احمد نعمت بخش روز دوشنبه در گفت و گویی تلویزیونی تصریح کرد: در جلساتی که
شورای رقابت با خودروسازان برگزار کرد، متقاعد شد که خودروسازان با قیمت
فعلی زیانده هستند.
وی با اشاره به فرمول قیمت گذاری شورای رقابت،
اظهار داشت: علاوه بر فاکتورهای متغیر تورم بخشی و بهره وری، شاخص کیفیت
نیز به فرمول شورای رقابت نیز اضافه شد.
دبیر انجمن خودروسازان با
اشاره به سخنان معاون برنامه ریزی و نظارت راهبری رییس جمهور مبنی بر عدم
افزایش قیمت خودرو، گفت: با توجه به این تاکید معاون رییس جمهوری اما وزیر
صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که چنین بحثی مطرح نشده است.
** افزایش قیمت خودروها عامل فشار بر مردم است
عضو
کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این برنامه با اشاره به نقش مجلس در
ساماندهی بازار خودرو، گفت: از نظر خودروسازان برای ساماندهی بازار خودرو
باید قیمت ها افزایش یابد.
سیدهادی حسینی تصریح کرد: از نظر مردم
باید به این موضوع نگاه شود که افزایش قیمت خودرو باید همراه با افزایش
کیفیت و خدمات باشد که متاسفانه در حال حاضر این دو موضوع در کنار یکدیگر
نیستند.
وی با بیان اینکه افزایش قیمت خودروها عامل فشار بر مردم
شده است، گفت: در حال حاضر بخشی از سوء مدیریت صنعتی کشور بر دوش مردم قرار
گرفته که روش این باید اصلاح شود.
حسینی اضافه کرد: اگرچه خودروسازان باید روی پای خود بایستند اما این موضوع به مدیریت منسجم نیاز دارد.
این
نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نیاز خودروسازان به افزایش قیمت و
از طرف مقابل، فشار این افزایش قیمت بر مردم، اکنون به چالشی در صنعت خودرو
تبدیل شده که باید برای حل آن برنامه ریزی کرد.
** هیچ ظرفیتی برای افزایش قیمت خودرو وجود ندارد
رییس
دانشکده خودروسازی دانشگاه علم و صنعت نیز گفت: صنعت خودروسازی در دنیا به
طور میانگین بین 5 تا 7 درصد سود دارد اما در ایران این میزان به بیش از
38 درصد رسیده است.
محمد حسن شجاعی ادامه داد: باید بررسی شود که
خودروسازان کشور طی 15 سال گذشته در چه اوضاع و احوالی قرار داشتند و با چه
سیستمی مدیریت شدند.
وی افزود: خودروسازان اگرچه می گویند در چند
سال اخیر زیان کرده اند اما هیچ وقت حاضر نیستند بگویند پیش از این به چه
میزان سود بردند.
شجاعی با بیان اینکه سیستم قیمت گذاری خودرو از
ابتدا در کشور اشتباه بوده است، گفت: در ایران برخلاف سایر کشور ها،
خودروسازان سود را ثابت نگه می دارند و برای جبران هزینه های تمام شده،
خواهان افزایش قیمت ها هستند و هیچ گاه حاضر نیستند از سود خود کم کنند.
به گفته وی، بزرگترین حمایتی که از خودروسازان طی دهه های گذشته به عمل آمد باعث ایجاد انحصار در این صنعت شده است.
رییس دانشکده خودروسازی تصریح کرد: در حال حاضر هیچ ظرفیتی برای افزایش قیمت خودرو با کیفیت های فعلی وجود ندارد.