هر چند روح کلی حاکم بر دیدار اخیر نخبگان با رهبر معظم انقلاب اسلامی، تأکید متقابل ایشان و نخبگان جوان بر پرشتابتر شدن رشد علمی کشور و بررسی موانع و تلاش برای رفع آنها بود اما برخی محورها و سخنان حاشیهای در این دیدار نیز از مواردی بود که شاید به دلیل توجه رسانهای به موضوع تولید علم، کمتر به آن پرداخته شد. این در حالی است که تاکید و توجه ویژه رهبر معظم انقلاب از اهمیت ویژه آنها حکایت دارد.
به گزارش رجانیوز، موضوع" آقازادگی فرهنگی" که توسط یکی از دختران نخبه کشور در محضر رهبر انقلاب مطرح شد و توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به این موضوع، یکی از محورهای کمتر دیده شده دیدار رهبر معظم انقلاب و نخبگان است.
مهتاب ترک بیات دانشجوی عکاسی دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و از نخبگان جوان کشور، در سخنان خود در محضر رهبر معظم انقلاب، با اشاره به پدیده کمتر دیده شده "آقازادگی فرهنگی" از آفتهای این پدیده سخن گفت که این سخنان وی با توجه جدی رهبر انقلاب و درخواست ارائه گزارش برای بررسی بیشتر این پدیده روبرو شد.
در ادامه متن سخنان مهتاب بیات در باره این پدیده و واکنش رهبر انقلاب را میخوانید. پدیده آقازادگی فرهنگی، پدیدهای است که به نظر میرسد جای بررسی زیادی را در رسانههای کشور دارد.
بسم رب الحسین (علیه السلام)
سلام علیکم
امروز در دوره ای از آخرالزمان، ظهور امام عصرمان را به انتظار هستیم که رویش و حرکت های نسل جوان در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه کشور با حضور جوانان مومن در دانشگاه ها، رونق گرفته است.
این روند در سالیان اخیر کاملا قابل رویت است که نیروهای تازه نفس، خلاق و علاقه مند متعهد به انقلاب وارد این عرصه حساس شده اند. و این اقبال، فضایی امید بخش، با نگاه روشن به آینده را ترسیم می کند.
البته این پتانسیل مثبت محدود به چند رشته خاص نیست و در تمام رشته های هنری ظهور و بروز دارد. و این، در ادامه پیشرفت فراوان سه دهه گذشته است که در سالهای اخیر شتابی فزاینده گرفته. اما همانطور که مورد تایید شما نیز هست: هنوز تا آن جایگاه واقعی و فتح قله ها، فاصله ها داریم.
البته در این مسیر موانعی نیز بر سر راه هست. دست انداز هایی که با ایجاد دلزدگی یا کم انگیزگی در این نیروهای جوان، گاهی موجب کند شدن حرکت یا توقف می شود.
ان شا الله صحبت شفاف درباره این مشکلات در این جلسه، بتواند با عنایت شما برای قشر جوان اهل فرهنگ و هنر راهگشا تر از همیشه باشد. هرچند که فرزندان شما در دانشکده های هنر به مانند تمام عرصه ها این مشکلات و مزاحمت ها را به هیچ می انگارند و چشم به دستور و گوش به فرمان شما با عزت به فعالیت خود ادامه می دهند.
در اینجا به دو مورد اشاره می شود.
بخش اول مربوط به فضای دانشگاهی رشته های هنری است.
در فضای دانشگاهی این موانع از یک سو به طرح درسهای قدیمی باز می گردد؛ به منابع درسی که بر پایه های غربی استوار است و همچنان جای خالی تفکر متفکران بومی در قاب آن دیده می شود. به راستی چرا هنوز نظرات و کتب افرادی چون شهید آوینی جزو منابع درسی دانشگاه های هنر نیست؟
البته نظیر این مشکلات در علوم انسانی هم وجود دارد. اما در وادی هنر توجه دوباره می طلبد چرا که خروجی هنرمستقیما بر روح مردم جا معه اثر می گذارد؛ و نوع تفکر، در پس زمینه خلق هر اثر هنری نقش جدی ایفا می کند.
