کد خبر: ۲۲۹۴۲
زمان انتشار: ۱۹:۵۷     ۲۰ مهر ۱۳۹۰
به گزارش سرویس حوزه و مراجع598 به نقل از مر کز خبر حوزه، معظم‌له، پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت که در قم برگزار شد، با اشاره به اهمیت توجه به اخلاق در میان مردم، اظهار داشتند: اخلاق در زندگی انسان جایگاه ویژه‌ای دارد‌؛ به گونه‌ای که سعادت او در گرو اخلاق و رفتار اوست.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزودند: قرآن در تبیین اهداف رسالت انبیای الهی؛ در کنار تعلیم که وظیفه اصلی پیامبران الهی است،‌ تزکیه را نیز بیان داشته است؛ به این معنی که آموزش، پژوهش و اجرای مسائل اخلاقی در جامعه نیز از رسالت انبیا بوده است.

* هشداری جدی

ایشان، توجه به اخلاق در شرایط امروز جامعه را از جمله کارهای واجب دانسته و گفتند: شرایط امروز جامعه به گونه‌ای است که اگر مسائل  تربیتی و اخلاقی جدی گرفته نشود و فعالیت‌های علمی و عملی در این عرصه صورت نگیرد، نه تنها مسائل اخلاقی در معرض خطر قرار می‌گیرد، بلکه مسائل اعتقادی نیز از این آسیب در امان نمی‌ماند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به آیات قرآن که رفتارهای غیر اخلاقی را سلب کننده ایمان افراد معرفی می‌کند،‌ تصریح کردند: ترک مسائل اخلاقی و روی آوردن مردم به امور غیر اخلاقی موجب نفاق در دل می‌شود و عقاید را تضعیف می‌کند؛ به این معنی که اگر قلبی با اعمال زشت آلوده شد، دیگر جایی برای توحید ندارد.

ایشان ادامه دادند: تجربه‌های عینی نیز گواه این مسئله است؛ به طوری که اگر تحقیق میدانی از انحرافات جوان در عرصه فکری آنها انجام شود، قطعاً نتیجه این است که منشأ انحرافات  یک رفتار غیر  اخلاقی بوده و آهسته آهسته در جریان انحرافات اخلاقی و فکری افتاده است.

ایشان با بیان این که ضعف مسائل اخلاقی، موجب به وجود آمدن مفاسد اجتماعی می‌شود، یادآور شدند: امروز بر اثر کم‌توجهی به مسائل اخلاقی، بعضی ناهنجاری‌ها به وجود آمده است که شاید در 20 سال گذشته وجود چنین مسائلی  در جامعه به ذهن کسی هم راه نمی‌یافت.

* پشت پرده مفاسد اجتماعی

آیت‌الله مصباح یزدی با تأکید بر این که در پشت پرده این اقدامات پشتیبانی‌هایی از خارج کشور وجود دارد که به دنبال ضربه زدن و نابودی اسلام می‌باشد، تاکید کرد: هیچ چاره‌ای جز فعالیت اثباتی و ایجابی در مقابل آنها نداریم؛ هر کاری انجام شود،‌ قانونی وضع گردد و فتوایی داده شود که استفاده از این ابزارهای گناه است،‌ فایده‌‌ای ندارد.

ایشان ادامه دادند: تنها چیزی که می‌تواند اثرگذار باشد، کارهای مثبت در مقابل آنها است. در این کار هم باید عجله کرد تا جوانانی که کامل  گرفتار نشده نجات یابد.

* ترویج اخلاق واجب‌ترین امور است

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)با بیان این که توجه و ترویج مسائل اخلاقی در جامعه از واجب‌ترین امور است، خاطرنشان ساخت:‌ امروز تنها مسئله‌ای که از نظر وجوب و اهمیت می‌تواند با ضرورت اخلاق در جامعه برابری کند، پاسخگویی به شبهات اعتقادی است،‌ولی غیر از این، چیزی مهم‌تر و واجب‌تر از ترویج و جدی گرفتن مسائل اخلاقی نیست.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: حوزه باید با جدیت بیشتر در این عرصه وارد شود؛ به گونه‌ای که مسائل اخلاقی و آنچه از معارف اهل‌بیت(ع) وجود دارد، بر اساس کارهای کارشناسی شده به  جامعه عرضه شود تا انگیزه توجه به اخلاقیات در میان مردم زیاد شود.

آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه با بیان این که آثار علمی زیادی  در عرصه اخلاق وجود ندارد، اظهار داشتند:‌ با توجه به این که روایات اخلاقی نسبت به روایات فقهی کم‌تر  نیست، ولی کارهای علمی گسترده‌ای درباره مسائل فقهی از سوی علما و بزرگان انجام شده است، ولی فعالیت‌هایی که در عرصه اخلاق انجام شده است، زیاد نیست و حتی قابل مقایسه با  آثار فقهی نمی‌باشد.

* نسبت به اخلاق بسیار بی مهری شده است

معظم‌له در پایان با بیان این که نسبت به اخلاق خیلی بی مهری شده است، گفتند: امروز طلاب و فضلا باید به صورت جدی وارد عمل شده و کارهای علمی ارزشمندی انجام دهند تا با این کار، از بسیاری از آسیب‌های اعتقادی و اجتماعی و... در امان باشیم.

 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها