کد خبر: ۲۲۹۹۰
زمان انتشار: ۱۱:۲۴     ۲۱ مهر ۱۳۹۰
به گزارش 598، دنیای اقتصاد نوشت:

با گذشت سه هفته از فصل خزان، بازار خودروي کشور نیز رنگ پاییزی به خود گرفت و از تب و تاب چند ماه گذشته خود افتاد.آن طور که فعالان بازار مي‌گویند، روند صعودی قیمت‌ها تا حد زیادی متوقف شده و بازار خودرو فعلا روزهای آرامی را تجربه مي‌کند. آنها دلیل اصلی این «آرامش پاییزی» را کم شدن شکاف قیمت کارخانه و بازار خودروها مي‌دانند. این در شرایطی است که بازار خودروهای وارداتی داستانی متفاوت دارد و با وجود توقف افزایش قیمت‌ها، این بازار همچنان «حبابی» به حساب مي‌آید.

طی هفته جاری
بازار خودرو از تب و تاب افتاد
گروه خودرو- بازار خودرو کشور‌این هفته را در شرایطی پشت سر گذاشت که در چند مورد نوسان قیمت را به خود دید و برخی خودروها با رشد قیمت روبه‌رو شدند و برخی دیگر نیز کاهش قیمت را تجربه کردند.
البته فضای کلی بازار، از آرامشی پاییزی حکایت دارد و نمودار قیمت درصد بالایی از خودروها (اعم از داخلی و وارداتی) تغییر خاصی را در هفته جاری تجربه نکرد.
این موضوع البته در شرایطی است که بازار خودروهای وارداتی هنوز هم با قیمت‌های کاذب و بسیار بالاتر از نرخ کارخانه دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و دلیل آن نیز، به متناسب نبودن عرضه و تقاضا برمی‌گردد. حتی آن طور که خبر می‌رسد یکی از نمایندگی‌های فروش خودروهای خارجی در کشور، سایت فروش خود را بسته و عرضه محصولاتش را به بازار متوقف کرده است. ظاهرا ‌این نمایندگی، بدون مجوز کمیته قیمت گذاری خودرو اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرده و به همین دلیل کمیته مذکور نیز اجازه نداده که خودروهای‌این نمایندگی با قیمت‌های جدید عرضه شوند. ازآنجاکه بازار خودروهای وارداتی به دلیل کمبود عرضه، با قیمت‌های کاذب روبه‌رو است، بسته شدن سایت فروش‌این نمایندگی نیز که اتفاقا سهم بالایی در «بازار» دارد، احتمالا به شکاف قیمت‌ها بیش از پیش دامن خواهد زد.
این در شرایطی است که مسوولان وزارت «صنعت، معدن و تجارت» قصد دارند با حذف برخی بندهای دست و پاگیر از قانون واردات، حباب بازار خودروهای خارجی را شکسته و قیمت‌های کاذب را از بین ببرند. با‌این حال، کمیته قیمت‌گذاری که زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می‌کند، به هیچ یک از خودروسازان داخلی و عرضه کنندگان خودرو اجازه نمی‌دهد بدون مجوز، قیمت محصولات خود را بالا ببرند.
هرچند‌این کمیته طی تابستان امسال در چند نوبت تشکیل جلسه داد و با افزایش قیمت خودروهای تولید داخل موافقت کرد، اما ظاهرا نمایندگی‌های فروش خودروهای خارجی مانند آسان موتور (نمایندگی عرضه محصولات هیوندایی)، اطلس خودرو (نمایندگی فروش محصولات کیاموتورز)، هنوز نتوانسته‌اند برای افزایش قیمت محصولات خود مجوز لازم را کسب کنند.
همچنین برخی شرکت‌های خصوصی مانند «گروه بهمن» نیز درخواست افزایش قیمت داده اند که کمیته قیمت گذاری هنوز پاسخی به آنها نداده است.
تثبیت و ارزانی در بازار پژو ۲۰۶
اما به بازار برویم و ببینیم اوضاع قیمت انواع خودروها به چه شکل است.
آن طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند،‌این هفته در بین خودروهای داخلی، بیشتر مدل‌های پژو ۲۰۶ تثبیت قیمت را تجربه کرده و تنها تیپ ۲ آن، ارزان شد. در حال حاضر، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمتی معادل ۱۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود، که‌این موضوع از ارزانی ۳۰۰ هزار تومانی آن حکایت دارد. قیمت‌این خودرو تا مرز ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان نیز بالا رفت، اما ظاهرا موافقت کمیته قیمت‌گذاری با افزایش نرخ کارخانه‌ای‌این محصول، سبب شده قیمت بازار آن افت کند.
در بین دیگر مدل‌های ۲۰۶، هم اکنون تیپ ۳ ‌این خودرو قیمتی برابر با ۱۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان دارد و تیپ ۵ نیز ۱۶ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. ۲۰۶ تیپ ۶ نیز که اتومات به حساب می‌آید، ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین V۹ نیز به عنوان مدل صندوقدار و اتومات پژو ۲۰۶ قیمتی برابر با ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان را داراست. با وجود افزایش قیمت کارخانه‌ای ۲۰۶، هنوز شکاف قیمتی میان کارخانه و بازار برخی مدل‌های‌این خودرو پر نشده است. ۲۰۶ در حال حاضر پرتیراژترین محصول‌ایران خودرو به شمار می‌رود و چندی پیش به دلیل کمبود قطعات و کاهش عرضه، با افزایش قیمت در بازار روبه‌رو شد. در کنار ۲۰۶، «پژو ۲۰۷‌ای» نیز افزایش قیمت را در چند وقت اخیر تجربه کرده است، به نحوی که هم‌اکنون مدل اتومات آن ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد. همچنین نوع دنده‌ای‌این خودرو نیز قیمتی برابر با ۱۹ میلیون را دارد. «۲۰۷‌ای» به نوعی یک مدل پیشرفته‌تر و تغییر شکل یافته ۲۰۶ است، اما با‌این حال تفاوت قیمتی زیاد بین‌این دو به چشم می‌آید.
