کد خبر: ۲۳۰۳۷۵
زمان انتشار: ۱۰:۵۲     ۲۶ خرداد ۱۳۹۳
مدیرعامل بانک ملی گفت: در 8 سال گذشته 800 میلیارد دلار درآمد داشتیم که همه درآمدها بدون ارزش افزوده خاص و هدایت به امر تولید به شکل هزینه‌های جاری صرف شده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، عبدالناصر همتی صبح امروز در همایش انتظار و امید در هتل کوثر شورابیل اظهار کرد: قبل از آغاز به کار دولت نهم شرایط اقتصادی خوبی را در دولت اصلاحات داشتیم؛ به طوری که شاخص‌های اقتصادی معقول و منطقی بود و میزان تورم 11 درصد و بیکاری نیز کمتر از این میزان بود.

وی با این تعبیر که در سال‌های گذشته با اقدامات دولت سابق وضعیت اقتصادی کشور به مرحله مشکل جدی اقتصادی کشیده شده است که جبران آن غیرممکن بود، تصریح کرد: در هشت سال گذشته 800 میلیارد دلار درآمد داشتیم که همه درآمدها بدون ارزش افزوده خاص و هدایت به امر تولید به شکل هزینه‌های جاری صرف شد.

مدیرعامل بانک ملی با بیان اینکه در سطح دنیا به ازای یک دلار درآمد 10 دلار تولید صورت می‌گیرد، افزود: در حالی که باید از فروش نفت به ارزش 800 هزار میلیارد دلار تولید می‌شد و سود آن به همراه منفعتش نصیب کشور می‌شد؛ نه تنها این کار را نکردیم بلکه این روند پس‌رفت را نیز شاهد بودیم.

همتی ادامه داد: این مبالغ بی‌هدف توزیع شد و جز تورم حاصلی نداشت به طوری که رئیس جمهور سابق در نشست با اقتصاددانان و در بیان منطقی این موضوع که نقدینگی اثر مستقیم در تورم دارد این امر را انکار کرد و به صراحت گفت، ترزیق نقدینگی نمی‌تواند در تورم تاثیرگذار باشد.

این مسئول اضافه کرد: عدم مدیریت صحیح باعث شد تا با ترزیق نقدینگی به بازار تورم شدید شکل بگیرد و تنها با پرداخت 45 هزار تومان رضایت حاصل شد، در حالی که مردم باید بدانند که ارزش این پول امروز 15 هزار تومان است و دولت چاره‌ای جز پرداخت یارانه‌ها ندارد.

عضو شورای اقتصادی دولت مدعی شد: نرخ تورم در وضعیت نقطه به نقطه به 16 درصد رسیده ولی همچنان تورم همراه با رکود در کشور حاکم است.

همتی به نیمه‌کاره ماندن هزار و 400 پروژه در کشور اشاره کرد و گفت: اگر 20 سال درآمد کشور را به بودجه عمرانی اختصاص دهند این پروژه‌ها را نمی‌توان به سر و سامان رساند و ما راه چاره‌ای جز جذب سرمایه‌گذار نداریم.

وی یادآور شد‌: درباره طرح‌های زودبازده در هشت سال گذشته اقدامات ناقصی انجام شد؛ به طوری که هنوز بسیاری از این طرح‌ها با گذشت 9 و 10 سال به بهره‌برداری نرسیده است و بعید به نظر می‌رسد در کوتاه مدت این پروژه‌ها به سرانجام برسد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مدیرعامل بانک ملی با بیان اینکه در این اوضاع و احوال و با حجم نقدینگی 600 هزار میلیارد تومان عده‌ای از وضعیت تحریم سوء‌استفاده کرده و پول‌های هنگفتی را به جیب زده‌اند، خاطرنشان کرد: باید با هدایت نقدینگی‌ها، تقویت تعاملات بانکی، کاهش تحریم‌های بیگانه و حتی دور زدن آنها با روش‌های جدید سعی کنیم تا از وضعیت رکود و تورم به نحوی خارج شویم.

همتی با بیان اینکه دولت دو راه بیشتر ندارد، افزود: اگر دولت بخواهد تورم را کنترل کند بیکاری زیاد می‌شود و اگر بخواهد بیکاری را رونق ببخشد باید پول ترزیق کند که در این بین اولویت دولت رونق واحدهای تولیدی و صنعتی با کمترین ترزیق منابع است تا با مشارکت سرمایه‌گذاران بتواند در این زمینه اقدامات جدی را انجام دهد.

این مسئول ادامه داد: دولت یازدهم تلاش می‌کند تا تورم را به 10 تا 12 درصد تغییر دهد و حتی در فکر تک رقمی کردن تورم بوده اما در حال حاضر میانگین تورم در کشور به 28 درصد رسیده است.

عضو شورای اقتصادی دولت تاکید کرد: دولت به این نتیجه رسیده است که با کنترل تورم سیاست‌های تشویقی سرمایه‌گذاری و اشتغال وضعیت نابسامان تولید را سر و سامان بخشد تا در این باب اقدامات و حرکت‌های زیربنایی انجام شود.

هدایتی تصریح کرد: در دولت گذشته یکی از آسیب‌های جدی به حوزه سرمایه اجتماعی وارد شد؛ به طوری که ثبات و آرامش اقتصادی در کشور که باید با تکیه بر سرمایه اجتماعی سر و سامان پیدا می‌کرد به کلی فراموش شد و درصدد احیای این سرمایه‌‌ها و بهره‌گیری مناسب از توان آنها هستیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، وی در پایان خاطرنشان کرد: برای اینکه این سرمایه‌ها را تقویت کرده و مورد حمایت قرار دهیم تلاش می‌کنیم تا اقتصاد و معیشت مردم را که در هشت سال گذشته دچار ویرانی شده به نحوی بهبود بخشیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها