کد خبر: ۲۲۹۲۰۳
زمان انتشار: ۱۲:۰۴     ۲۱ خرداد ۱۳۹۳
در نقد سخنان اخیر اسحاق جهانگیری:
دفاع از توافقنامه ژنو با تهديد منتقدين، انگ زدن به ايشان، كلي‌گويي، سنگ اندازي در تشكيل جلسات نقد و... ميسر نمي‌شود. اگر دولت يازدهم توافقنامه ژنو را واقعا قابل دفاع مي‌داند، آستين بالا زند و مصداقي و مورد به مورد دفاع كند و يا بين منتقدان و اعضاي تيم مذاكره كننده جلسات مناظره تشكيل دهد و قضاوت را به عهده مردم بگذارد به شرط آن‌كه اگر نظر مردم برخلاف نظر دولت بود سريع‌القلم ديگري پيدا نشود كه...
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، اسحاق جهانگيري عصر روز شنبه در مراسم تجليل از دانشجويان نمونه سال 1392 كشور، با اشاره به برخي افراد كه خواسته يا ناخواسته قصد دارند دولت را وارد حاشيه كنند اظهار داشت: امروز در فضاي بين‌المللي قوي‌ترين تيم ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران در حال تلاش و مذاكره است و ضمن اين كه با قاطعيت از دستاوردها و حقوق هسته‌اي ملت ايران دفاع مي‌كند، زير بار حتي يك كلمه زور نرفته و مصمم است تا از طريق گفت وگو و مذاكره حقوق ملت ايران را احيا كند.

جهانگيري با بيان اين‌كه با تلاش‌هاي دولت تدبير و اميد، بنيان تحريم‌ها امروز شكسته شده خاطرنشان كرد: اين‌كه گفته مي‌شود آن‌چه در توافقات ژنو حاصل شده اجرا نگرديده است حرف صحيحي نيست و دولت با جديت اين تعهدات را پيگيري مي‌كند.

البته سخنراني نسبتاً مفصل آقاي معاون به همين چند جمله ختم نشد و گفتني‌ها در مورد اظهارات وي فراوان است اما در مورد همين اندك هم نكات حائز اهميتي وجود دارد كه در ادامه تقديم مي‌شود.

1- اين‌كه آقاي معاون مي‌گويد افرادي خواسته يا ناخواسته قصد دارند دولت را وارد حاشيه كنند سخن درستي است به شرط آن‌كه روي سخن در درجه اول متوجه دولتمردان باشد. در غير اين صورت بايد به ايشان گفت «اول يه سوزن به خودت بزن بعد يه جوال دوز به ديگران». مطرح كردن مكتب نياوران، سيلي زدن فرماندار به پليس راهور به دليل اعمال قانون در مورد وي، دغدغه رفع فيلتر فيسبوك از سوي آقاي وزير، انتقاد از هيآت مذهبي در جمع يهوديان، انتصاب فرد توهين كننده به حضرت امام در دانشگاه آزاد، عزل مديران ارزشي و جايگزيني افراد مرتبط با فتنه88 و... همه گوشه‌اي از حاشيه‌هايي است كه دولتيان خود به آن دامن زده‌اند و گويا اين حاشيه‌ها ادامه خواهد داشت. بي‌گمان اگر دولت مانع حاشيه سازي از درون شود، بخش عمده دغدغه آقاي معاون اول رفع مي‌شود.

2- آقاي جهانگيري، تيم ديپلماسي دولت يازدهم به سرفرماندهي محمدجواد ظريف را قوي‌ترين تيم ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران مي‌نامد در حالي كه خروجي اين تيم تنها توافقنامه موسوم به ژنو است. در مورد ايراد و اشكالات توافقنامه قوي‌ترين تيم ديپلماسي! بحث‌هاي زيادي شد و حتي رئيس‌جمهور تعابير ناپسندي در مورد منتقدين آن به كار برد كه تكرارش صحيح نيست و در ادامه از اساتيد دانشگاه خواست در دفاع از توافقنامه ژنو به ميدان بيايند كه از آن تاريخ تاكنون اين درخواست با سكوت معناداري از سوي جامعه علمي كشور همراه شده است. آقاي جهانگيري! چرا اساتيدي كه حتي حاضرند براي روي‌كار آمدن فرد مرتبط با فتنه88 به عنوان وزير علوم تومار امضا كنند و اين بدنامي را براي خود بخرند، حاضر نيستند به خواست رئيس‌جمهور در دفاع از توافقنامه وارد ميدان شوند؟ دليل آن روشن است، ايرادات وارد بر توافقنامه به‌حدي جدي و زياد است كه دفاع از آن جايگاه علمي شان را دچار خدشه مي‌كند.

3- آقاي جهانگيري! منظور شما از اين‌كه گفتيد تيم مذاكره كننده ايراني با قاطعيت از دستاوردها و حقوق هسته‌اي ملت ايران دفاع مي‌كند و زير بار حتي يك كلمه زور نرفته چيست؟ آيا تكميل نيروگاه آب سنگين اراك، ادامه توليد و در اختيار داشتن اورانيوم 20 درصد براي مصارف علمي، نصب نسل جديد سانتريفيوژها در سايت فردو، تداوم تحقيق و توسعه در دانش هسته‌اي از دستاوردها و حقوق هسته‌اي ملت ايران نبود؟ پس از توافقنامه مذكور اين دستاوردها به چه سرنوشتي دچار شده‌اند؟ اگر نابود كردن اورانيوم 20 درصد آن هم به دست خودمان با ميل و رغبت بوده، ستاده تيم ايراني براي كشور در مقابل اين امتياز هبه شده به دشمن چه بوده است؟ و اگر حرف زور بوده چرا خلاف آن را ادعا مي‌كنيد؟

4- معاون اول رئيس‌جمهور در مقام دفاع از دولت و تيم مذاكره كننده هسته‌اي مي‌گويد: بنيان تحريم‌ها امروز شكسته شده و اين‌كه گفته مي‌شود آن‌چه در توافقات ژنو حاصل شده اجرا نگرديده است حرف صحيحي نيست. جالب اين‌كه اكبر تركان مشاور ارشد رئيس‌جمهور در مصاحبه‌ با نشريه فايننشال‌تايمز اذعان كرده است كه تهران تاكنون نتوانسته به بخش اعظم عوايد وعده داده‌شده در توافق هسته‌اي موقت با 1+5، دست يابد. به گفته تركان در حالي كه كم‌تر از 50 روز به پايان توافقنامه ژنو زمان مانده با اين حال ايران تاكنون توانسته 50 درصد از پول‌هاي وعده داده شده يعني مبلغي حدود دو ميليارد دلار را از حساب‌هاي بلوكه شده خارج كند ولي همچنان امكان برداشت اين پول‌ها وجود ندارد. چه خوب است اعضاي دولت محترم قبل از اظهار نظر متن سخنان خود را با هم مرور كنند تا اين‌گونه ضد و نقيض سخن نگويند. اگر قرار بود 4 ميليارد از 100 ميليارد دلار دارايي بلوكه شده ايران پس از ماه‌ها مذاكره از يك حساب به حساب ديگر جابجا شود و در نهايت هم قابل برداشت نباشد چه نيازي بود قوي‌ترين تيم مذاكره كننده! را به ميان گرگ‌ها بفرستيم تا در نهايت مجبور شويم به انتظار وعده‌هاي سر خرمن غربي‌ها بنشينيم؟ آيا اين اتفاق را مي‌توان شكسته شدن بنيان تحريم‌ها نام نهاد؟ لابد رئيس قوي‌ترين تيم مذاكره كننده! جمهوري اسلامي براي اظهارات اخير همتاي امريكايي خود كه گفته است «رئيس جمهور، رشته‌اي از تحريم‌ها را وضع كرد كه در واقع نوعي توانمندي براي كشاندن ايران پاي ميز مذاكره بود. ما اكنون در ميانه مذاكرات هستيم. همه موافقند كه نظام تحريم‌ها استوار به جاي مانده است. سلاح‌هاي هسته‌اي يا برنامه هسته‌اي ايران مهار و به عقب رانده شده است و ما زمان گريز ايران را افزايش داده‌ايم، اين يك موفقيت است» پاسخي شايسته در انبان دارد! يادمان نرود منظور جان كري از «رئيس‌جمهور» همان كسي است كه روحاني پس از مكالمه تلفني با وي در مراجعت از آمريكا، او را فردي باهوش و مؤدب خواند.

5- سخن آخر اين‌كه دفاع از توافقنامه ژنو با تهديد منتقدين، انگ زدن به ايشان، كلي‌گويي، سنگ اندازي در تشكيل جلسات نقد و... ميسر نمي‌شود. اگر دولت يازدهم توافقنامه ژنو را واقعا قابل دفاع مي‌داند، آستين بالا زند و مصداقي و مورد به مورد دفاع كند و يا بين منتقدان و اعضاي تيم مذاكره كننده جلسات مناظره تشكيل دهد و قضاوت را به عهده مردم بگذارد به شرط آن‌كه اگر نظر مردم برخلاف نظر دولت بود سريع‌القلم ديگري پيدا نشود كه...

 سعيد دره شيري
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها