کد خبر: ۲۲۹۵۸۱
زمان انتشار: ۱۲:۲۰     ۲۲ خرداد ۱۳۹۳
در همایش دکترین مهدویت:
رییس قوه قضائیه خواستار گسترش سبک زندگی مهدوی در جامعه شد و گفت: در زمان غیبت آنچه که سبک زندگی اسلامی را تشکیل می‌دهد پیوند انسان‌ها با امام منتظر است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری رسا، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی، رییس قوه قضاییه پیش از ظهر امروز پنجشنبه 22 خردادماه در دهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت که در مرکز همایش‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی برگزار شد، در سخنانی با تبریک فرا رسیدن میلاد امام عصر (عج) به تمامی شیعیان و مسلیمن جهان اظهار کرد:در برخی از روایات آمده شب نیمه‌شعبان، شب قدر است.

آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به موضوع دهمین همایش دکترین مهدویت که اخلاق و سبک زندگی زمینه ساز است تصریح کرد: در زمان غیبت آنچه که سبک زندگی اسلامی را تشکیل می‌دهد پیوند انسان‌ها با امام منتظر است.

رییس قوه قضاییه با ارائهتعریفی از سبک زندگی گفت: سبک زندگی که در ترجمه غربی‌ها وجود دارد، به معنای نحوه زندگی و حیات است و در فرهنگ نامه‌ها و دانشنامه‌های غربی به این معنا تعبیر شده است.

وی با بیان این‌که گاهی گفته می‌شود سبک زندگی به معنمای سبک زندگی موجود است و به سبک زندگی مطلوب کاری نخواهیم داشت تصریح کرد: ما معتقدیم لفظ سبک زندگی نباید به نحوه زندگی موجود محدود شود و به شرایط مطلوب نیز باید نگاه کرد؛ به عبارتی دیگر نحوه زندگی مطلوب اصطلاحی کاملاً مقبول است.

رییس قوه قضاییه بیان کرد: در جوامع مختلف، نحوه‌های زندگی انسان‌ها با هم فرق می‌کند، آنچه مد نظر ما است سبک زندگی اسلامی و نحوه مطلوب سبک زندگی بر اساس آیات و روایات است.

ویافزود: در حال حاضر سبک زندگی ما خلط بین نحوه زندگی وارداتی از سوی غرب و نحوه زندگی ایمانی استکه این خلط مشکلاتی را برای نسل جدید ایجاد کرده است؛ ما باید به دنبال نحوه زندگی مطلوب باشیم که این امر با حیات انسان کامل پیوند می‌خورد.

آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به سبک زندگی در غرب، با بیان اینکه نگاه آنان نگاه لیبرالی و سیاسی و توجه به جنسیت خاص و سرمایه داری است، افزود: در سبک زندگی غرب، در خود فرو رفتن و راه خود را رفتن پررنگ است، این امر همه کشورهای مشرق زمین را تحت تأثیر قرار داده و سایر کشورهای متأثر از بمباران‌های تبلیغاتی آنان هستند.

رییس قوه قضاییه با اشاره به فراگیری نحوه استفاده از ابزار ارتباط جمعی همانند تلفن همراه، اینترنت و ماهواره اظهار کرد: ما نمی‌گوییم که از این ابزار نباید استفاده شود بلکه معتقدیم که مقصور و محدود شدن به آنهامطلوب نیست.

وی با بیان این‌که مظاهری که در مغرب زمین می‌بینیم به عقیده متفکران ناشی از مدرنیته و تجدد است و مدرنیته یک فکر و جریان است که اجرا و مؤلفه‌هایی دارد خاطرنشان کرد: یکی از اساسی‌ترین آموزه‌های مدرنیته فردگرایی است که فردگرایی لیبرالی هم از همین ناشی می‌شود، اعتقاد لیبرال بر این موضوع استوار بوده که هر انسانی دارای یک واحد مستقل است که مسیر زندگی‌اش را خودش می‌تواند تعیین می‌کند.

آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به این‌کهسبک زندگی اسلامی همان حیات طیبه الهی است، گفت:هر کس می‌خواهد به حیات طیبه برسد باید با امام زمان (عج) پیوندو انس داشته باشد.

رییس قوه قضائیهاظهار داشت: بی طرفی حکومت‌ها ناشی از این است که دولت‌ها در حکومت لیبرالی کار حداقلی کرده و ورود پیدا نمی‌کنند که انسان‌ها چه مسیری را می‌رونداز این رواین که گفته می‌شود با زور نباید مردم را به بهشت ببریم یک ایده غربی مدرنیته است که باید کمک کرد هر کسی مسیر زندگی خود را برود و دولت باید در این زمینه بی طرف باشد، این بنیان مدرنیته و لیبرالی است.

وی با تاکید براین‌که در عالم مدرنیته و فرد گرایی شاهد هستیم که کسی کاری به دیگری ندارد، تصریح کرد: سبک زندگی غربی این است که هر کسی در لاک خود است و مباحثی چون ایثار، توجه به همسایه و امر به معروف و نهی از منکر در فرهنگ لیبرالی و مدرنیته معنا ندارد.

رییس دستگاه قضا گفت: یکی از عوامل و مؤلفه‌های مدرنیته عقل ابزاری است و این که عقلانیت در مدرنیته دنبال تولید بیشتر می‌رود و کار عقل ابزاری حساب گری است که با چه وسیله ای بیشترین مقصود را فراهم کند.

آیت‌الله آملی لاریجانیبا اشاره به این کهجامعه لیبرالی بر انفجار تولید معتقد استافزود: همین تفکر را در دوران اصلاحات می‌دیدیم که توسعه این است که همواره برای تولید بیشتر بدویم و عقلانیت ابزاری مورد استفاده عقل بشری در خدمت تولید بیشتر قرار می‌گرفت.

وی ادامه داد:در جهان غرب از فیلم‌هایی که پخش می‌شود و نحوه حیات سیاسی که دیده می‌شود نحوه ای از زندگی را شاهدیم که ناشی از بنیان‌های لیبرالی است که با بنیان‌های قرآنی تفاوت دارند.

رییس قوه قضاییه بیان کرد: مؤمن در آیات قرآنی حیات دیگری دارد و حیات طیبه قرآنی می‌گوید که مؤمن چگونه زندگی می‌کند و نگاه قرآنی با وضعی که امروز در غرب وجود دارد تفاوت دارد، مظاهر غربی ناشی از نگاه فردگرایانه است و ناشی از نگاه عقلانیت ابزاری است اما قرآن عقل را ابزاری نمی‌بیند. نگاه قرآن به عقل زمین تا آسمان با نگاه غربی و مدرنیته تفاوت دارد نگاه غرب به عقلانیت ابزاری است و قرآن انسان را موجودی مادی در حد عالم ماده و محسوسات ندانسته و حقیقت انسانی را حقیقتی عظیم می‌داند که اگر انسان به این حقیقت رسید مظهر خلیفه اللهی می‌شود.

وی با بیان این‌که در جامعه خودمان سبک زندگی داریم که قرآنی است، گفت:باید نحوه پوشش، مسکن و رفتار ما قرآنی باشد و باید اهل بیداری شب باشیم. پشت تفکر قرآنی نگاه عمیق فلسفی و عرفانی نهفته و قرآن از بطن هستی به دست ما رسیده است با ابزار روز مخالف نیست اما استفاده معقول در چارچوب معنویتی است که حیات قرآنی برای ما ترسیم می‌کند.

آیت‌الله آملی‌لاریجانی با اشاره به این‌که حرکات ما وجهه باطنی و معنوی دارداظهار داشت:اگر عمل ما دنیایی شد همین جا می‌ماند، کسانی که با خدا نیستند و در باطن توجه به حق تعالی ندارند عصیانگر می‌شوند. انسان می‌تواند خلیفه الله شود و حیات طیبه پیدا کند اما حیات طیبه در صراط مستقیم الهی است و مؤمن باید دراین صراط باشد و راه این صراط عبودیت و امام زمان (عج) است.

رییس قوه قضائیه ابراز کرد: امام، عبودیت محض است و عبودیت، صراط مستقیم الهی است، نگاه ما به امامت نباید تنها تشریعی باشد امام به لحاظ تکوینی، ولایت دارد و در عوالم حضور دارد از این رو نباید نگاه تشریعی محض داشته باشیم و شخصیت امام را با توجه به قرآن و روایات تبیین کنیم.

وی با تاکید بر این‌که اگر بنا شد حیات طیبه با باطن عالم پیوند بخورد ناگزیر عبودیت، حق و توحید ما به امام متصل می‌شود و در روایت داریم که دنیا روزی اقبال به ائمه خواهد کرد مثل آن چه که ناقه به فرزند خود بر می‌گردداظهار داشت: در سبک زندگی باید به دنبال حیات طیبه باشیم و مظاهر زندگی ما بر اساس شرع تعیین می‌شود، این اسرافی که در زندگی شخصی و عمومی داریم و بطالتی که در عمر داریم حیات طیبه الهی نیست و حیات طیبه با صراط مستقیم و عبودیت پیوند می‌خورد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها