کد خبر: ۲۲۹۳۲
زمان انتشار: ۱۹:۳۸     ۲۰ مهر ۱۳۹۰
مدیر استانی حوزه علمیه تهران:
به گزارش سرویس حوزه و مراجع 598 به نقل از رسا ـ حجت الاسلام و المسلمین خسروشاهی گفت: در وضعیت کنونی جامعه، روش‌های تعلیم و تربیت به شیوه خاصی است که از شرایط جامعه و پیشرفت‌های موجود متأثر شده است و حوزه علمیه نیز در این روش ها بی تأثیر نبوده و نیست.


حجت الاسلام و المسلمین سید محمد باقر خسروشاهی، مدیر استانی حوزه علمیه استان تهران، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مورد روند فعالیت حوزه‌های علمیه ابراز داشت: در حال حاضر در دنیایی زندگی می‌کنیم که مرزهای سابق وجود ندارد و نمی‌توانیم حوزه را جدا از جامعه تصور کنیم.

وی گفت: در وضعیت کنونی جامعه، چگونگی و روش‌های تعلیم و تربیت به شیوه خاصی است که از شرایط جامعه و پیشرفت های موجود متاثر شده است و حوزه علمیه نیز در این روش ها بی تاثیر نبوده و نیست.

حجت الاسلام و المسلمین خسروشاهی افزود: حوزه علمیه اسلوب و چارچوب اصلی خود را حفظ کرده است که این اصول کسب علم برای رضای خداوند و تبلیغ و خدمت به اسلام است که چنین تفکر و شیوه ای را در نظام های آموزشی دیگر نمی یابیم.

وی در پاسخ به این شبهه که برخی می‌گویند چندی است که حوزه گام به سوی دانشگاهی شدن با طرح مسائلی مانند تعیین واحد برداشته است، عنوان کرد: مسأله مهمی که مطرح است، اصل و چارچوب تحصیل در حوزه علمیه است که پابرجا است و در آن خللی وارد نشده است؛ اما تغییر مسائلی همچون حضور و غیاب دقیق در حوزه علمیه لازم بوده و حتی در نظام آموزشی قدیم حوزه عده‌ای با استعدادهای فراوان به جهت پیاده‌نشدن یک سری قوانین از مقصد خود باز‌ماندند.

مدیر حوزه علمیه استان تهران خاطر‌نشان کرد: مدیریت حال حاضر حوزه، فرقه‌هایی با شرایط قدیم دارد که به عنوان مثال در قدیم بسیاری از درس‌ها از سوی بزرگان حوزه در منزل خودشان و یا مساجد آنها تدریس می‌شده و در حال حاضر تنها دروس رسمی در حوزه علمیه تدریس می‌شود و این مسأله منافاتی با تبیین مفاهیم اسلام و تعلیم آن ندارد.

وی به پیشرفت‌های فراوان حوزه علمیه نسبت به وضعیت سابق اشاره کرد و گفت: در زمان ‌حضرت آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی(ره)، محصولات فرهنگی حوزه از انگشتان دست تجاوز نمی‌کرد؛ اما در حال حاضر پیشرفت‌های مختلف در جنبه‌های گوناگون همچون انتشار نشریات علمی و پژوهشی صورت گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین خسروشاهی تصریح کرد: وضعیت حوزه علمیه کشور در حال حاضر در تاریخ شیعه و اسلام سابقه نداشته است که هدف والای کسب علم الهی و دین با نظام مدیریتی روز تطبیق داشته باشد و این وضعیت از بهترین وضعیت‌های ممکن است.

وی در ادامه ابراز داشت: فعالیت‌های مختلفی در حوزه علمیه استان تهران برای مدیریت هر چه بهتر مدارس علمیه، طلاب و استادان صورت می گیرد که یکی از فعالیت های مهم در این راستا، تشکیل و برگزاری جلسات شورای مدیریت حوزه علمیه تهران است.

مدیر حوزه علمیه استان تهران افزود: نشست این شورا هر دو هفته یک‌بار، به صورت منظم در حوزه علمیه استان تهران برگزار می‌شود و از تصمیمات مهمی که می‌توان به آن اشاره کرد، برگزاری مراسم افتتاحیه حوزه های علمیه خواهران و برادران استان تهران با حضور حضرت آیت الله مکارم شیرازی بود.

حجت الاسلام و المسلمین خسروشاهی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از تصمیمات مهم شورای مدیریت حوزه علمیه استان تهران، تصمیم‌گیری درباره سفر مدیران منتخب حوزه های علمیه استان تهران به کشور های سوریه و لبنان بود که این سفر با موفقیت انجام شد و مورد رضایت جدی مدیران قرار گرفت.

وی ادامه داد: تلاشمان را در جهت تداوم برگزاری چنین سفرهایی برای مدیران و نخبگان حوزه علمیه تهران به کشورهای مختلف اسلامی خواهیم کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها