کد خبر: ۲۲۶۳۹۵
زمان انتشار: ۱۰:۵۱     ۰۸ خرداد ۱۳۹۳
استیصال اوباما از خاتمه ی جنگ در افغانستان:
اخیرا ایالات متحده در ادامه دخالت های خود در امور لیبی، 1000 تفنگدار امریکایی خویش را در یک کشتی جنگی و در اقدامی پیشگیرانه به سواحل این کشور گسیل داشته است. التهابات ضد امریکایی لیبی در روزهای گذشته به حدی شدت گرفته است که ساعاتی پیش کاخ سفید از اتباع خود در لیبی خواست این کشور را فورا ترک کنند.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، مقامات امریکایی پیشتر اعلام کرده بودند سال 2014 تمامی نیروهای خود را از افغانستان خارج خواهند کرد. اما اخیرا باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده در اظهاراتی خاطرنشان کرد نیروهای امریکایی تا سال 2016 در افغانستان حاضر خواهند بود و حتی پس از آن نیز تعدادی از آنان در این کشور باقی می مانند تا از سفارت امریکا محافظت کرده و در مسائل امنیتی به پلیس افغانستان مشاوره بدهند! بدین ترتیب خروج کامل نیروهای امریکا از افغانستان هیچگاه محقق نخواهد شد.

اما اوباما در سخنرانی روز سه شنبه خود در رُز گاردن کاخ سفید گفت: "ما یاد گرفته ایم اتمام جنگ ها هیچگاه به سادگی شروع آنها نیست.” وی افزود: "ما فهمیده ایم افغانستان مکان خوبی نیست. و البته رسالت ما هم این نیست که آن را به یک مکان خوب تبدیل بکنیم!” این اظهارنظر اوباما در حالی است که در فکت شیت منتشر شده در سایت رسمی کاخ سفید آمده است: "پس از حملات 11 سپتامبر سال 2011، ایالات متحده و افغانستان تصمیم گرفتند با همکاری یکدیگر به خطراتی که صلح و امنیت بین الملل را به مخاطره انداخته بود پاسخ داده و آینده ای امن، دموکراتیک و درخور شأن ملت افغانستان را فراهم آورند.”

اما اینک اوباما بنا به دلایلی دیگر وظیفه ی خود نمی داند آن آینده ی کذایی را برای افغان ها ایجاد نماید! مقامات امریکایی اگرچه تصمیم دارند خلاف وعده ی پیشین خود، نیروهای امریکا را دو سال بیشتر در افغانستان نگه دارند اما تعداد آنها را به شدت کاهش خواهند داد. گفته می شود ارتش امریکا اکنون 32000 نیرو در خاک افغانستان دارد که تا پایان سال 2014 تعداد آنها به حدود 9800 نفر خواهد رسید. البته شنیده ها حاکی است امریکا طی ماه های آینده و همچنین در سال 2015 تصمیم دارد چندین عملیات ضدتروریستی در افغانستان انجام دهد و بنابراین حدود خروج نیروها چندان قطعی نیست.

اما تحلیلگران امریکایی دلایل جالبی برای تغییر تصمیم کاخ سفید مبنی بر مهم نبودن آینده ی افغانستان ذکر کرده اند. اریک اشمیت تحلیلگر روزنامه نیویورک تایمز می نویسد کاخ سفید اکنون رسالت مهم تری بر عهده دارد. در حال حاضر آموزش گروه های شبه نظامی در چهار کشور غرب افریقا (لیبی، نیجر، موریتانی و مالی) از اهمیت بسیار بالاتری نسبت به حضور ارتش امریکا در افغانستان برخوردار است.

اخیرا ایالات متحده در ادامه دخالت های خود در امور لیبی، 1000 تفنگدار امریکایی خویش را در یک کشتی جنگی و در اقدامی پیشگیرانه به سواحل این کشور گسیل داشته است. التهابات ضد امریکایی لیبی در روزهای گذشته به حدی شدت گرفته است که ساعاتی پیش کاخ سفید از اتباع خود در لیبی خواست این کشور را فورا ترک کنند.

نیروهای شبه نظامی ضد امریکایی در لیبی به کاخ سفید هشدار داده اند در صورت ادامه ی مداخلات این کشور در لیبی، آینده ای بدتر از عرق، افغانستان و سومالی برای وی رقم خواهند زد.

اما حضور 13 ساله ی امریکا در افغانستان با وجود تلفات 2184 نفری و همچنین 19600 نفر زخمی هنوز هم درس عبرتی برای این کشور نگشته تا چنین مداخلات خونباری را در کشورهای دیگر تکرار ننماید. شاید دلیل این امر، منافع پنهانی است که ورای دود و آتش جنگ عاید دولت امریکا و متحدینش می گردد. دلیل حضور در کشورهای مسلمان نشین و مشغول نمودن آنها به جنگ و خونریزی و برافروختن آتش جنگ های داخلی با تجهیز یک طرف جنگ، به انواع تسلیحات- فقط و فقط به نفع دشمنان اسلام و دولت هایی است که از اتحاد مسلمین واهمه دارند.

همچنین ای بی سی نیوز به نقل از اسوشییتد پرس نوشت احتمال فراوان وجود دارد که بزودی اوباما دستور صریح آموزش شبه نظامیان سوری مخالف اسد توسط نیروهای ارتش امریکا را صادر نماید. به همین منظور پیش بینی می شود امریکا تعداد محدودی از نیروهای خود را به اردن بفرستد. نتایج نظرسنجی ها مبنی بر احتمال قوی پیروزی اسد در انتخابات باعث شده کاخ سفید شدیدا احساس خطر کرده و چنین تصمیمی را اتخاذ نماید. وزارت امور خارجه امریکا، پنتاگون، سازمان های اطلاعاتی به همراه بسیاری از نمایندگان کنگره از این تصمیم احتمالی حمایت کرده اند.

با این اوصاف بی توجهی کاخ سفید نسبت به ادامه حضورش در افغانستان براحتی قابل توجیه است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها