به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، اگرچه طبق ادعای مسئولین مذاکره کننده ایرانی و برخی اعضای هیئت دولت، تعاملات کشتیرانی با ایران -بنابر مفاد توافقنامه ی ژنو- مشمول تعلیق تحریم ها بوده است، اما سایت خبری گلف بیزنس در مطلبی پرده از واقعیتی تلخ برداشت تا باز هم نگرانی از تاثیرات معاهده ژنو بیشتر از پیش گردد.
گلف بیزنس نوشت: "اگرچه طبق آنچه در ژنو توافق شد، در
تحریم های بخش کشتیرانی تخفیف هایی اعمال شده است، اما هنوز هم این شرکت ها از
تعامل با ایران دوری می کنند!” در مطلب مذکور که به نقل از رویترز درج گردیده آمده
است: "خطوط جهانی کشتیرانی به دلیل پابرجا بودن تحریم های بخش بیمه و بانکداری به
نحو فزاینده ای از تعامل با ایران دوری می کنند” به طوریکه تخفیف تحریم های
کشتیرانی اثری بر بهبود این بخش در ایران نداشته است.
آقای داوگ ماگ از شرکت حقوقی کلاید اند کو در گفتگو با رویترز خاطرنشان کرد: "دلیل ترس شرکت های غیرامریکایی از تعامل با ایران، ترس از تحریم های بانکی است. بدین ترتیب که شرکت های مجازات شده نمی توانند با دلار امریکا معامله کنند. شرکت های کشتیرانی هم اگرچه به خودی خود مانعی درخصوص تعامل با ایران ندارند اما بدلایل اینچنینی از این کار سر باز می زنند. زیرا معاملات آنها با دلار امریکا صورت می گیرد و این مسئله بدین معنی است که تعامل با ایران باعث می شود این شرکت ها در معرض خطر جدی کنارگذاشته شدن از سیستم مالی و پولی ایالات متحده قرار بگیرند.”
همچنین، خبرها حاکی از این است که گروه امریکایی اتحاد علیه ایران هسته ای (UANI) متشکل از سران سابق سازمان اطلاعات امریکا و انگلیس هنوز هم شرکت های کشتیرانی اروپایی را در هر معامله ای که با ایران دارند شدیدا زیر ذره بین قرار می دهند! این مسئله خود باعث اضطراب این شرکت ها از معامله با ایران است.
مارک والاس یکی از مقامات گروه UANI نیز خاطرنشان کرد: "ریسک معامله با ایران هنوز بسیار بالاست و باید صبر کرد.” این در حالی است که تخفیف ها در تحریم های ظالمانه علیه ایران موقت بوده و بزودی با پایان یافتن مهلت شش ماهه، اعمال تحریم ها از سر گرفته خواهد شد؛ مگر اینکه توافق جامع نهایی حاصل شود.
شیطنت دیگر امریکا و متحدانش در بی اثر کردن تخفیف تحریم های حمل و نقل دریایی، این بوده که به استعلام شرکت های کشتیرانی درخصوص قانونی بودن نوع معامله ای که در صدد انجام آن هستند پاسخی داده نمی شود! بدین صورت که به عنوان مثال شرکت الف قصد معامله با ایران را دارد تا حمل و نقل بخشی از صادرات قانونی ایران به کشورهای دیگر را انجام دهد. مدیر شرکت الف به مقامات ذیربط در امریکا و انگلیس نامه نوشته و استعلام می کند که آیا معامله ی ما با قوانین شما همخوانی دارد یا خیر؟ اما هیچگه به این استعلام پاسخی داده نمی شود! به همین دلیل، شرکت ها نمی توانند ریسک مجازات بانک های امریکایی را پذیرفته و با ایران معامله نمایند.
مشکل دیگر، عدم پوشش بیمه ی معاملات کشتیرانی با ایران است. شرکتهای کشتیرانی نمی توانند این خطر را بپذیرند که بدون بیمه ی مناسب محموله ای را به ایران منتقل کرده یا از بنادر آن بار بزنند. تحریم ایران در مسئله بیمه نیز دلیل دیگری بر ناکارمدی تخفیف تحریم های بخش کشتیرانی است.
جالب اینکه آقای ترکان در مصاحبه با رسانه های بین المللی به خبرنگار فایننشال تایمز گفته بود: "تحریم ها ... در بخش هایی نظیر کشتیرانی، بیمه، پتروشیمی و هوافضا کاسته شده است!” فایننشال تایمز می نویسد برخی مقامات غربی ایران را متهم کرده اند که هنوز شایستگی لازم برای استفاده از اثرات مثبت تخفیف تحریم ها را پیدا نکرده، و این مسئله، دلیل عدم اجازه به ایران برای برداشت بیش از 50% از 4.2 میلیارد دلار از محل تخفیف تحریم هاست!
غرب با فریبی که درخصوص تخفیف های اخیر در تحریم ها به ایران داده است یک بار دیگر ثابت کرد امتیازاتی که تیم مذاکره کننده ایران در توافق ژنو به طرف مقابل داد دستاوردی در پی نداشته است.