کد خبر: ۲۲۹۷۷
زمان انتشار: ۱۰:۲۰     ۲۱ مهر ۱۳۹۰
تیه ری کوویل پژوهشگر موسسه روابط بین الملل و استراتژیک فرانسه و متخصص مسائل ایران در گفتگو با شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار اتهامات مطرح شده از سوی امریکا علیه ایران را مسخره و بدور از حقیقت توصیف کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل ازشبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار، کوویل در این باره که آیا این شیوه عملیات که بر اساس آن فردی ایرانی به قاچاقچی مکزیکی، قتل سفیر عربستان سعودی در امریکا را پیشنهاد دهد شیوه ای باور کردنی است یا نه گفت: صادقانه باید بگویم که نه. به نظر من حتی مایکل کانلی نویسنده رمان های پلیسی نیز از نوشتن چنین سناریویی امتناع می کند. زیرا این سناریو، سناریویی غیر واقعگرایانه و مسخره است. آنها می گویند که یک فروشنده خودرو برای امضای قراردادی برای کشتن سفیر عربستان سعودی در امریکا به مکزیک سفر می کند اما ایران چه نفعی می تواند از این ماجرا ببرد. به همین علت این ماجرا به نظر من دور از حقیقت است.

وی با تایید گفته مجری فرانس بیست و چهار مبنی بر اینکه شاید این اتهامات برای ایجاد حادثه دیپلماتیک بین عربستان سعودی و ایران است گفت: اما باید در این باره این سوال را مطرح کرد که پیامدهای این ماجرا چه می تواند باشد.

مجری فرانس بیست و چهار گفت: به این ترتیب به نظر شما این شیوه عملیات بی معنا است و اینکه ایران امروز نفعی در حمله به سفیر عربستان سعودی نمی تواند داشته باشد.

این پژوهشگر در این باره که انتساب این طرح به ایرانی ها چه نفعی برای امریکا می تواند داشته باشد گفت: ما بلافاصله شاهد این نفع خواهیم بود. امریکایی ها بلافاصله خواستار تحریم ایران خواهند شد. در گذشته نیز چنین اتفاقاتی رخ داده است. باید اذعان کرد که در جهان کنونی سیاست های یک بام و دو هوا وجود دارد . در برخی موارد پزشکان در بحرین به علت مداوای مخالفان بحرینی محکوم می شوند و امریکایی ها ابراز نگرانی می کنند. زمانی که عربستان سعودی و امارات عربی متحده قیامی مدنی در بحرین را سرکوب می کنند گفته می شود که علتش ایران است. زمانی که دانشمندان ایرانی در ایران به قتل می رسند شاهد هستیم که چه واکنشی به آن نشان داده می شود. به این ترتیب باید اذعان کرد که برای محکوم کردن ایران هر سناریویی طراحی می شود. کاملا می توان گفت که اکنون نیز برای منزوی کردن بیش از پیش ایران در صحنه بین الملل به دنبال استدلال هایی هستند.

کوویل در این باره که آیا هدف کوتاه مدت از این اتهامات بی ثبات کردن منطقه است یا نه گفت: ورای اینکه تنش هایی بین ایران و عربستان سعودی وجود دارد، باید گفت که ایران هیچ نفعی در وارد شدن به تقابل مستقیم ندارد. باید دانست که گروه هایی هستند که از وجود تنش در منطقه نفع زیادی می برند و اینکه ایران منزوی باشد به نفع برخی از افراد است. به عنوان مثال از این وضع برای به فراموشی سپردن مداخله نظامی سعودی ها و اماراتی ها در بحرین استفاده می شود. از سوی دیگر این تنش اجازه می دهد سرکوبگری ها در بحرین به فراموشی سپرده شود و بار دیگر بر ایران فشار وارد شود. از سوی دیگر با این تنش ها می توان تهدید شیعه را علم کرد. من وارد جزئیات نمی شوم اما بسیار رایج است که عنصری بدجنس به میدان آورده می شود. امریکا و اروپا قراردادهای عظیم تسلیحاتی با کشورهای همسایه (ایران) دارند برای اینکه ایران را بدجنس نشان دهند.

مجری فرانس بیست و چهار در پایان گفت: لازم به ذکر است که برخی ها به دنبال عناصر رقابت بین ایران و عربستان سعودی هستند که ویکی لیکس نیز با برملا کردن فشار سعودی ها برای توسل واشنگتن به زور برای چشم پوشی ایران از انرژی هسته ای به این رقابت ها پرداخته بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها