کد خبر: ۲۲۶۵۴۳
زمان انتشار: ۱۳:۰۹     ۰۸ خرداد ۱۳۹۳
پروژه نخستین ترن هوایی کشور که به لطف و توجه دولت گذشته در شهر قم بنیان گذاشته شد به دلیل فراز و نشیب‌های مختلفی که تا به حال داشت، راکد مانده است و خبری از اجرایی شدن آن نیست و فقط هر چند وقت یک‌بار از سوی مسئولان واکاوی می‌شود، سپس پرونده آن بسته شده و در گوشه‌ای گذاشته می‌شود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، پروژه نخستین ترن هوایی کشور که به لطف و توجه دولت گذشته در شهر قم بنیان گذاشته شد به دلیل فراز و نشیب‌های مختلفی که تا به حال داشت، راکد مانده است و خبری از اجرایی شدن آن نیست و فقط هر چند وقت یک‌بار از سوی مسئولان واکاوی می‌شود، سپس پرونده آن بسته شده و در گوشه‌ای گذاشته می‌شود.
 

در همان روزهای نخست که طرح اجرای منوریل مطرح شد بحث های مختلفی به گوش می رسید و برخی از کارشناسان شورای شهر ایجاد منوریل را در راستای اهداف غیرعمرانی و ترافیکی قم می دانستند.

 

پس از مدتی بحث عبور منوریل از بالای حرم مطهر نیز خبرساز شد و چالش های زیادی را به وجود آورد. برخی از کارشناسان شهرسازی بر این عقیده بودند که عبور منوریل از بالای صحن حرم یک فاجعه شهرسازی است. روحانیون قم نیز عبور منوریل را خدشه به حریم حرم عنوان کردند.

 

به دنبال همه این حرف ها و حدیث ها سرانجام در جلسه شورای سازمان قطار شهری، عبور منوریل از زیر سطح در مقابل حرم مطهر به تصویب نهایی رسید.

 

سال ها گذشت و این پروژه روند چشمگیری نداشت و هر از گاهی دیده می شد که کارگران مشغول فعالیت هستند که پس از مدتی کارشان متوقف می شد تا این که با انتصاب شهردار جدید، پیگیری ها برای شروع عملیات اجرایی منوریل آغاز شد.

 

وی ابراز امیدواری کرد اگر اعتبار تامین شود، بتوانیم مرحله اول را تا سه ماهه اول 93 به بهره برداری برسانیم.

 

محمد دلبری افزود: از آنجا که ساخت پروژه قطار شهری قم با توجه به موضوع زیرساخت های حمل و نقل بر عهده دولت است، بر اساس توافق صورت گرفته در برنامه پنجساله قرار بود که 50 درصد بودجه قطار شهری را دولت و 50 درصد را شهرداری تامین کند.

 

وی با بیان این که تلاش های زیادی برای افتتاح فاز اول منوریل صورت گرفته، گفت: مشکلات زیادی بر سر راه این پروژه قرار داشته که تخصیص نیافتن بودجه به طور کامل و بحث تحریم از جمله این مشکلات است.

 

وی با اشاره این که اجرای پروژه منوریل نیازمند تجربه است، عنوان کرد: با توجه به این که این پروژه برای نخستین بار در کشور به اجرا درمی آید بنابر این تجربه اول مسئولان است و از طرفی تمام تلاش خود را به کار بردیم تا کارهای مربوط به منوریل توسط متخصصان ایرانی در کشور انجام شود.

 

شهردار قم یکی دیگر از دلایل طولانی شدن پروژه منوریل را تولید تیرها در محل پروژه دانست و بیان کرد: به دلیل مشکلات ترافیکی در تولید تیرها وقفه ایجاد می شود.

 

وی با تأکید بر تسریع در روند تکمیل طرح منوریل قم گفت: تکمیل طرح منوریل با شتاب بیشتری پیش خواهد رفت. دلبری با اشاره به این که تمامی افراد حقیقی و حقوقی ذی ربط در این پروژه باید حداکثر توان خود را برای تسریع در روند تکمیل آن بگذارند، افزود: باید با عزمی ملی و مدیریتی جهادی وعده هایی را که به مردم داده ا یم جامه عمل بپوشانیم.

 

شهردار قم با بیان این که ما آمادگی همکاری و تعامل با شرکت های خصوصی داخلی و خارجی را داریم، گفت: بخش خصوصی می تواند از ظرفیت بالای سرمایه گذاری در قم استفاده کند. در مورد طرح منوریل صحبت هایی انجام شده که هنوز به توافق نهایی نرسیده ایم، اما شهرداری قم آمادگی لازم برای همکاری با این شرکت هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم را دارد.

 

منوریل نیازمند 250 میلیارد تومان اعتبار

 

سیدمحمد آتش زر، رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز از هزینه 250 میلیارد تومانی برای این پروژه خبر داد و گفت: تأسیسات، واگن ها و ریل ها خریداری شده که در انبارها نگهداری می شود و تاکنون 250 میلیارد تومان هزینه شده است.

 

وی دلیل اجرای کند پروژه را مشکلات مالی دانست و افزود: تمام پیگیری های لازم صورت گرفته تا این پروژه با اولویت به اجرا درآید و برای ادامه آن نیازمند 250 میلیارد تومان دیگر هستیم.

 

محمود براتی، راننده تاکسی نیز با بیان این که این پروژه نیمه کاره چهره شهر را زشت کرده است، گفت: در بسیاری از خیابان ها شاهد ریزه کاری هایی مانند کندن چاله، آسفالت های تکه ای و دیگر موارد هستیم که اگر یکبار و به طور منظم به آنها پرداخته شود قطعا نیازمند کنده کاری هرروزه نخواهد بود.

 

وی افزود: شهر قم در شرایط کنونی مانند کارگاهی شده که در هر قسمت آن یک پروژه در دست اجراست و اگر این پروژه ها روند صعودی داشته باشد قطعا نما و منظر شهر زیباتر می شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها