وی با اشاره به اینکه با کنار رفتن حجابها، مردم اسرار الهی را متوجه میشوند، اظهار داشت: اینکه امامان معصوم(ع) از سوی خداوند به سوی مردم آمدهاند، به معنای این است که سخنان آنان سخنان پروردگار است و باید مردم به سخنان آنان گوش فرا دهند.
استاد میرباقری با اشاره به روایت نبیاکرم(ص) مبنی اینکه شعبان ماه من است، افزود: منظور از سخن این است که پیامبر(ص) در این ماه سعی در شفاعت و کمک به مردم دارند.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی، با بیان اینکه اهلبیت(ع) هیچ نیازی به دعای انسانها ندارند، بیان داشت: دعای مردم برای ظهور ولی عصر(عج) به معنای آمادگی افراد برای ظهور ایشان و پذیرش دستورات الهی است، افراد با این کار به نوعی قرب به خدا پیدا میکنند.
وی خاطرنشان کرد: صاحبالزمان(عج) دست و چشم خداوند متعال هستند، البته منظور این نیست که خدا در جسم مادی حلول کرده است، انسان ها باید ایشان را به گونه ای بپندارند که دستورات امام را دستور خداند متعال بدانند، مردم وظیفه دارند، دستور امام را به صورت کامل انجام دهند.
آیت الله میرباقری با اشاره به اینکه انسانها باید امام زمان(عج) را حاضر دیده و غیبت، ظهور ایشان برای مردم به یک معنا باشد، اظهار داشت: انسانها همانگونه که بدون دیدن خداوند متعال به او ایمان میآورند، باید ظهور و غیبت حضرت حجت بن الحسن(عج) برای آنها فرقی نداشته باشد و در هر صورت از دستورات ایشان پیروی کنند.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم تصریح کرد: انسانها همانگونه که باید در همه لحظات خود را در برابر خداوند ببینند، ولی عصر(عج) را نیز باید ناظر کارهای خود ببینند، چرا که امام زمان(عج) خلیفه الله هستند و اگر ایشان نبودند، جهان و حیات انسانها معنای نداشت.
وی با اشاره به اینکه امام زمان(عج) در هم جا حاضر و ناظر بر اعمال ما هستند، یادآور شد: زمانی که افراد به معرفت رسیدند، میتوانند امام(ع) را ببینند، چرا که نور امام(عج) در همه جا ساطع شده است.
استاد میرباقری با اشاره به اینکه مردم باید امام عصر(عج) را شاهد و ناظر بر اعمال خود ببینند، گفت: صاحب الزمان(عج) هر چند در زمان غیبت به سر میبرند، ولی در میان مردم بوده و بر اعمال و رفتار مردم نظارت میکنند.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم، ائمه(ع) را شعاعی از نور نبیاکرم(ص) دانست و اظهار داشت: اگر فردی درکی از ولایت امام عصر(عج) را پیدا کند، مسیر رسیدن به پیامبر اکرم(ص) را نیز پیدا میکند.
وی افزود: درک وجود حضرت حجت بن الحسن(عج) به معنای درک مسیر پیامبر اکرم(ص) و پذیرش ولایت ایشان است، که در این صورت حیات و برزخ افراد به سمت مسیر پیامبر(ص) میرسد و به معرفت توحیدی و حقیقی دست پیدا میکنند.