از ۲۰۶ بگذریم و سری هم به سمند و پارس بزنیم. هم اکنون مدل LX مالتی پلاکس قیمتی برابر با ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان دارد و سورن ELX نیز ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین پژوپارس مدل سال نیز ۱۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. از سوی دیگر سوزوکی گرندویتارا همچنان قیمتی حبابی دارد و مدل کلاس ۸ و اتومات آن، ۵۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد. مدل دنده‌ای‌این شاسی بلند مونتاژی نیز ۴۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.
قشقایی گران شد
به سایپا و پارس خودرو برویم و ببینیم اوضاع قیمت آنها در بازار‌این هفته به چه شکل بوده است.
آن طور که خبر مي‌رسد، در بین محصولات سایپا، ریو در حال حاضر ۱۴ میلیون و ۹۰۰هزارتومان قیمت دارد.‌ این خودرو که فقط تا پایان امسال در سایپا مونتاژ مي‌شود، تا مرز ۱۵میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نیز گران شده بود. از ریو که بگذریم، پراید ۱۳۲‌این هفته را با تثبیت قیمت پشت سر گذاشت و هشت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش رسید.
سایپا ۱۱۱ نیز که همان مدل‌هاچ بک پراید محسوب می‌شود، نه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد و تیبا نیز ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش شد.
همچنین از بازار پارس خودرو نیز خبر مي‌رسد که ماکسیمای اتومات ۴۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و نوع دنده‌ای آن نیز ۳۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد. تثبیت قیمت ماکسیما در حالی است که مگان اتومات ۲۰۰۰ سی سی با افت قیمتی ۱۰۰ هزار تومانی،
۳۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش رفت. مگان ۱۶۰۰ سی سی E۲ البته ۵۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را به خود دید و ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش شد. در حال حاضر فاصله زیادی بین قیمت کارخانه و بازار مگان ۲۰۰۰ سی‌سی به چشم می‌آید و ظاهرا کمیته قیمت‌گذاری نیز درخواست پارس خودرو مبنی بر افزایش قیمت‌این محصول را رد کرده است.
اما در بین دیگر محصولات پارس خودرو، تندر-۹۰ مدل E۲ با قیمتی معادل ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خرید و فروش مي‌شود. تندر پارس خودرو اگرچه مدتی است تثبيت قیمت را تجربه می‌کند، اما به اعتقاد فعالان بازار، قیمت فعلی آن کاذب است و از نامتعادل بودن عرضه و تقاضای ‌این خودرو ناشی می‌شود. همچنین آن طور که خبر می‌رسد، تندر-۹۰‌ایران خودرو نیز در مدل E۲ قیمتی برابر با ۱۶ میلیون تومان دارد و مدل E۱ نیز ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.
بازار وارداتی‌ها و مونتاژی‌ها
سری هم به بازار خودروهای وارداتی و مونتاژی بزنیم، بازاری که هفته گذشته را با نوسان قیمتی نسبتا جزئی پشت سر گذاشت.
بنابر اخبار رسیده از بازار، مزدا۲ تثبيت قیمت را تجربه کرده است، به نحوی که هم اکنون با قیمتی برابر با ۳۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش مي‌رسد. همچنین هیوندایی IX۵۵ نیز که نیم میلیون تومان ارزان شده، قیمتی برابر با ۸۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد. همچنین تویوتا لندکروز هم اکنون ۱۲۸ میلیون تومان به فروش مي‌رسد.‌این خودرو طی یک سال و نیم گذشته نزدیک به ۳۰ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است. همچنین کیاموهاوی نیز که در چند هفته گذشته رشد قیمتی زیاد را به خود دیده، هم‌اکنون قیمتی برابر با ۸۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد. در بین دیگر خودروهای وارداتی، مزدا۳ نیز با قیمتی معادل ۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش مي‌شود و تویوتا پرادو نیز ۱۱۲ میلیون‌تومان به فروش مي‌رسد. همچنین کیاسراتو نیز ۴۷ میلیون تومان قیمت دارد و هیوندای جنسیس نیز ۸۹ میلیون تومان خرید و فروش مي‌شود. سورنتو مدل ۲۰۱۲ نیز قیمتی برابر با ۸۵ میلیون تومان را داراست و اسپورتیج ۲۰۱۲ هم ۸۱ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. اسپورتیج در مقایسه با مدل ۲۰۱۱ خود دو میلیون تومان گران‌تر شده است. سوناتا و مورانو هم به ترتیب ۶۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۱۰۵ میلیون تومان به فروش می‌رسند. نیسان قشقایی نیز با جهشی یک میلیونی، ۶۲ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین هیوندایی i۳۰، ۴۶ میلیون تومان قیمت دارد و اپتیما هم ۴۸ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. آن طور که خبر مي‌رسد، در بین خودروهای مونتاژی کشور نیز هیوندای ورنای اتومات با جهشی یک میلیونی، ۲۷ میلیون تومان خرید و فروش مي‌شود. آوانته اتومات نیز ۳۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد. همچنین لیفان ۶۲۰ نیز که خودرویی چینی به شمار مي‌رود، ۲۰ میلیون تومان به فروش مي‌رسد. دیگر چینی بازار یعنی MVM مدل X۳۳ نیز ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش مي‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها