کارشناس مطالعات زنان و خانواده سازمان
بسیج دانشجویی با بیان اینکه سوژههای سینماگران، از قشر چادری کاملاً
خالی شده است، گفت: از جمله راهکارهای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در رسانه،
تغییر نگرش متولیان عرصه رسانه است.
نفیسه کاظمی در گفتوگو با فارس با
بیان اینکه کارگردانها و تهیهکنندگان سعی میکنند واقعیتهایی که در
جامعه مشاهده میکنند را در قالب فیلم و سریال انعکاس دهند، اظهار داشت:
اگرچه بخشی از تصاویری که در رسانهها منعکس میشود، جزء واقعیتهای جامعه
است اما نمایش این چنینی زنان محجبه در فیلمها و سریالها در واقع موجب
کمرنگ جلوه دادن نقش عفاف و حجاب در رسانه ملی و سینماست.
وی عنوان کرد: این گونه نمایش زنان
محجبه در فیلمها و سریالها موجب میشود تا نسل جوان از حجاب گریزان شوند
چرا که نسل جوان گمان میکنند زنی با حجاب که با فرهنگ عفاف رشد یافته است،
نمیتواند به لحاظ جایگاه علمی، اقتصادی و فرهنگی به رشدی که ایدهآل
جوانان و نوجوانان است، برسد.
کارشناس مطالعات زنان و خانواده سازمان
بسیج دانشجویی افزود: از آسیبهای دیگر این نوع به تصویر کشیدن زنان،
متزلزل شدن خانوادههاست چرا که برای جذابتر جلوه دادن کاراکترها اغلب در
فیلمها و سریالها از زنانی استفاده میشود که در رفتار و فرهنگ آنها
ریشه فمینیستی مشاهده میشود.
وی بیان کرد: علیرغم تمام موارد ذکر
شده، باز هم جای امیدواری است که زنان محجبه و چادری که در فیلمها و
سریالها نمایش داده میشوند، خانواده برای آنها رکن اساسی محسوب میشود
اما پرستیژ اجتماعی که برای این قشر از جامعه در فیلمها و سریالها نمایش
داده میشود، باید تغییر یابد.
کاظمی با اشاره به اینکه القاکنندگی از
ویژگیها و در حقیقت به عنوان جادوی رسانه محسوب میشود، افزود: سوژههای
سینماگران از قشر چادری کاملاً خالی شده است.
وی از جمله راهکارهای گسترش فرهنگ عفاف و
حجاب در رسانه، به تغییر نگرش متولیان عرصه رسانه اشاره کرد و گفت:
میتوان از خواص ذاتی رسانه به جادوی فکری مخاطب اشاره کرد؛ این جادوی فکری
به حدی است که مخاطب هر خوراک فکری که به وی منتقل میشود را همان لحظه
میپذیرد، بر این اساس کارگردانها و فیلمنامهنویسان باید تلاش کنند تا
آثار آنها نه خیلی سیاه و نه خیلی سفید بوده بلکه هرچه بیشتر به واقعیات
جامعه نزدیک باشد.