تعداد کم دانشگاههای تخصصی، کمبود امکانات فنی در دانشگاههای موجود، بی توجهی برخی اساتید به آرمان اسلامی و هنر انقلابی، در کنار توجه به تکنیک دور از محتوا آفتهای دیگری است که دانشجویان با آن دست به گریبانند.
*بخش دوم پدیده ای اجتماعی- فرهنگی است که از آن با عناوینی چون اشرافیت فرهنگی یا آقازاده های فرهنگی یاد می شود. خاستگاه این پدیده، فرزندان خانواده هایی هستند که طبقه مسئولین و چهره های فرهنگی را نیز شامل می شود. تحصیل فرزندان این خانواده ها در مدارس غیر دولتی با سبک و سیاق متفاوت و هزینه های بالا در کنار انباشت فرهنگی، گستردگی اطلاعات و دسترسی هایی که به واسطه موقعیت خانوادگی خود دارند موجب رشد یافتن آنها در فضایی می شود که با واقعیت های جامعه فاصله دارد.
ورود این نسل به دانشگاه و پس از آن حضور در عرصه فرهنگ و هنر متعهد امری ذاتا نیکو است، اما این افراد به عنوان درگاه و کلید اتصال به مسئولین مورد توجه ویژه و متفاوتی قرار می گیرند و این امر در کنار ترجیح داده شدن این افراد به دیگر نیروهای فعال و خوش فکر در سپردن کارها، از سویی موجب دلزدگی برخی نیروهای شایسته و مخلص می شود و از سوی دیگر سرعت پیشرفت بالا و بعضا عجیب این جوانان را در تصدی مناسب و مسئولیتها به همراه دارد.
امروز این مسئله در بین فعالین عرصه فرهنگ و هنر به خوبی قابل لمس است و مصادیقی برای آن وجود دارد. اما به خاطر نوع مسئله و حساسیت عرصه، من و جوانانی چون من چاره مشخصی به غیر از سکوت و مدارا برای مواجهه با آن نیافته ایم و همین می تواند در بلند مدت، دلسردی هایی را در نیروهای جوان خوش فکر به وجود آورد.
والسلام علیکم
واکنش رهبر انقلاب به موضوع آقازادگی فرهنگی
رهبر انقلاب در واکنش به طرح موضوع آقازادگی فرهنگی این موضوع را بسیار مهم و جدید عنوان کرده از دانشجویان خواستند تا در این زمینه گزارشاتی را تهیه کرده و به ایشان برسانند. ایشان در این باره فرمودند: " راجع به آن مسئلهى اشرافيت فرهنگى و آقازادههاى فرهنگى كه آن دختر عزيزمان گفتند، من در اين زمينه واقعاً چيزى نشنيدهام. با اينكه تصور خودم اين است كه در مسائل گوناگون گزارشهاى متنوعى را ميشنوم، اما اين براى من خيلى حرف تازهاى بود. ايشان گفتند مصاديقى هم در اختيار دارند. حتماً به من منعكس بشود، يعنى گزارش بنويسيد. واقعاً اگر چنين چيزى هست، خيلى بد است. من چيز قابل توجهى در اين زمينه نشنيدهام. البته ممكن است پسر يا دخترِ فلان مسئول توى دبيرستان يا توى دانشگاه پُز بدهد كه من مثلاً پسر فلانىام، اما اين به صورت يك فرآيند تربيتى دربيايد، تأثيراتى بگذارد بر روى گزينش، بر روى سوادِ بيشتر پيدا كردن و چه و چه، خيلى چيز بدى است. اگر چنين پديدهاى وجود داشته باشد، بايد جلويش را گرفت. من از خانمى كه اين مطلب را بيان كردند، ميخواهم كه اين موارد را بنويسند و براى من ذكر كنند."