دست و پا می‌زنند تا این که سیمین و دوستانش به کوه های آلپ سفر می کنند و سیمین در دره سقوط می کند، ناپدید می شود اما...

مردم از سینمای فاخر خسته شده اند
بنا بر گزارش برنا در ادامه سلسله نشست‌های «نور، صدا، دوربین، خنده» (نمایش، نقد و بررسی فیلم‌های سینمایی، سریال‌های تلویزیونی طنز ایران و جهان) این فیلم در تالار سوره هنری با حضور کاظم راست‌گفتار و نیما حسنی‌نسب ( منتقد) مورد بررسی قرار گرفت.

راست‌گفتار در این نشست گفت: بخشی از موفقیت فیلم‌های من به این برمی‌گردد که سعی می‌کنم با مردم صادق باشم. بخش دیگر هم به روال طبیعی سینمای ایران برمی‌گردد که بعد از انقلاب به شدت ریاکار شد؛ کارگردان بودجه می‌گیرد و فیلمی را شش ماه تا یک سال فیلمبرداری می‌کند و انواع و اقسام جوایز را دریافت می‌کند که در نهایت در ارتباط با مخاطب توفیقی ندارد.

وی تاکید کرد: به نظرم مردم از سینمای فاخر و معناگرا خسته شدند. سینمایی که هیچ کس در آن حرف سطح پایین نمی‌زند و سیگار نمی‌کشد و... اما این حقیقتی که روی پرده نشان داده می‌شود برای مردم عیان است و من سعی می‌کنم با مخاطب ساده و صمیمی باشم و تا این لحظه هم که از استقبال مردم بی‌بهره نبودم.

راست‌گفتار تصریح کرد: قبول دارم که فیلم صددرصد خوب نشده است، چون تحت شرایط استانداری ساخته نشد؛ اما آن را با صداقت و صمیمیت ساختم و فیلم حداقل کاری که می‌کند این است که برای مردم شادی به ارمغان می‌آورد و از بار فشار و افسردگی می‌کاهد و سعی کردم تمام تجربه و دانش فنی خودم را برای ساخت آن به کار گیرم.

وی افزود: سینما را اصولا سرگرمی می‌دانم که به عنوان محصول فرهنگی ارائه می‌شود که می‌تواند موافق و مخالفانی داشته باشد. اشکال اینجاست که وقتی در سینمای تجاری کارگردانی وارد می‌شود و فیلم موفق می‌سازد تمام تهیه‌کنندگانی که می‌خواهند فیلم بفروش بسازند به او فیلمنامه‌های مشابه پیشنهاد می‌دهند و این اتفاقی بود که بعد از عروس خوش‌قدم برای من افتاد.

تکذیب می کنم فیلمم آمار طلاق را پایین می آورد
در این نشست حسنی‌نسب منتقد گفت: یکی از دلایل استقبال از این فیلم‌ها اضمحلالی است که دچار آن هستیم و این فیلم‌ نماینده آن‌ است. مصداق صداقت در این فیلم این است که فیلم در شرایط بغرنج ساخته شد و مردم به دلیل اضمحلال فرهنگی سطح لذت بردن‌شان از فیلم پایین آمده و ما برای چرخاندن چرخ صنعت سینما ناچاریم این فیلم‌ها را بسازیم. شما گفته بودید با تماشای این فیلم 60 درصد طلاق کاهش می‌یابد و منتقدان این فیلم‌ها را نمی‌فهمند و ... باید بدانیم این حرفهای شما بر چه اساسی است؟

راست‌گفتار در پاسخ به حسنی‌نسب ضمن تکذیب حرف‌های خود در رسانه‌ها به صراحت گفت: مکانیزم خبرنگاری در ایران زیاد صحیح نیست. بعضی وقت‌ها دوستان یک سوالی می‌پرسند و بر اساس فهم خود ویرایش و چاپ می‌کنند و خدا نکند با کارگردان مشکلی داشته باشند. همین الان ما بر یک کلمه راست و دروغ و معنای دقیق و درست آن با هم مشکل داریم!

فیلم گریبانم را گرفته بود!
راست گفتار در بخشی از این نشست با اشاره به جریان ساخت فیلم و تعهدی که به تهیه‌کننده برای ساخت یک اثر داشت، گفت: اگر از اول این فیلمنامه برای ساخت به من پیشنهاد می‌شد آن را نمی‌پذیرفتم؛ اما به دلیل قراردادی که با تهیه‌کننده داشتم و تعهد خود تحت شرایطی مجبور شدم این فیلمنامه را از تهیه‌کننده قبول کنم. هدفم این بود که قرارداد تمام شود و آزاد شوم.

فیلمنامه از طرف تهیه‌کننده پیشنهاد شد و من دیدم بی‌ضرر است و اگر سودی نمی‌رساند، ضرری هم ندارد و اگر در جهت پیشرفت نیست پسرفت هم ندارد و مجبور نیستم به وجدان خودم جواب بدهم. فکر می‌کنم اگر فیلمی خوب روایت شود و قشنگ باشد، تاثیر خوبی می‌گذارد و مردم خوشحال از سینما بیرون می‌آیند. سینما سرگرمی است و مخاطب باید از پولی که برای بلیط می‌پردازد راضی باشد. باید فیلمی ساخت که اعتقادات و بیانات شخصی خودمان را وارد کنیم.

راست‌گفتار گفت که فیلم گریبانگیر او شده اما یک کمدی درست و درمان ساخته است و بعد به تعریف قصه از زبان ارسطو پرداخت و قصه فیلم خود را طبق این تعریف بیان کرد و همچنین در تعریف کمدی نیز گفت: کمدی تعریف رفتار آدم‌هایی است که همواره در فیلم از بیننده فروتر هستند و تماشاگر باید همواره احساس کند که با آدمی پایین‌تر از خودش طرف است و به کنش نیز آگاه است.

حسنی‌نسب منتقد سینما در ادامه صحبت‌های کارگردان، عنوان کرد: این خیلی خوب است که آقای راست‌گفتار می‌گویند که این فیلم گریبانگیرشان شده و آن را ساختند که از زیر بار تعهد آزاد شوند و این خیلی خوب است که ایشان به تعهد خود عمل می‌کنند چون در خاطرات اغلب فیلمسازان تعهدات عمل نشده و پیش پرداخت‌هایی است که گرفتند و فیلم را نساختند. حالا در چنین شرایطی که فیلم ساخته شده برای اینکه فیلمساز رها شود، می‌شود از کیفیت حرفی زد؟
 
وی افزود: آیا این فیلم اصلا قصه داشت یا تنها چند موقعیت کوتاه از شوخی با تنوع کیفیت بود از گلچین کردن پلان‌هایی از سریال‌های مختلف که بدون هیچ منطقی پشت سر هم شیفت شده بودند؟ از قطام و سوسانو گرفته تا اسپانسر آب معدنی و البته تصاویر عجیب و غریب و طراحی لباس و آرایش‌های حیرت‌انگیز بدون نگاه بصری به ثبات گرافیکی؛ تنها به این دلیل که شگفت‌انگیز است. ایشان از نظر اخلاقی تعهد کردند که بسازند و دست‌مریزاد که ساختند!

بنا برگزارش برنا جلسه نقد و بررسی و نمایش این فیلم در حالی به پایان رسید که برخی از تماشاگران این فیلم را مروج چند همسری می‌دانستند. همچنین برخی دیگر از شکل گیری و جولان فرهنگ لغات سخیف و زشتی که معمولا بطور خصوصی!بین همسران رد و بدل می‌شود در بین فیلم های ایرانی و همچنین این فیلم بشدت ناراضی بودند. به طوری که برخی با صراحت اعلام می‌کردند که حاضر نیستند با خانواده و یا فرزندان خود این سبک فیلم‌ها را نگاه کنند حتی اگر پر از جملات طنز آمیز و ستارگان سینما باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
papar
UNITED STATES
۱۸:۴۵ - ۲۵ مهر ۱۳۹۰
۰
۰
khafe baba
پاسخ
sazenaz
GERMANY
۱۲:۴۳ - ۲۶ مهر ۱۳۹۰
۰
۰
سلام
اول در مورد نظر بالا بگم اگر نظری نداری حداقل شخصیت پنهان خودتم نمایان نکن .
دوم اینکه من این فیلمو ندیدم ولی لازم دونستم با زبانی آمیانه بگم مسئولین وزارت ارشاد اسلامی که مبالغ هنگفتی بودجه دریافت میکنند قبل از ساخت فیلم فاکتورها را بطور کامل گوشزد کنند و در هین ساخت نظارت نمایند و بازهم بعد از ساخت تماشا کنند تا با معیارهای اخلاقی بخواند تا مجبور به سانسور فیلم و نقدهای بی فایده بعد از انتشار نباشند چرا که کوزه افتادو شکست .
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها