کد خبر: ۲۲۷۲۵
زمان انتشار: ۲۳:۵۳     ۱۸ مهر ۱۳۹۰
شیرازنا؛ یکی ازکارهای حرفه ای که تقریبا در بین اهالی رسانه عمومیت دارد گنجاندن یک پیام خاص در متن خبر است این پیام می تواند تبلیغی از یک فرد،گروه و یا یک کالا باشد.

اما مسئله اینجاست که  اگر در بین عموم جامعه آن جریان ، گروه ،فرد وکالا دارای چهره ای ناموجه باشد این پیام به صورت ناخودآگاه در جهت موجه کردن یک گروه  ،شخص و جریان خود را نشان می دهد.

در نگاه اول این کار بسیار ساده است اما همین کار به ظاهر ساده خود دارای پیچیدگیهای خاص حرفه ای از یک سو و  از سوی دیگر نیاز به ارتباطات گسترده  با «قدرت » دارد.

اینجاست که ارتباط دوسویه رسانه و «قدرت»  شکل می گیرد، رسانه «قدرت » را تبلیغ می کند و «قدرت » رسانه را حمایت مالی، و باقی ماجرا نیاز به گفتن ندارد.

اما این کار ساده و البته حرفه ای می تواند به راحتی و با یک عمل غیر حرفه ای خنثی و یا فاش شود.

 روزنامه خبر جنوب در هفدهم مهرماه خبر حضور جاسبی را در مراسم  افتتاح سایت بزرگ دانشگاه آزاد بیضاء در صفحه اول خود درج کرد.

اما هنگامی که برای خواندن متن خبر به دنبال صفحه ۲۴ هستید متوجه می شوید صفحه ۲۴ همان صفحه ضمیمه نیازمندیهای خبر جنوب است یا بهتر می توان گفت صفحه آگهی.!

این روزنامه کل صفحه را با اندازه فونت متفاوت به خبرحضور ریاست عالیه دانشگاه آزاد و همراهان درمراسم افتتاح دانشگاه آزاد واحد بیضا اختصاص داده است اما مشخص نشده است که این یک خبر است یا آگهی که به خاطر آن مبلغ هنگفتی دریافت شده است و فقط به نظر می رسد دوستان حرفه ای خبر جنوب حذف عبارت «آگهی » را بالای صفحه فراموش نموده اند.!

از این دست «به ظاهر خبر»ها  و گزارشها  قبلا هم در رسانه ملی مصداق دارد.

به عنوان مثال دریک گزارش که به طور مکرراز شبکه های تلویزیونی پخش شد و عموم جامعه ، به قصد اطلاع یافتن از روندساخت مسکن مهردر کشور آن را ، دنبال می کردند غافل از اینکه یک آگهی است و متاسفانه این موضوع به طور واضح مشخص نشده بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها